2. GALLUR

ALDO EBRO, PICOS D’ UROPA Y ASTURIAS, D’O 25 DE CHUNIO A RO 4 DE CHULIO DE 2012

25-VI-2.012.  En o 2.011 ya prenzipioron la cursa aragonesa de l´Ebro por as localidaz de Torres de Berrellén, Alagón, Alcalá d´Ebro, ezt. Güé de maitins continan por Gallur.

Gallur (toponimo prerromán traduzible como ‘sopre l´arriu’ u d´o latín GALLUS, plural GALLORUM: ‘lucar d´os galos’) ye una localidá d´a comarca Ribera Alta de l´Ebro de bels 3.000 abitadors, plantificada en una planera estendillata dende lo Moncayo dica ra marguin dreita d´Ebro, á 254 mts. d´altaria y á 45 kms. de Zirigoza. En 1.800 i eba 800 abitadors.

00

Mapa de la zona de Gallur. Mapa d´a redolada de Gallur.

01

Gallur. Revista Zaragoza nº 26, 1967. DPZ. Gallur. Rebiesta Zaragoza nº 26, 1967. DPZ. Gallur.

En a suya albala, pero á l´autro costau d´Ebro -en a marguin cucha- desenfila l´arriu Arba, promanán de ros entibos de Bertolomé y Bolaso y de ra chuntura d´as Arbas de Luesia y Biel con l´arriu Riguel.

02

Playa del Ebro en Gallur. Revista Zaragoza nº 26 1967. DPZ. Placha de l´Ebro en Gallur. Rebiesta Zaragoza nº 26 1967. DPZ. Placha de l´Ebro en Gallur.

Á man d´a poblazión pasa lo Canal Imperial, camín de Zirigoza.

03

Mapa de Gallur y alrededores. (Libro Leonardo Blanco Lalinde). Mapa de Gallur y arredols.

A situgazión de Gallur ye mañifica como cruzillata de camins, comunicando la bal de l´Ebro con as Zinco Billas y enta lo Moncayo y Castiella.

En tiampos  i pexcaban a enguila con enguileras por ista redolada d´Ebro, do bi eba  un biberaz conoxito como “zafarache”.  Os  galachos biellos dixatos por l´arriu  son esdebenitos agora  padulencos  espleitaus por aus acuaticas.

De ros aztos festers y tradizions de Gallur cal risaltá-ne as fiastas de San Antonio y ras de San Pedro.

De lo 12 ta lo 15 de chunio se i zilebra San Antonio de Padua, con orichen en l´amortadura d´una mala pasia de pantinganas. Lo diya 13 se i fa l´engayole tradizional d´arreses furas por o Puen de Fierro, igual como lo 29 de chunio, mientres as fiastas de San Pedro.

De lo 28 de chunio ta lo 1 de chulio se i zilebran as fiastas grans de Gallur en onor á San Pedro. Se i fa lo danze de Gallur, bailotiando á lo son de donzainas y atambor; i son remarcables tamián as dianas y ra prosezión amenata por l´antiga banda de Mosica.

04

Escultura de homenajes a los danzantes de Gallur. Escoltura en omenax á ros danzaires de Gallur.

Respetibe á la tradizión gaitera y lo danze, ye de balurar que se´ndi seigan mantenius bibos en Gallur dica d´agora. Á zaguers d´o sieglo XIX alcompañaban lo danze os gaiters de Tagüenca, sustituyius bellas añatas por os gaiters d´Estella; fendo-ne l´esbielle en o sieglo XX lo gallurán Jesús Martínez, alcompañato d´autros donzainers y atabalers, como “ el tió Juaneto”, “el tió Atienza”, “el tió Royo el Regador”, “el tió Oliva”, “Remacha” y “Galufo”. Tocaban en Gallur y en autros lucars, como Bisimbre y Cortes de Nabarra.

05

Gaiteros de Gallur en la procesión, años 60. Col. S. Gistas. Luis M.Bajén (Músicas de la Tierra).

En as añadas 50 tocaban la donzaina José Navarro y Sebastián Gistas y l´atambor, Juan Pellicer.  En as zagueras añadas entrepetan en as fiastas as melodías de ros danzes: Eduardo Navarro, Sebastián Gistas y Victor Aranda. Ye chocán en todas as fiastas lo mezclallo mosical entre danzans, gaiters, a banda de mosica y lo bandiar d´as campanas.

A colla d´o danze ye constimesa por güeito bailadors, más “Mayoral” y “Zagal”, consonando con o modelo de danzes aragoneses de pastors.

06

Rótulo de homenajes a los gaiteros. Retulo en omenax á ros gaiters.

Asinasmesmo, en Gallur mantienen a tradizión d´o Santo Crucifijo, un santocristo benerau por os gallurans en la ilesia de San Pedro. De ro que lo carmelita flay Roque Alberto Faci escrebió en 1739, en trigan lo siguién:

La villa de Gallur…adora en su iglesia parroquial una Santa Imagen de un Cristo Crucificado muy milagrosa. Su origen…fue éste: vióse venir sobre las aguas del Ebro, agua arriba, enfrente de la Villa, una pequeña Cruz…deseando cada uno atesorarla en su casa, procuraron atraerla, pero burló las repetidas diligencias…que se veía milagrosamente sobre las aguas. Hasta que, formando una solemne y devota procesión, caminaron clero y pueblo…se dejó sacar de las aguas…, alegre todo el pueblo, se llevó la Santa Imagen a su Iglesia, donde siempre se ha venerado con singular devoción…Los antiguos dicen que pasa de doscientos años la posesión suya en aquella Villa…

En el día 3 de mayo festividad de la Invención de la Santa Cruz, se venera colocándose en el altar mayor…Con ella se bendicen en ese mismo día los términos de la Villa y…con su bendición, se conservan las cosechas de aquella Villa libres de la plaga de la piedra…los días 10 y 25 de junio de los años 1714 y 1723, temiendo la Villa que la nube que les había amenazado ya había consumido sus cosechas, se hallaron indemnes de aquella durísima plaga, atribuyéndose a la Santa Cruz favor tan admirable. Todos afirman que, si veneran en tiempos de nublados la Santa Cruz, jamás han padecido la plaga de la piedra…”

07

Iglesia de Gallur. Ilesia de Gallur.

A los de Galllur lis izen “los del Saco” y “las Socarradas”, como bian en amuestran istas cantas, ditos y canzions referitas á lucars d´os arredols:

En Gallur los del saco

en Frescano los bolaños,

en Magallón coravín

y en Mallén los calzorrudos”.

En Pradilla son ganchurros,

en Gallur son los del saco,

en Tauste los macarenos

y en Boquiñeni gitanos”.

En Frescano los galuños,

en Mallén los calzorrudos,

en Novillas las madrillas

y en Gallur las socarradas”.

Dicen los mozos de Tauste,

Álzame la melonera;

responden los de Gallur,

álzamela y con canela”.

En Egea hay buenas chicas,

en Tauste están las mejores,

en Gallur las talcualicas,

y en Borja como unos soles”.

Si te casas en Gallur

no te faltarán melones,

pepinos y calabaza,

y en las medias… esgarrones”.

Pintas menos que “Coraza” en Gallur”.

Tamián ye conoxita ista mazada en a que no i surten faborexitos:

De Gallur y Calcena, la cárcel de Borja llena”.

D´a replega feita por (IDEAragón), Portal en Internet de la Infraestructura de Datos Espaciales del Gobierno de Aragón, en han trigato beluns de ros toponimos más trucadizos de Gallur:

Albarquicas, Escorredero de la Alfandiga, Alto Judas, Rincón de Arba, La Balsaza, Barranco de Paco, Lo Barello, Empar de Canduero, Lo Falcón, La Fandiga, Los Fornazos, Garrapitera, Gachona, Lo Generico, Cabañera, Carrera Vieja, Camino de Punigré, Camino Real, Camino la Tamariz, Caseta Fazas, Los Quiñones, Contracequia, Lo Lozar, Madriles, La Loteta, Malacate, Lo Pelisín, Lo Pío, Pozo el Moro, Puinegret, Razazol, El Redoncho, Lo Sabino, Los Cierzos, Toledo, Lo Tomasín, Tornallos”.

Os primers aposamiens umans en l´albala de Gallur estieron localizaus meyán lo trobo d´estrazios y repuis zeramicos en un chazimién román situgau en a marguin dreita d´Ebro, en a partida El Cabezuelo, u Razazol.

L´orichen de Gallur ye en l´antigo castiello mozleme d´o sieglo XII, ya dispaixito, en o mesmo baganal do ye agora l´aztual ilesia d´o sieglo XVIII.

A redolada de Gallur yera en o territorio mozleme d´a Marca Susana d´al-Andalus, en o quiñón con capetal en Tudela.

Lo 1119 Alifonso lo Barallaire ganó á ros mozlemes la Ribera Alta d´Ebro, inclusibe Gallur e Tudela. Repobleron la billa con mozarabes de Zirigoza y Andaluzía.

A primer menzión de Gallur ye d´o 1124, en un decumén do i mentan á Lope Garceç, siñor d´Alagón e Gallur, como teste d´una endonanzia d´o rai Alifonso I.

Lo 1128 Gallur esdebiendrá de Reyalengo, i establindo-sen os ripresientans churidicalmenistratibos d´o monarca, seyendo-ne lo primer tenén Gonzalo Pérez, lo 1133.

Son d´istas añatas as primeras esmentadas d´a Orden d´o Temple, cuan lo prenzipe d´Aragón e conte de Barzelona, Remón Berenguer IV, endona á dita Orden lo lucar de Razazol, bizín á Gallur y engoletau por íste lo 1376.

Gallur crexió por o baxán enta l´Ebro.

O castiello y ra billa de Gallur apertenexioron á Nabarra cualques añadas á trucas d´un ampre. Lo rai d´Aragón Pietro II lo Gran los empeñoró lo 1209, con autros castiellos aragoneses, en no poder rempochar l´ampre de 20.000 morabetins alifonsins d´oro atorgato por Sancho lo Fuert de Nabarra. Ritorneron ta lo Raino d´Aragón lo 1234.

Mientres a Edá Meya, de risultas d´a situgazión güegatiza, esdebinió puesto estratechico y comerzial por tiarra y por arriu entre os rainos d´Aragón, Nabarra y Castiella; establindo-se  en Gallur un taulache d´as mercadurías que i dentraban y en ixiban d´Aragón, lo cual qu´ afaboriba l´aposamién de famillas infanzonas.

En o sieglo XIII y empezallos d´o XIV Gallur yera chus la churisdizión d´a Corona aragonesa, con tó y con ixo lo control y bara alta yera en mans d´a Encomienda de Mallén d´a Chirmandá de ros Espitalaires, que yeran qui desinaban os alcaides.

Antonio Serrano Montalvo, replega en o libro “La población de Aragón según el fogaje de 1495”, lo zenso d´Aragón feito casa por casa y trestallato en doze sobrecullidas u destritos. Respetibe á Gallur, que contaba con 27 fuegos, en trascriben a rilazión nominal de toz els:

(Lugar. O.M. de San Juan de Jerusalén) “Mossen Miguel de Roncales, vicario, Martin de Blanquas, Sancho Dordunya, Menga de Sarria, viuda pobre, Domingo Nauarçato, Blas de Guanyarul, Violant, muy pobre, Gil de la Nàja, Martin de Borouia, v. Johan de Samper, Gil de Murillon, Miguel Vicent, Maria Jaynias, viuda, Maestre Pedro Burgunyo, Johan de Sarria, justicia, Martin Perez, jurado, Martin de Lobera, Johan de Loarri, Johan de Lobera, Ferrando Bueno, La de Anton Ximenez, Johan Bueno, muy pobre, Johan d’Agreda, Pero Maner, Garcia Guallart, Martin Bueno, Sancho Desposado”.

Si se cunsida que á cada fuego li pertocaban bellas 5 presonas,  Gallur tendreba lo 1495 arredol  de ros 135 abitadors.

En o sieglo XVI escomenzipia la feitura d´o Canal Imperial d´Aragón, esdebenindo Gallur -os siguiens sieglos y dica metá d´o sieglo XX- zentro importán de mercadurías y pasachers entre Zirigoza y Tudela, merzé tamién á la plantificanzia d´una interpresa zucrera furnita por a remolacha d´a redolada.

08

Palacio de los Morlanes s. XVI, derribado en 1952. (Libro Leonardo Blanco Lalinde).

De l´intresantísmo libro “Historia de la Villa de Gallur” de Leonardo Blanco Lalinde, en trigan bels poquez de datos chocans:

“Entre las familias infanzonas de la villa en 1620 se encuentran: Silvestre Sariñena, en 1646, Pablo Palacio Bueno, en 1720, Francisco Quairan, en 1754, José San Martín y en 1780, José Navascués.

En 1737, los miembros del ayuntamiento eran los siguientes: Thomás Sánchez Ortiz, alcalde; Pablo de Campos, regidor primero; Antonio Bueno, regidor segundo; Pedro Rodríguez, regidor tercero; Nicolás Quayzan, síndico procurador mayor del ayuntamiento; Joseph Sinues, secretario del ayuntamiento.

En 1813, se reunieron en el Concejo la veintena de personas entre las que se nombrarían a los Electores, cuya votación se realizaría el 24 de diciembre, con este resultado:

Mosén Agustin Clemente 15, Mosén Manuel de Blancas 15, Esteban Sinués 15, Valero Zaldivar 15, Manuel Borgoñón 14, León Ximénez 15, Francisco Arles 14, Manuel Cortés 15, Manuel Zaldivar Navasques, 9.

En 1823, el alcalde elegido por ser afecto al Régimen es Manuel Cortes y Navasques.

En 1931, el alcalde de la villa de Gallur elegido fue Pascual Sierra Zalaya y entre los concejales elegidos Agustín Zalaya Bueno.

El ayuntamiento de Gallur antes de la Guerra Civil, estaba gobernado por el alcalde José Galindo Zaldívar y entre otros concejales, Eugenio Navascués Airraga.”

09

Alumnos de la escuela de Gallur en 1920. (Libro Leionardo Blanco Lalinde). Escolans d´a escuala de Gallur, lo 1920.

Gallur en o sieglo XX ha tenito diferiens endustrias: farineras y papeleras, chunto con una conisión fierrobiyaire que la chuniba con as Zinco Billas.

22

Limpiando remolacha en 1912. Escoronando remolacha lo 1912.

Pascual Madoz,  en o “Diccionario Estadístico e Histórico de los pueblos de España”, de 1845,  i escribe lo siguién  respetibe á  Gallur:

Vecindad con ayuntamiento de la provincia, audiencia territorial, ciudad g. y dióc de Zaragoza (8 horas), partido judicial de Borja (.<). SIT. la mayor parte en un barranco y cuesta , entre el Ebro y el canal imperial se halla defendido algún tanto del viento N. por un pequeño monte contiguo; su CLIMA es propenso á intermitentes por las humedades que despiden aquellos. Tiene 168 CASAS de mediana fáb., las que se distribuyen en calles irregulares y bastante sucias , y una plaza de figura cuadrilonga; la casa del ayuntamiento se arruinó en la última guerra ; 2 cárceles; un pequeño hospital sin rentas; escuela de niños á la que concurren 4 0 , dotada con 20 cahíces de trigo que pagan los vec , otra de niñas sin dotación fija, satisfaciendo solo cada niña lo que contratan; iglesia parroquial (San Pedro Apóstol) servida por un cura de provisión ordinaria , y un cementerio en los afueras bastante ventilado. Junto al canal se ve un paseo regular. También hay diferentes fuentes de buenas aguas, una de las cuales surte á un lavadero, y otra nace dentro de una casa, debajo de la que la recogen en un peqneño estanque donde se conservan por muchos meses las anguilas que se pescan en el Ehro. El término confina por N. con el de Tauste; E. Pradilla y Boquiñeni; S. Alberite y Magallon, y O. con el último, Mallen y Novillas; distando de todos los lim. sobre una hora ó poco mas. Corre junto al pueblo por la parte del N. en dirección de NO. á SE. el r. Ehro, para cuyo paso hubo una barca , hasta que en 1843 se construvó un puente con 10 barcas y sus correspondientes barandillas; por el S. va en la misma dirección el canal imperial, sobre cuyo cauce hay un hermoso y sólido puente que costó sobre 400,000 reales; y cuasi en frente de la población desemboca en el Ebro el r. Arba que baja de N. á S. , procedente de Cinco Villas, cuyo curso, aunque perenne, es de poco caudal. EJ TERRENO participa de monte y huerta; aquel está desp. y parte roturado , y ésta se riega con las aguas del canal la hay tenaz, arenisca y pedregosa generalmente todo produce poco, porque se cultiva mal y se abona menos en razón de la mucha estension del término comparado con el número de vecinos. Hay algunos huertos en los que abundan los mejores melocotones, y algún pequeño soto de particulares en los que se crian olmos, fresnos y álamos. Solo hay un CAMINO provincial, que dirigiéndose desde Zaragoza á Navarra pasa por el término de Gallur á la dist de 3/4 de hora los demás, aunque carreteros, son locales y están en mediano estado. La CORRESPONDENCIA se recibe de manos del conductor general de Zaragoza á Navarra 3 veces á la semana de cada uno de estos puntos, PROD.  trigo, que es el principal, cebada, maiz, vino, aceite; judias, variedad de frutas y hortalizas; mantiene ganado lanar y unas 12 yeguas de vientre, caza de codornices y pesca de anguilas, barbos y madrillas en el Ebro. IND.  la agrícola, un molino harinero movido por las aguas del canal, y 2 de aceite que muelen con caballerias. COMERCIO se hace esportando las prod. sobrantes, importando los art. de general consumo, como arroz , garbanzos y ropas de vestir  hay 5 tiendas de comestible  en Lis que suele babor algunas telas de algodón de Cataluña, POBL  214 vec, 1,015 almas CAP. PROD.  L.770,000 reales IMP.  152,500 reales CONTR. 26,149 reales HISTORIA. Perteneció esta villa á los caballeros de la orden del Temple posteriormente la religión de San Juan de Jerusalen poseía el derecho de la real jurisd., nombrando el alcalde. Esta v. fué dada en prenda por el rey D. Pedro II de Aragón, por 20,000 mreales, al de Navarra, para salir de una urgencia; mas luego fué satisfecha esta cantidad, c incorporada otra voz á la corona de Aragón. Gallur hace por armas las 4 barras de Aragón en campo rojo, al timbre corona real y sobre ella un gallo. Es patria del beato Agno, obispo de Marruecos llamado Lope Fernando de Ami, cuyo nombre le cambió con el de Agnus el pontífice Gregorio IX. “

10

Escudo de Gallur. Escuto de Gallur.

La mai d´o zerrigüeltaire M. Pérez, Angelines Gil, li rezenta que “hace unos 70 años tuve una amiga, Carmen Laborda Aznar, de los “Chaticos”, que vivía en Gallur con sus hermanos Eusebio, Manolo y Alejandro y que descendían de Trasobares. Carmen venía para las fiestas de Trasobares y yo disfrutaba con ella y con las amigas.”

Alparcan l´auto en una estreita carrera á man d´a ilesia de San Pedro Apóstol.

11

Calle de Gallur cercana a la iglesia. Carrera de Gallur zerquica d´a ilesia.

Una bizina que lo beye, i diz: “igual no pasa el tractor”.

Se´n amanan ta la ilesia, prenzipiata en o s. XVIII.

12

Escultura de un danzante, detrás la iglesia. Escoltura d´un danzaire, dezaga ra ilesia.

D´estilo nioclasico y con repuis barrocos en o capitero, d´o s. XVII.  En l´altar mayor ye remarcable la talla de San Pedro y en o coro, lo güergano. Manimenos, la torre cuadrata ye d´o sieglo XX, y retraziada en ixe mesmo sieglo.

14

Escultura de San Pedro en la fachada de la iglesia. Escoltura de San Pietro en a frontera d´a ilesia.

13

Iglesia de San Pedro Apóstol de Gallur. Ilesia de San Pedro Apóstol de Gallur.

Por ziarto, astí aniedan cualques zicuañas que li dan bita á lo ziel gallurán.

15

Cigüeñas en la torre de la iglesia. Zicuañas en a tor d´a ilesia.

16

Primer plano de una cigüeña. Primer plan d´una zicuaña.

Dend´aquí ye alufrable una güena ambiesta d´o Moncayo.

17

Vista del Moncayo desde Gallur. Ambiesta de lo Moncayo dende Gallur.

Enfruén d´a ilesia paran cuenta en a majiza escoltura, feita por o bilbilitán  Luis Moreno Cutando, en omenax á los danzans, bailadors y mosicaires tradizionals de Gallur.

18

Primer plano de la escultura de un danzante. Primer plan d´a escoltura d´un danzaire.

Chusto dezaga d´a ilesia i beyen un mañifico panorama de l´Ebro y la suya ribera, una zaica y lo Puen de Fierro.

19

El río Ebro a su paso por Gallur. L´Ebro en pasar por Gallur.

20

Una acequia en la ribera. Una zaica en a ribera.

21

El Ebro y el puente de hierro a su paso por Gallur. L´Ebro á lo que pasa por Gallur con lo puen de fierro.

Desiguida marchan ta Nabarra; puntosamén, ta lo lucar de Marziella (78 kms.).