3. MARZIELLA

25-VI-2.012. Marziella (antroponimo rilazionato con o nome de presona “Marcela”) ye una billa d´a Comunidá Foral de Nabarra en a merindá d´Olite, comarca d´a Ribera Arga-Aragón, en a bal de l´Ebro, chunto la cursa baxa de l´arriu Aragón, de 2.800 abitadors, á 291 mts. d´altaria y á 60 kms. de Pamplona.

01

Mapa de Navarra. de Nabarra.

As fiastas grans son en onor á San Bertolomé, d´o 23 ta lo 30 d´agosto. Durán las cualas se i fa lo campionato mundial de “rabiosa” (xata) en os fuesos d´o castiello.

Amuestran l´empieze d´a liyenda fantestica d´a Soterrada Biba d´Alfambra, calendata en lo rainau de Chuan II d´Aragón (1458-1479) e localizata en o mitico raino moro tergüelano de Camañas, chunto lo berdader condato crestián d´Alfambra. Ista liyenda de guerras y aimors imbentaus prezede la de ros Aimans de Tergüel -que o suyo protagonista ye un Marziella-, fendo rancar lo linache dende un tal Francho Martínez, abitador d´a billa nabarra de Marziella:

02

Fachada de una casa típica. Frontera d´un casal tipico.

“En el regno de Navarra y de ha una villa clamada Marziella, he pasa y de hun rio clamado Aragon. En el tiempo que y de avia buena población avia y de algunos caballeros; entre los otros avia yde un caballero que le dizian Francisco Martinez, e tenia una onrrada muller que le dizian doña Johana de Peralta, los quales ovieron hun fijo clamado Martin.

El dicho mossen Francisco Martinez, en servicio del rey, murio en una batalla de moros, et lexo el dito Marti Martinez de edat de vº anyos; al qual la madre, doña Johana de Peralta, crio con grant diligencia, nodrido en comer, bever et bien deprender.

Quando vido que sabia bien leyer et escrevir, enviolo a la cort del rey; por el qual fue bien recebido, por razon que su padre avia muerto en su servicio.

Vidolo muy gracioso que senblava a su padre en muchas virtudes. Como fue en edat de xx anyos, el rey lo fizo caballero et le dio cavallerias en que bivies…”

Ne b´ha unautra de liyenda en a cuala os castellans, dimpués de conquerir Nabarra, ordineron bater a mayor partida de ros castiellos, pero en o de Marziella i asiñoriaba  la marquesa de Falzes, Ana de Velasco, qui s´enfrontinó lo 1516 ta ras chens d´Hernando del Villar, nimbiato por o cardenal Cisneros. Doña Ana lis paró una gran acullida con combit inclusibe, do los castellans s´endi empifoleron. Don Hernando apremitió á la marquesa ixir d´a fuertaleza, pos Ana de Velasco i eba feito desarmá-los y á los castellans lis calió jopar d´o castiello.

Lo filologo Fabián González Bachiller en o libro “Aspectos fonéticos de la toponimia riojana actual”, sopre la  fabla d´a  Bal de l´Ebro en comenta lo siguién:

La comunidad lingüística del Valle del Ebro, con muchas similitudes bajo las aparentes diferencias; riojano, alavés, navarro y aragonés, compartirían muchos fenómenos lingüísticos, al tiempo que se diferenciarían del castellano como lengua general.

D´o  “Diccionario de palabras y dichos populares de Marcilla” de Miguel María Senosiáin Laparte, en trigan cualques parolas chocans:

03

Mapa de la cuenca del Ebro. Mapa de ra cuanga l´Ebro.

Abuchango: Escondrijo.

Acorzar: Tajo.

Airaz: Viento fuerte.

Arrodiar: Llevar la conversación a tu terreno.

Ascla: Astilla de madera.

Badina: Charco.

Bilindanga: Columpio.

Boira: Niebla.

Borra: Lana oscura de mala calidad.

Chorroborro: Persona con poco talento.

Churretoso: Pringoso.

Cortipichinas: Tijereta.

Cucar: Guiñar un ojo.

Destral: Hacha.

Esbarizarse: Resbalarse.

Esfurriar: Extender algo.

Fuetada: Golpe dado con la mano.

Gambote: Racimo.

Limaco: Babosa.

Minchar: Comer.

Molla: Miga del pan.

Muete: Niño.

Paretera: Pared de cañas.

Picaraza: Persona de mal fondo.

Rapatán: Niño travieso.

Regachar: Encharcar el campo del vecino al regar el propio.

Ringle o Ringlera: Fila o hilera.

Sandejilla: Lagartija.

Trosca: Piedra grande.

Vaquica del señor: Mariquita.

Zapucar: Echar un líquido por encima (le zapucó un pozal de agua). “

D´entre os ditos más sonaus d´ista billa en mentan istos dos:

“Como el alcalde de Marcilla, que por meterse, se metía hasta en los charcos”.

“De la Ribera y basta, pa ser de buena casta”.

D´a pachina güeb “Toponimia Oficial de Navarra”, en trigan os toponimos más chocans de Marziella:

“La Carrera de Aragón, Camino de  las Adobes, Campo Bajo (Campo Baxo en 1795), Capoz (Güerto de Capoz en 1798), La Carrerica, La Cigarruela, Las Cogujadas (Las Cuduxadas en 1795), Fuerte de los Moros, Garnachas, Las Landas, El Montico, Navajudíos, El Olmar, La Ponderosa, El Raso, Carrera de la Torre (Carrera de la Torre de Coscoxeta en 1724).”

04

Escudo en una fachada de una casa de Marcilla. Escuto en a frontera d´un casal de Marziella.

Lo 1120 Alifonso I lo Batallero atorga -como rai de Pamplona- lo Fuer á Marziella. Lo suyo suzesor, García Ramírez, endona la billa á lo bispe de Pamplona, don Lope. Más tardi, lo 1160, por boluntá d´a muller de Sancho el Sabio, doña Sancha, se i funda un monesterio de monchas zistelzienses; as abatesas que lo richieron esdebiendrán dueñas d´o siñorío de Marziella dica lo 1407, cuan se´n ban as monchas ta lo monesterio aragonés de Cambrón, albandonando los edefizios de Marziella. Por entrebenzión d´o rai, lo papa Benedí XIII ordinó l´acupanzia d´o monesterio con zistelzienses de La Oliva.

05

Castillo de Marcilla. Castiello de Marziella.

Se´n promenan por Marziella; en primeras marchan ta lo rezulián y esbiellato castiello gotico, de piatra y ladriello, plantificau en o cocollo d´a billa; astí se i troban aztualmén as cambras d´o Conzello, a Escuela de Mosica y a Biblioteca Monezipal.

06

Reformado castillo gótico. Lo retraziato castiello gotico.

Feito fer lo 1424 por Mosén Pierres de Peralta y finanziau por Carlos III de Nabarra -agún ye lo suyo escuto d´armas en os murs- otenió d´o monarca lo siñorío de Marziella lo 1429, con l´aduya d´o Papa Benedí XIII (Papa Luna).

En a salagüena d´o marqués s´endi alzaba la espata “Tizona” d´o Zí y la suya armatura. Mosén Pierres lideró lo bando d´Agramonte y lo fillo suyo se´n achuntó ta Chuan II d´Aragón, engayolando y emberenando á la prinzesa Blanca de Nabarra lo 1464.

Dende 1513 lo castiello estió capeza d´o Marquesau de Falzes, estatuezito por Ferrando lo Catolico á fabor de don Alonso de Peralta.

07

Ayuntamiento de Marcilla. Casa La Billa de Marziella.

Plegan chunto ta la ilesia de San Bertolomé (1.799), refeita sopre unautra más antiga. En os orichens yera serbita por un mosen bicario y dos benefiziatos, toz ripresentando á lo Cabildo de Balbastro.

08

Iglesia de San Bartolomé. Ilesia de San Bartolomé.

Esnabesan tamién por l´armita d´a “Virgen del Plu” (d´o latín Prunas: “zirgüello”), costruyita en o sieglo XV y recostruyita en o XVII; ye a patrona de Marziella.

09

Ermita de la Virgen del Plu. Armita de la Virgen del Plu.

Á  20 kms. ye  Milagro,  y ent´astí marchan.

Anuncios