21. PICOS D’UROPA II (LEYÓN). LA ROTA U GARGANTA DE L’ARRIU CARES

Dende ros 505 mts. d´o lucar de Caín de Valdeón ta ros 2.646 mts. que ha lo pico Torrecerredo, ban cambeyando as altarias en ista parti d´o Pargue Nazional de ros Picos d´Uropa. En lo rispetibe á orografía ye una de ras más ripedas d´a Peninsula, con siarras, mondañals, crenchas y pundals de diferiens aldarias.

01

01 Mapa de los Picos de Europa.

En os Picos d´Uropa agundan os matierals calzins orichinatos por aposamién. Sopr´els aizionó lo rete d´auguas i creyando una catupla de cuangas, como ras de ras bals de Valdeón y lo bizín de Sayambre. L´aizión de l´augua sopre istas febles rochas i orichinó estreitas fozes y clusas como ras d´o Cares y Los Beyos, y con gran estendillanzia de ro fenomeno karstico.

N´iste espaz se´n achundan o fau, lo caxico, sabina, lezina, l´onso, l´aurón, o lupo y lo sarrio.

02

Preciosa cascada en los inicios del recorrido hacia el Cares. Remajizo saldo á l´empieze d´a cursa enta lo Cares.

L´arriu Cares (preinduropeyo KAR: ‘roca’ y prerromán ES: ‘augua’; augua entre rocas) nax á 1.600 mts. d´altaria en o paco de ro pundal de Frañana, en os aldos de ra bal de Valdeón, endrezato de sur ta norde, entre patrals y paisaches talpius de berdura. En Posada li s´achunda l´Arenal, que baxa de ro puardo de Pandetrave y pasa por Santa Marina de Valdeón. En Cordiñanes baxan as auguas por “la riega de Asotin”, os cordals del Llambrión y el Fierro. Ha 54 kms. de longaria y os afluyens prenzipals en son: o Bulnes, o Duje y ro Casaño y aboca en l´arriu Deva, á canto de ro lucar asturián de Vega de Llés.

03

Mapa del inicio del desfiladero del río Cares. – Empieze d´a Clusa d´o Cares.

Entre os mondañals Zentral y Ozidental de ros Picos d´Uropa, la rota d´o Cares, conoxita como “Garganta Divina”, ye entretallata en as parez rocazeras, una cursa remajiza por un sender paralel ta una canal d´espleit idraulico de 12 kms., entre lo lucar leyonés de Caín – u Posada de Valdeón- y l´asturián de Camarmeña, chusto denzima de Poncebos, u escomenzipiando-la de rabés.

3a

Mapa de la ruta del Cares. Mapa de la roda d’o Cares.

Muitos d´istos senders aparixen ya decumentatos en o sieglo XV. En primeras estión emplegatos por os pastors y rabaños de Valdeón y Caín de camín ta ros puarz de Trea, Ría, Cuesta Duja, ezetra, y más tardi como biyas comunicaderas con o bizín conzello asturián de Cabrales.

3b Mapa de la zona

Mapa de la zona. Mapa d’a redolata.

Cal risaltar a emportanzia de ro camín d´o Cares ta ras comunicazions entre Asturies y Leyón, pos cuan as nieus pribaban lo paso enta lo Puerto del Pontón, o sender de ro Cares yera la unica ixita que li quedaba á ra bal.

04

Mapa toponímico de los Picos de Europa. – Toponimica de ros Picos d´Uropa.

CURSA ENTEGRA D´A ROTA U GARGANTA D´O CARES

LONGARIA: dende Caín, 12 kms. (ita y tornata: 24 kms.)

DIFICULTÁ: chiqueta

DURATA: 3-4 oras (ita), 7 oras (ita y tornata)

ESLIBEL: 160 mts. de puyata y 300 mts. de baxata.

 

Á la ixita de Caín, lo Cares ye represo en un zutón. D´astí en marcha un canal fraducato entre 1916 y 1921 por a “Compañía Eléctrica de Riesgo” ta furnir a zentral idroletrica de Poncebos, plandificata 9 kms. más t´abaxo.

Aprofeitando la cursa d´o canal, lo 1946 i ubrión un sender qu´apremite lo paso á trabiés d´a renclusa.

Sender y canal pasan por numbrosos tunels feitos cuasi toz á l´empieze. Durán 12 kms. y en cantimplano i son espleitables unas soprixiens ambiestas de lo Cares enta par d´abaxo y as zemeras de más de 2.000 mts. entalto. En ora y meya se i nabesa por Culiembru, en autra ora y cuartalada por Los Colláus, y en meya ora más se i plega en Poncebos, fin de ra cursa.

A intinzión de ros Zerris ye fer nomás una par de ro camín, menos de ros 24 kms. de ra ita y tornata. Os espiertos consienten que ra zona más espeitacular y polita ye lo costato leyonés, ra más recomendable, intresán y comoda. Os Zerris han dezidito de fé-la dende Caín y dica metá camín, aldubaxo, por seyer-bi tallato de risultas d´un eslurtatizo en o parache de “Culiembru”, y qu´encá no yera apañato.

04a

Aviso de no poder pasar en la parte de Culiembro. Abiso de no poder nabesar en a parti de Culiembro.

Á l´ixidero de Caín, lo primer qu´alcuentran ye un patralaz y un sender á canto de l´arriu Cares, rebalsato por un zutón en l´entradero d´a clusa.

05

El río Cares antes de entrar en la garganta. L’arriu Cares antis de dentrar en a garganta.

06

Pequeño embalse en la entrada de la garganta. Chiquet zutón en l’entradero.

Un poqué más abaxo cruzian la puen de ro zutón de Los Pinteros, do l´arriu s´encalaxa en un estreito congustro calzino, astí prenzipia la Garganta del Cares.

07

Vista de la ruta o garganta del río Cares 1. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 1.

08

Vista de la ruta o garganta del río Cares 2. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 2.

09

Vista de la ruta o garganta del río Cares 3. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 3.

10

Vista de la ruta o garganta del río Cares 4 con M. Martín. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 4 con Migalánchel Martín.

11

Vista de la ruta o garganta del río Cares 5 con M. Pérez. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 5 con Migalánchel Pérez.

12

Vista de la ruta o garganta del río Cares 6. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 6.

O sender qu´arrecorre la clusa ba alternando en primeras os dos costaus de paretazos rocazers, con tunels forataus en a peña y puens como ros de Los Rebecos y Bolín, chuñindo ras dos parez de l´estreito.

13

Vista de la ruta o garganta del río Cares 7. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 7.

14

Vista de la ruta o garganta del río Cares 8. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 8.

15

Vista de la ruta o garganta del río Cares 9. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 9.

16

Vista de la ruta o garganta del río Cares 10 con M. Pérez. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 10 con Migalánchel Pérez.

17

Vista de la ruta o garganta del río Cares 11 con M. Martín. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 11 con Migalánchel Martín.

18

Vista de la ruta o garganta del río Cares 12. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 12.

Ta la cucha de ro zaguer puen debanmentau se´ndi ubre la Canal de Trea, con a selba suya repinchata en a costera. Más adebán, por o paretazo dreito, Cuesta Duja y dimpués a Canal de Ría y ta ra cucha en baxa de ras alduras la Riega Las Párvulas y más adebán, la Riega de Culiembru.

19

Vista de la ruta o garganta del río Cares 13 con M. Martín. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 13 con Migalánchel Martín.

20

Vista de la ruta o garganta del río Cares 14 con M. Pérez. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 14 con Migalánchel Pérez.

21

Vista de la ruta o garganta del río Cares 15 con M. Pérez y M. Martín. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 15 con Migalánchel Pérez y Migalánchel Martín.

22

Vista de la ruta o garganta del río Cares 16 con M. Martín. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 16 con Migalánchel Martín.

23

Vista de la ruta o garganta del río Cares 17 con M. Pérez. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 17 con Migalánchel Pérez.

24

Vista de la ruta o garganta del río Cares 18 con M. Pérez. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 18 con Migalánchel Pérez.

25

Vista de la ruta o garganta del río Cares 19 con M. Martín. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 19 con Migalánchel Martín.

26

Vista de la ruta o garganta del río Cares 20 con M. Pérez. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 20 con Migalánchel Pérez.

27

Vista de la ruta o garganta del río Cares 21. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 21.

28

Vista de la ruta o garganta del río Cares 22. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 22.

29

Vista de la ruta o garganta del río Cares 23. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 23.

30

Vista de la ruta o garganta del río Cares 24. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 24.

Por toda ista redolada d´auguas lempedas i biben a loira, la tauba d´arriu -u desmán d´os pirinés-, l´arainero, l´anadeta, auguanieu amariella, cudirroyo, alica reyal, perdiganera y güeitres.

31

Vista de la ruta o garganta del río Cares 25. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 25.

32

Vista de la ruta o garganta del río Cares 26. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 26.

33

Vista de la ruta o garganta del río Cares 27. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 27.

34

Vista de la ruta o garganta del río Cares 28. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 28.

35

Vista de la ruta o garganta del río Cares 29. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 29.

36

Vista de la ruta o garganta del río Cares 30. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 30.

L´arriu orre por a fondura, entre desinformes zinglos cuasi berdicals que trestallan os mondañals Oriental y Zendral de ros Picos d´Uropa, escabonando lo suyo cauz por lo qu´estió un antigo glaziar. En a cursa, replega ras auguas d´afluyens como l´arriu Serenal y arrigatiellos como Cable, Anzo, Gayes, Caicedo y Argoya.

37

Vista de la ruta o garganta del río Cares 31. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 31.

38

Vista de la ruta o garganta del río Cares 32. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 32.

39

Vista de la ruta o garganta del río Cares 33. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 33.

40

Vista de la ruta o garganta del río Cares 34. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 34.

41

Vista de la ruta o garganta del río Cares 35 con un rebeco. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 35 con un sarrio.

42

Vista de la ruta o garganta del río Cares 36. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 36.

As colors berdas, l´augua y ras mondañas i farchan un bogal paisax que los dixa embabuquius. Á lo qu´arriban enta par de Culiembru alufran os triballadors de mantenienzia, que i son apañando lo sender, ye lo momén de chirar y ritornar enta Caín.

43

Vista de la ruta o garganta del río Cares 37 con los trabajadores de mantenimiento. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 37 con os triballadors de mantenienzia.

Agún en ferán cualques d´afotos durán la tornata.

44

Vista de la ruta o garganta del río Cares 38 con M. Martín. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 3 con Migalánchel Martín.

45

Vista de la ruta o garganta del río Cares 39. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 39.

46

Vista de la ruta o garganta del río Cares 40. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 40.

47

Vista de la ruta o garganta del río Cares 41 con M. Martín. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 41 con M. Martín.

48

Vista de la ruta o garganta del río Cares 42 con M. Pérez. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 42 con Migalánchel Pérez.

49

Vista de la ruta o garganta del río Cares 43. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 43.

50

Vista de la ruta o garganta del río Cares 44 con M. Martín. Ambiesta d´a rota u garganta d´o Cares 44 con Migalánchel Martín.

51

En río Cares de vuelta. L’arriu Cares de tornata.

52

Cascadas junto al río Cares. Saldos chunto á l’arriu Cares.

Plegatos en Caín, se i ducharán y marcharán ta ra bizina bal de Sayambre.

Anuncios