42. BUÑUEL – RIBAFORADA

00 Mapa-de-Navarra

Mapa del valle del Ebro. – D´a Bal de l´Ebro.

23-3-2013. Buñuel (de lo latín BALNEOLUM: “bañetico u manatizo”) ye una billa situgada en a marguin dreita d´Ebro, ta lo sur de Nabarra, en a merindá de Tudela y comarca d´a Ribera Nabarra. Ha 2.271 abitadors, ye á 242 mts. d´altaria y á 114 kms. d´a capetal, Pamplona.

01

Mapa del valle del Ebro. – D´a Bal de l´Ebro.

Os arredols: Montes del Cierzo, Bardenas Reales y la muga con a Sierra del Moncayo.

02

Gran edificio del antiguo Hospital. – Casalaz de l´antigo Espital.

Amuestran unas conoxitas xotas que se gosan cantar en Buñuel:

Carbonera, carbonera

no llores por tu color,

que tu carita reluce

más que la luna y el sol”.

En lo alto del Moncayo

han hecho una cárcel nueva

para los enamorados

que dan palabra y la niegan”.

Un día en el campo arando,

se me torció la mejana,

al verte yo por allí.

Navarrica de mi alma”.

03

Otra foto del antiguo Hospital. – Unautro afoto de l´antigo Espital.

En Buñuel i zilebran cualques fiastas: as d´agosto, as d´a chobentú, as de Santa Ana y más que más as de San Antón que i goyan lo 17 de chinero con aztos como la tradizional troxada de pan y queso a la ixita de “la Misa de Vísperas”, as cheras y fuecos artifizials, “chistorra” (churizeta) y bin.

04

Una puerta del antiguo Hospital. – Una puarta de l´antigo Espital.

Buñuel estió poblau zaga la Reconquiesta d´a Bal de l´Ebro en lo s. XII por Alifonso I lo Barallaire, como la mayor parti d´os lucars d´a Ribera Nabarra.

05

Rótulo de una calle de Buñuel. – Retulo d´una carrera de Buñuel.

Buñuel ha los suyos orichens en l´aposamién d´a Orden d´os Espitalaires, conoxita dimpués como Orden de Malta. Á els lis n´acumulan a costruzión d´as ilesias espaizidas de Santa María y l´armita de San Antón, y la primer nabata pasadera d´Ebro, esdebenindo dimpués a insinia d´o Conzello de Buñuel.

06

La calle que dirige hacia el Moncayo. – A carrera qu´enfila ta lo Moncayo.

Lo 1252 lo rai Tiobaldo I de Nabarra fraducó la Zaica de l´Ebro dica l´albala de Buñuel, seyendo la primer obra idraulica feita en Uropa, conoxita dende 1529 como Canal de Taus.

07

Desde Buñuel, el Moncayo. – Lo Moncayo dende Buñuel.

Como molimens intresans en Buñuel, amás d´a ilesia de Santa Ana, de lo s. XVI, i alufran lo Palaz de los Condes d´Altamira, de lo s. XVIII. Ha portalada barroca, endi sobrixindo la suya naya d´arquetez en a falsa.  Iste edefizio estió abitau antis más por os Espitalaires.

08

Portada del palacio de los Condes de Altamira. – Portalada de lo palaz d´os Contes d´Altamira.

Continan camín enta Ribaforada, á 8 kms.

Ribaforada (de lo latín RIBA: “ribera”; u “ripa, ripazo” y FORADA: “foratada” u “aforada, con fuers”) ye una billa situgata en a merindá de Tudela y comarca d´a Ribera Nabarra. Ha 3.692 abitadors, ye á 275 mts. d´altaria y á 107 kms. d´a capetal, Pamplona.

09

El Moncayo. – Lo Moncayo.

Ta las fiastas de San Blas, lo 3 de febrer, en a bispra i fan una fogueraza en a plaza lo Conzello, y endi troxan lo “Rosco de San Blas” bendeziu.

Lo 1 de mayo zilebran en Ribaforada lo “día de la Dehesa”. L´orichen ye d´enta 1960, cuan os bizins i zilebreron a recuperanzia d´ista partida. En ista romería se´n relaminan os morros con a “culeca”, torteta remplida de güego dur.

En as fiastas de San Bertolomé, lo 24 d´agosto, ye remarcable una tradizión bien antiga: lo Palotiau en a onor de San Bertolomé.

Unautra tradizión chocán: “las farinetas”, en a maitinada de Santa Luzía (lo 13 d´abiento) os mozos marchan con lurs carrigüelas por lo lucar, cargatas d´un calso peguntero con lo qu´aplaxarán as puartas y fronteras d´as casas d´as mozas.

Seguntes datos d´o “Fuero de Sobrarbe”, de 1119, en lo termino de Ribaforada yeran os bicos d´Azut, Estercuel y Espedolla.

Ribaforada estió fundata por os caballers templaires en lo rainau de Sancho VI “el Sabio” de Nabarra, lo 1157, y la localidá agún i alza bels escutos d´ixa orden. Estió siñorío de lo Temple dica 1313, cuan pasó á pertenexer á los Espitalaires dica la Ixamortizazión.

Los molimens más intresans en son: la ilesia de San Blas de Ribaforada, conoxida como “iglesia vieja”, ye d´o s. XVI y d´estilo mozarabe;

10

M. Martín, detrás, la “iglesia vieja” de Ribaforada. – M. Martín, dezaga ra “iglesia vieja” de Ribaforada.

la ilesia nuaba de San Bertolomé y l´armita de “Nuestra Señora de la Dehesa”.

11

La “iglesia nueva” de Ribaforada.- A “iglesia nueva” de Ribaforada.

Marchan agora enta l´armita  “Virgen del Yugo” en Arguedas, á 27 kms.

Anuncios