22. BAL DE SAYAMBRE. OSEYA – SOTO

Por a carretera N-625 y nabesando por o Puerto del Pontón (1.290 mts.) baxan enta la Bal de Sayambre. Á iste entrador de ra bal l´iziban “carrera mayor”, por do ya en o sieglo X ros naturals d´ista bal trasportaban, enta Leyón y Tierra Campos, rebles de labranza y carros con tiara de ras selbas d´a comarca.

00 Mapa de la zona

Mapa de la zona. — Mapa d´a redolada.

A bal de Sayambre ye ta lo norgüeste d´a probinzia Leyón, en a zona ozidental de ros Picos d´Uropa, entre lo puerto del Pontón y lo congustro de Los Beyos; os prenzipals arrius en son: Sella, Zalambral, La Hocica y Arroyo Buseco. En o bel meyo se i debanta la Peña Ten, con trazas de piramide, ye de cuarzita y ha 1.222 mts. d´aldaria.

En a bal de Sayambre i son as millors selbas de ro Parque Nazional, en sobrixindo ras abillaneras, caxicos y faus, con calzineras enta par d´as zemas. Ha zingo lucars que tasamén i son bisters entre ra talpida berdura. Baxando lo puerto d´o Pontón, muito amanatas, ne b´ha dos fuans: a “Fuente del Infierno”, que ye do nax l´arriu prenzipal, o Sella, en o parache dito Jonseya, y ra “Fuente de La Jaya”.

01

Mapa de los Picos de Europa. — Mapa de ros Picos d´Uropa.

L´arriu Sella nax en o termino d´Oseya de Sayambre (Leyón), escurre por Leyón y Asturias y desenfila ta lo Cantabrico en a ría de Ribadesella. Ha una longaria de 66 kms. Ye un arriu d´auguas lempedas y transparens dica lo suyo abocadero, lo cualo qu´apremite la remontadura de ros salmons cada añata.

Respetibe á lo toponimo Sella: o Seya induropeyo tenió tamién lo nome prerromán de ASTUR (I)A, Estola y tamién o latín FLUVIUM> Lloviu ‘el río’. Junseya, La Juenti, lat. fontem (fuen), indurop. Sal-i-a (augua) “fuen d´o Sella”, parache d´augua.

Os romans trobón en ista redolada á ros salaenos “abitadors de l´arriu Salia”, arriu que yera la muga entre as tribus cantabras y astures.

  

Oseya de Sayambre (Oseya y Sayambre, á l´igual que Sella, promanan de l´induropeyo y prerromán SALIA: “corrién d´augua”, y SALIAME: “territorio por do ba lo Salia, u Sella”) ye ra capetal chiografica d´a bal de Sayambre; as demás localidaz pertenexiens ta iste monezipio son: Pio, Vierdes, Soto y Ribota.

02

Vista de los pueblos del Valle de Sajambre. — Ambiesta de ros lucars de ra Bal de Sayambre.

Á ros d´Oseya lis izen “Caldupios” y “Sajambriegos”; á ros de Soto “Joracaños”, á ros de Ribota “Sarriegos”, y á ros de Pio y Vierdes, “Rebalbos”.

Oseya ye situgata ta lo noreste de Leyón y enredoliata por as mondañas de ros Picos d´Uropa: Pozúa (1923 m.), Pico Jario (1908 m.) y Niajo (1739 m.), con fabars en as costeras aldas, berdos patrals en as meyaneras y en o pedero, chunto lo lucar, cualques cautibos. No aber-ie esistiu garra desembolique endustrial en o sieglo pasato ha premitiu la conserbanzia d´una de ras forestas d´espezies autoztonas más importans y balguosas d´España.

03

Vista del valle desde Oseja de Sajambre. — Ambiesta de ra bal dende Oseya de Sayambre.

Lo suyo clima ye entre a riguridá d´a montaña interior y as plebidas y suaburas de ro Cantabrico. A fiasta gran se i zilebra ros diyas 15 y 16 d´agosto, por  “Nuestra Señora y San Roque”.

Osella güé ha en a ganadería la suya prenzipal fazienda; ta otubre i zilebran una feria ganadera con gastronomía local y esposizions.

Oseya ha 282 abitadors, ye á 754 mts. d´altaria y á 125 kms. d´a capetal. Os bicos de ro monezipio: Caldevilla, La Pandiella, Las Cortes, Quintana, La Cortina y San Roque.

A poblazión d´Oseya de Sayambre ye fazil que se´ndi arronzase dende ros poblatos ixemenatos por a bal enta ros arredols d´o monesterio meyebal beneditino de Santa María de Oselia (sieglos VIII-IX), que yera en o territorio de Saliame, u Saliamen, de  l´arriu Salia (Sella), agora Sajambre. Asinasmesmo Oselia (Aqua de Salia, arrigacho d´o Sella) desina ra fuan clamata Fontona de l´antigo Monesterio, que brolla chunto l´aztual ilesia de l´Asunzión.

04

Iglesia y cementerio de Oseja de Sajambre. — Ilesia y fosal d´Oseya de Sayambre.

En a Edá Meya lo nome ofizial d´o Concello estió Saiame/Sayame/Seyame y Sayanbre/Seyanbre, y los sajambriegos en prenunziaban en a bariedá oriental  de l´asturleyonés -dend´aquelas engualtas dica zaguers de ro sieglo XIX- Sayambre y Oseya y, á begatas, Useya; en a localidá de Pio de Sayambre mantenión ixa prenunzia durán guana par d´o sieglo XX. En os primers decumens en romanz lo escrebiban como Ossella, Oseya y Oseia; lo 1697, Ausexa.

As casas y bel qu´autro orrio do almagazenan grano y salonería i son repretatas ta ros dos costaus de ra carretera, en a costera este de l´arriu Sella. Fan una besitica por Osella á lo que ya ye cuasi meyodiada y la calor prenzipia á i pretar.

Afotiando l´orrio-panera d´a casa Piñán i pillan capazed con un bizín que lis comenta, entr´autras custions, que de choben estió d´estudián en Sos d´o Rai Catolico.

05

Los Zerrigüeltaires delante de un hórreo en Oseja de Sajambre. Debán d´un orrio en Oseya de Sayambre.

M. Pérez ba ta la botiga d´o lugar por si benden chamarretas de subenir con o nome d´Osella, pero no´n han.

A polida ilesia de l´Asunzión la costruyón en 1855, consagrata por D. Ignacio Díaz Caneja, bispe d´Uvieu, qui fizió tamién la Casa´l Lucar, os dos edefizios de piatra de ros marmurers de Vierdes.

06

Iglesia de la Asunción de Oseja de Sajambre. — Ilesia de l´Asunzión d´Oseya de Sayambre.

N´iste mesmo puasto yera plandificata l´anterior ilesia de Santa María d´Oseya, la cuala pendió mientres a Edá Meya de ro monesterio de San Facundo y Primitivo de Sahagún. Iste monesterio cobraba en Oseya as rendas en espezia: os produtos yeran replegatos en escudiellas de fusta.

En agosto de lo 2000 lo zerrigüeltaire Miguel Ángel Pérez Gil, naxito en Osella (Zirigoza), estió en Osella de Sayambre (Leyón) ta conoxer l´autro lucar omonimo de l´Estau. Astí entrebistó ta la rebiesta “El Jaraiz” d´Osella á l´Alcalde de Oseya de Sayambre D. Virgilio Díaz Vega, á qui agradix sinzeramén a güena desposizón y amabilidá que tenió con él; asinasmesmo á D. José Luis Alonso Vega, bizín oseyán, por a suya colaborazión lingüistica, que transcribe en primeras:

 07

D. Virgilio Díaz Vega alcalde de Oseja de Sajambre. — D. Virgilio Díaz Vega churato gran d´Oseya de Sayambre.

 ¿Se conserva aquí la lengua astur-leonesa? Poco. ¿Sabe cómo se dice bastón? Cacha, y también Cachaba. ¿Y hórreo y oso? Orro y osu. ¿Algún dicho o refrán? “Mata la oveya Pacho, que el que no tien nada está muy en paz.” Este dicho se refiere a que en épocas de hambre se animaba a que convidaran los que tenían más comida.

Entrevista con el Alcalde de OSEJA DE SAJAMBRE D. VIRGILIO DIAZ VEGA

 ¿Sabía que existe un lugar llamado también Oseja en la provincia de Zaragoza?

 Tenía referencias de que existía ese pueblo.

 ¿Cuál es el censo de Oseja de Sajambre?

 Actualmente, el pueblo tiene 200 habitantes, y al Ayuntamiento pertenecen también el resto de los pueblos del valle, Pío, Vierdes, Soto y Ribota; con ellos la suma es de unos 350 hab. en 8.000 Hectáreas que tiene su término municipal.  Hace 50 años había 1.300 hab. en total y en Oseja 400.

 ¿Dígame algo de la historia de esta zona?

Los vestigios de ermitas del siglo VIII en zonas altas de la montaña como Salambre, cerca de Peñasanta o Monte Vindio, donde el ejército del rey cristiano  Pelayo se hicieron fuertes, deben su origen a las victorias que libraban los cristianos contra los musulmanes en dichas zonas. Esta parte, fue una barrera natural que impidió llegar a los árabes al Cantábrico.

 ¿Qué recuerdos tiene de su  infancia?

 En edad escolar estábamos en la escuela unos 100 niños, en cambio ahora solo hay 4. Los chicos jugábamos a guardias y ladrones; a los botones -que era el antecedente de las chapas- a los bolos; y al calvo o picalvo, que era un aparato con tres patas de palo, consistiendo el juego en intentar tirarlo desde una distancia con un palo, y un chico calvero intentar evitarlo. Las chicas jugaban a las tabas.

 ¿Qué costumbres o tradiciones recuerda?

 La matanza del cerdo, en la que se juntaban las familias. Por la mañana se tomaba una copa de parba u orujo y torta mantecada, después se mataba el cerdo, se almorzaba, y se comía hasta las últimas horas de la noche. Una costumbre muy típica era celebrar la “Hila” o “Jila”, en la que se reunían los vecinos de cada barrio en una casa por la noche; las mujeres hablaban mientras hilaban y tejían la lana y los hombres jugaban a la brisca.  A veces se jugaba a contar “Cosidiellas”, en la que se daba una referencia, y los demás intentaban acertar lo que era.

08

Rincón típico de Oseja de Sajambre. — Arracón tipico d´oseya de Sayambre.

 ¿Cuándo se celebran las fiestas de Oseja de Sajambre?

 Antes, las fiestas las esperábamos con mucha ilusión, ya que eran los días que mejor se comía. Se celebran el 15 y 16 de agosto, días de Ntra. Sra. de la Asunción  y San Roque. El 15 de agosto vamos a la ermita de San Roque y a jugar a los bolos. Antiguamente la costumbre era ir una persona de cada casa del valle a la misa.

  ¿De qué vive el pueblo?

Principalmente de la ganadería. Hasta hace poco había algo de agricultura, especialmente maíz y patatas, pero desapareció con la llegada del jabalí, ya que las indemnizaciones que llegaban por “Medio Ambiente” eran pequeñas, y se dejó de sembrar. En Oseja también tenemos Hostal, restaurantes, tiendas, consultorio médico, taxi,  farmacia y  horno de pan.

09

Dos hórreos de Oseja. — Dos orrios d´Oseya.

 ¿Qué relación hay con Asturias?

 Antiguamente teníamos mejor comunicación con León y la meseta, a través del Puerto del Pontón de 1.290 m. de altitud. Con Asturias, la única vía era a través de la Senda del Arcediano, reconstruída en el siglo XVIII por Pedro Díaz de Oseja arcediano de Villaviciosa, sobre calzada romana que unía el pueblo de Soto de Sajambre con Amieva. Desde que se construyó la carretera a finales del siglo pasado por el Desfiladero de los Beyos o del Sella hay más contacto con Asturias, por el comercio con Cangas de Onís y por el Instituto de Enseñanza; con respecto al Hospital, lo eligen los enfermos ya que tenemos un acuerdo en el que podemos elegir el de Arriondas (Asturias) ¾ de hora o el de León 2 horas.

 ¿Cómo ve el futuro de Oseja de Sajambre?

 De difícil solución. La población está muy envejecida, la juventud se marcha; los matrimonios jóvenes buscan colegio, trabajo, y desde aquí es muy difícil. La ganadería está subvencionada por la Comunidad Europea y cuando desaparezca, ¡qué!  El turismo es de paso y de temporada. Ahora estamos en un momento decisivo, ilusionados pero desconfiados, ya que formamos parte desde hace poco del Parque Nacional de los Picos de Europa junto a Cantabria y Asturias, y prometen mucho, pero ya veremos.

 ¿Algo más para terminar?

 Si, decirles a los de Oseja de Zaragoza que me encanta que exista un pueblo con el mismo nombre que el mío, y que hoy con los medios que tenemos a nuestro alcance, cada vez vamos a estar más cerca unos de otros, lo que pudiera dar origen a un hermanamiento.

10

M. Pérez y Francho Pérez en Oseja de Sajambre en el año 2000. — Migalánchel Pérez y Francho Pérez en Oseya de Sayambre en lo 2.000.

D’o sobrixién e intresantismo libro: “El habla y la cultura popular de Oseja de Sajambre” de Ángel R. Fernández González (Oviedo, 1959), en trigan cualques testos, cantas, ditos, esprisions, tradizions, lesico y toponimos d’Oseya de Sayambre y ra suya bal.

11

Portada del libro de Oseja de Sajambre. — Portalada de ro libro d´Oseya de Sayambre.

TESTOS:

Rezentadora: Trinidad Díaz Bulnes (Oseya).

Un marido a una muyer: “Cudia a tu madre, tú cudiala, que p’achase en corredor no jazía falta cudiala tanto, tú llambe’l cuchiello, dai a ella buenas tayadas”.

12

Oseja y la Peña Ten. — Oseya y ra Peña Ten.

Rezentador: Fernando Diez (Pio)

Eran dos vecinus d’aquí de Pio y se llamaban dambus Fernandus. Y entonces va y le cuenta uno al otru: Oye, tocayu, dice, pues creo que hay unas ruedas que ñon da vuelta al exe (por los coches)”.

Rezentador Ismael Redondo, vecín del pueblu de Pio:

El nozal, la castañal, el mazanal, la peral, y el ablanal son los de más otelidá».

Vamos dir poco a poco, amirando las cosas per espacio, y entamando p’el nozal, que é pa nusotros el que más importancia tien».

Los montes de nozales i-llamamos nozaledas, y son muy sonaos los grandes nozales a los que i llamamos ‘nozalones’.

Y ahora que ya las tenemos maduras porque ya entaman las tempranas a primeros d’Otubre, hay que recoyelas. ¿Sabes demir? Pos agarra la vara de demir, y si esguilas bien, vota pal nozal ¡Ten cuidao con los gayos secos!”

13

Vista de Oseja de Sajambre y el valle. — Ambiesta d´Oseya de Sayambre y ra bal.

CANTAS Y DITOS:

“Ya va el sol por Cutuprieto,

pastores por Capazal,

pa llegar a buena hora

char los xiatus a mamar”.

“En jebrero cada pita pon su güevo”.

“Días de mayo, días del diablo. No dan tiempo a una muyer  pa jablar un rato”.

“Las xieladas de Jienero, la nieve terde el capiello”.

EXPRISIONS:

Estar escoronao: Muerto de frío.

Sacar la crú y el calderón: Tener que insistir.

COSTUMBRES:

Zilebran a romería d´Oseya lo 15 d´agosto; antis más, en a bispra i feban una cherata chunto lo “nogalón” á canto d´a ilesia. Á l´autro´l diya ra misa y, de tardis, á chugar “a los bolos” á la mosquera d´o nogalón. Más tardi, bailote en a carretera con pandereta y atambor. Á metá tardi feban o releyo d´a rosca.

14

Un hórreo y el valle. — Un orrio y ra bal.

Lo maitín de San Chuan as mullers marchan ta ro cambo ta i replegar floretas y alzá-las en as alcazias. De nueis feban grans cheratas dica l´alba en os puarz de mondaña.

 O diya Rais portiaban o Mosén á cotenas de ra ilesia ta l´abadía.

15

La iglesia de Oseja y la Peña Ten. — A ilesia d´Oseya y ra Peña Ten.

En as fridas nuaiz d´ibierno os bizins se´n complegaban en as casas arredol d´o fogaril; entre que ras mullers jilaban, as mesachas tixiban, os biellos esgranaban o panizo y ros omes apañaban as colleras d´as bacas, yiban recontando liyendas y pasatas.

LESICO LOCAL:

Abeyas: Abejas. Aclariar: Despejar el tiempo. Acontropar: Recoger la hierba seca. Acusadiella: Acertijo. Aguja: Aguja. Alcordase: Acordarse. Almada: Almohada. Amariello: Amarillo. Anque: Aunque. Añuedo: Nudo. Arrodiar: Rodear. Asemeyar: Parecerse. Asina: Así. Balde: Cubo. Bardal: Zarzal. Bijorco: Lugar dos arroyos o valles pequeños. Borra: Oveja pequeña. Cañimo: Cáñamo. Castiello: Castillo. Caxigo: Roble joven. Cierzo: Niebla. Cocho: Voz para llamar al cerdo. Comparanza: Comparación. Coxo: Cojo. Coyer: Coger. Cuayada: Cuajada. Cuchiello: Cuchillo. Cueña: Paso difícil entre dos peñas. Cueto: Cerro. Custiella: Costilla. Dedas: Los dedos del pié. Dentadumbre: Dentadura. Derrotar: Dar paso al ganado a las fincas después de recoger el fruto. Dimpués: Después. Ece: ¡Ya ves! Esbarriar: Resbalar. Escamudar: Cambiar. Escomenzar: Empezar. Escupiato: Salivazo. Esguilo: Ardilla. Estaramingase: Columpiarse. Fato: Tonto. Galipo: Trozo de pan duro. Güelo: Abuelo. Güeyo: Ojo. Il: El. Ivierno: Invierno. Jenoyo: Hinojo. Jiyo: Hijo. Llabrar: Labrar. Llamato: Nombre y mote. Llamber: Lamer. Mancato: Herida. Menigro: Ombligo. Muete: Mote. Nengún: Ninguno. Nombrato: Mote, nombre. Ñon: No. Payar: Pajar. Perrin de Dios: Mariquita. Pindio: Cuesta arriba. Pumar: Manzanal. Respirato: Respiración fuerte. Roñar: Reñir. Samartino: Matanza del cerdo. Samiguel: Sanmiguel, época benigna finales septiembre, primeros octubre. Simplayu: Tonto. Tasto: Sabor. Xaramoco: Tizón pequeño y redondo.

16

Vista de Oseja de Sajambre y la Peña Ten. — Ambiesta d´Oseya de Sayambre y la Peña Ten.

TOPONIMIA:

Agüeras, Bayada, Barcantiz, Buquerín de las Devasas, Calagüeños, Camín del Calvario, Canalón de l’Oto, Cerzaledo, Collada Maldemagán, Colladiello, Collao Cotaviello, Collao Cuetos Mermeyos, Congostura, Corona, Cruceta, Crú el Tarabico, Cubiello el Torno, Cuendio, Cueto Sullancos, Cueva Ludeyo, Entre Coro, La Frontadorio, Güera el Molín, Güeyo el Zaramal, La Joyosa, Ju lus Charcos, La Juaca, Llerón de la Corradiella, Llué, La Montañona, La Pandiella el Coro, Piedra Jita, Quisiende, El Ricuesto, Ruada Valpobre, La Solana, Teso de la Escosura, Los Teyos, Vallazán, Valleya Jonda.

17

Ríncon típico con horreo de Oseja. — Arracón tipico d´Oseya con orrio.

Continan por o suel d´o lucar, besitando-ie bels poquez más d´orrios.

18

Hórreo de Oseja de Sajambre (1). — Orrio d´oseya de Sayambre.

19

Hórreo de Oseja de Sajambre (2). — Orrio d´oseya de Sayambre.

20

Hórreo de Oseja de Sajambre (3). — Orrio d´oseya de Sayambre.

Rematan a besita por Oseya y deziden d´ir á chintar ta ro lucar de Soto de Sayambre. Á zingo kms. por un esbarre ta la dreita ye Soto, un lucarón monderizo en os aintros d´o Mondañal Ozidental de ros Picos d´Uropa.

Aturan en o miralgüén de Vistalegre, en o rancadero d´a carretera que mena ta Soto; dend´astí en han una sopregüena ambiesta de Sayambre y de ra sonata peña Pica Ten (1.222 mts.).

 

 21

Vista del Valle de Sajambre desde el mirador de Vistalegre. — Bal de Sayambre dende miralgüén de Vistalegre.

Soto de Sayambre (nome latín subtus: “selba”) ye una localidá de ro monezipio d´Oseya de Sayambre, ha 80 abitadors y ye á 950 mts. d´altaria.

A fiasta gran de Soto de Sayambre ye lo 5 d´agosto en a onor de Ntra. Sra. de las Nieves. O zaguer sabato de nobiambre i zilebran la “Fiesta de la Matanza del Gocho”.

De Soto en ix la Senda del Arcediano, en omenax á Pedro Díaz de Oseja, qui la rebilcó en o sieglo XVII t´apremitir o güen pasar de ros abríos; dica que fízon a carretera á zaguers d´o XIX íste yera l´unico camín que comunicaba ra pardi oriendal d´Asturies (Amieva, 600 mts.) con a bal (8 oras) á trabiés d´o puerto de Beza. En o sieglo X la conoxeban como Vía Saliámica, nome rilazionato con o suyo más que prebable orichen román. Manimenos, d´Oseya enta ra Sasera castellana por o puardo del Pontón, ya dend´antis más, lo camín yera presto ta lo trachín de ros carros.

De 1080 y 1096 ya ne b´ha decumentazión de ro lucar de Soto. En autros tiampos estió plantificau más entalto, en o parache anomenato Cueto Luengo, pero estió arranato por un charratamplán chorripato dende ra Peña de Beza, iz que no´ndi remanió que ra suya ilesia u Capilla de San Julián, que las suyas enrunas ye l´unico que i queda aparén de l´antigo lucar. O termino de Soto iz que pertenexeba antis más á lo conzello d´Amieva. En Soto bi eba una ilesia rural pendién de todas-todas de Santa María d´Oseya.

Chintan en o porche d´una casa asabelo calmudos e implazers, sin d´i toquiniar pon.

23

Porche de una casa de Soto de Sajambre. — Porchegato en Soto de Sayambre.

En Soto encá se i mantienen orrios, paneras y un biello molín comunal.

A ilesia parroquial de Ntra. Sra. de las Nieves ye un edefizio de ro s. XVII recostruyito entre 1883 y 1885, merzé á la empenta de D. Domingo Díaz-Caneja y con a partizipazión de ra poblazión.

24

Iglesia de Ntra. Sra. de las Nieves de Soto de Sajambre. — Ilesia de Ntra. Sra. de las Nieves de Soto de Sayambre.

Se´n ban de ra bal de Sayambre camín d´Asturies, dentrando por a clusa de Los Beyos (fozes), siguindo ra cursa baxán d´o Sella entre zingleras de 1.000 mts. d´altaria, por una estreita y polida carretera feita entre 1875 y 1890.

En a puen de Vidosa una estreita pista engudronata marcha ta la cucha enta Viego, San Juan de Beleño y dimpués ta Sorfoz, lucar que ban á besitar (32 km.).

Anuncios