33. 1. DAROCA. DITOS, MAZADAS – TOPONIMIA – BESITA

Daroca (d´o prerromán rilazionau con o bascón con sinnificau de “arriu frido”, u de radiz prerromana  dar-auca; u de radiz prezeltica d´r, alusiba á “puesto altero” u “montaña” +  o remate toponimico -occ: Dar-occa, entre autros parixers) ye una zidá capetal d´a comarca Campo Daroca, situgada en o Sistema Iberico, en metá d´a bal d´o Xiloca, plantificada sopre una suaba fondonera en o pedero d´una costera. Ha 2.300 abitadors, ye á 797 mts. d´altaria y á 86 kms. de Zirigoza capetal.

Mapa comarca de Daroca.- Mapa d´o Campo de Daroca

Mapa comarca de Daroca.- Mapa d´o Campo de Daroca

Á los de Daroca lis izen “Retrecheros” y “los del barranco el robo”. En tiampos yera conoxita Daroca como “la de los siete sietes” porque teneba siet plazas, siet conbens, siet armitas, siet castiellos, siet fuens,  siet ilesias y siet puartas.

Vista castillo Mayor de Daroca.- Ambiesta d´o Castiello Mayor de Daroca

Vista castillo Mayor de Daroca.- Ambiesta d´o Castiello Mayor de Daroca

Á Daroca li se conoxen muitos ditos y mazadas, en mentan güenacosa:

El dinero, zafranero”.

Por San Valero longaniza en el puchero”.

Por San Antón, pasico de ratón”.

Por San Matías son tan largos las noches como los días”

En marzo, pan y peazo”.

El que en marzo trasnochó, tarde recordó”.

En abril aguas mil, que todas caben en un candil”.

Por San Marcos tu garbanzal, ni sembrado ni por sembrar”.

Dame abril y mayo y llévate todo el año”.

Santa Waldesca la laminera, que se lleva la fruta de la ribera”.

En octubre las cabras con ubre”.

Por San Clemente alza la mano de la simiente”.

La madrugada del pelejero, que le daba el sol en la cara y pensaba que era un lucero”.

El que mucho duerme, poco vive”.

En la casa del rezador no pongas el trigo al sol y en la del que no reza nada, ni el trigo ni la cebada”.

El criau y el gallo, un año”.

Año de brevas nunca lo veas”.

Arroz en calceta pa´l que lo meta”.

Al marido y al tocino dáles, que de ellos sale”.

Viste un palico y verás que majico”.

Parecer la custodia de Daroca”.

Ser de Daroca”.

Más tierno que las judías de Daroca”.

No hay peor cosa para un padre que dos hijas y una madre”.

Buenas son mis vecinas pero me faltan tres gallinas”.

Cuando el arriero vende la bota o es que está pez o es que está rota”.

Pan tierno y la leña verde la casa pierde”.

De la panza sale la danza”.

Mientras haya burros montaremos a caballo”.

En Daroca, vergüenza poca”.

Aún no es alcalde y ya quiere vivir de balde”.

Daroca la loca, la cerca grande, la villa poca”.

Daroca, o pu…eblerina o loca”.

Daroca, la loca: /los muros altos, la gente loca; / si no fuera por la mina / no valdría una sardina; / si no fuera por el ruejo / no valdría un abadejo; / si no fuera por los Corporales / no valdría cuatro reales”.

Daroca, la ciudad de los siete sietes es, y además tiene la Feria de San Andrés”.

Casa aragonesista.- Casal aragonesista

Casa aragonesista.- Casal aragonesista

D´o “Cancionero popular de la colección de coplas y seguidillas recogidas y ordenadas por Emilio Lafuente y Alcántara, Tomo II, segunda edición, Madrid, 1865”, en trigan bellas cantas rilatibas á Daroca:

Mucho vale Zaragoza, con su Coso y su arrabal; pero más vale Daroca con su hermosa colegial”.

Mucho me quiere Daroca, su puerta baja me llama, y sus muchachas hermosas me dicen que no me vaya”.

Plaza de la Colegial, con tu cárcel y tu cambra, eres de Daroca encanto y de sus hermosas sala”.

Fuente de los veinte caños donde tanto se murmura: ¿has oido si me quiere la sobrinica del cura?”.

En la plaza de Santiago, tiene un mercado Daroca, y una fuente donde abrasan los corazones sus mozas”.

Anento tiene agua-llueve, y laguna Gallocanta, Daroca tiene su mina y cien muros que la ensalzan”.

Hospital Comarcal, hoy museo Comarcal.- Espital Comarcal, güé Museyo Comarcal

Hospital Comarcal, hoy museo Comarcal.- Espital Comarcal, güé Museyo Comarcal

D´a replega feita por (IDEAragón), Portal en Internet de la Infraestructura de Datos Espaciales del Gobierno de Aragón, en trigan bels toponimos chocans de Daroca:

Abefito, Castilpedrés, Arroyo del Puntarrón, Arroyo Río Viejo, Acequia de Anchavales, El Val, Vallantiguo, Valles, Valdeariento, Baldá, Valentecillas, Valdegascones, Balcón de la Zorra, Val de Losa, Barranco Caramon/Caremón, Vallurio, Daroquilla, Eras de Nazaret, Eras de la Torreta, La Flacona, Gabarda, El Judío Muerto, Los Judíos, El Calerón, Carrapalomar, Camino Los Lamineros, Camino del Paredón, Camino del Pollo, Camino del Tronzado, Camino del Chorro, Canterón, Carri Chiqui, Casaracho, Castillo Mayor, Quin Planilla, Cueva del Dragón, La Laguna, El Luco, Luco Puerto, Los Majuelos del Rey, Momblan, La Moratilla, Navajo de Alcocer, Hoya del Monche, Las Pairas, El Pozanco, Rambla del Chan, La Ramera, Remundillo, La Rodriga”.

Puerta con bonitos dibujos.- Puarta con polius debuxos

Puerta con bonitos dibujos.- Puarta con polius debuxos

Ban á besitar Daroca en un diya muito güeno, frido en a guambra y calor en a solaina. La zidá, declarata “ Conjunto Histórico-Nacional” ye sobrepolida.

Ha cuasi 4 kms. de murallas, con repuis de castiellos y torreyons, que la rezinglan con o suyo rico patrimonio estorico y artistico.

Dentran en a zidá por un d´os dentraders, la molimental Puerta Alta u de Zirigoza, -bantada en sostituzión d´unautra más biella. Ye lo portal d´a muralla que daba paso dende lo cabalto d´a zidá y, anque ye d´o sieglo XVI, estió retraziada más adebán.

Puerta alta de Daroca.- Puarta Alta de Daroca

Puerta alta de Daroca.- Puarta Alta de Daroca

Un escuto d´a zidá risalta  en l´edefizio sopre l´ arco apuntau.

En a Puerta Alta prenzipia una cursa que redola Daroca á trabiés d´o Castiello y as Murallas, continando  por la Torre de los Huevos, Torre de la Sisa, Castillo Mayor, Torre del Jaque o del Cuervo, Torre de San Cristóbal, Torre del Águila, Torre de San Valero, Puerta del Arrabal y Puerta Baja.

Mapa castillo murallas.- Mapa d´o Castiello y Murallas

Mapa castillo murallas.- Mapa d´o Castiello y Murallas

Lo rezingle amurallau esdebinió lo más amplo d´Aragón, con 4 kms. de longaria, 3 castiellos, más de 100 torreyons y cualques puartas.

Diversas torres junto a la puerta Alta de Daroca.- Cualques torres chunto la puarta Alta de Daroca

Diversas torres junto a la puerta Alta de Daroca.- Cualques torres chunto la puarta Alta de Daroca

Os Zerris no ferán que la Rota Molimental por la billa de Daroca.

Mapa ruta monumental.- Mapa cursa molimental

Mapa ruta monumental.- Mapa cursa molimental

Dentrando por la Puerta Alta, enta la dreita, ye lo colechio d´os Pais Escolapios, edefizio d´o sieglo XVIII con a ilesia achunta adedicata á Santo Tomás de Aquino, patrono d´a zidá.

Colegio de Escolapios de Daroca.- Colechio d´Escolapios de Daroca

Colegio de Escolapios de Daroca.- Colechio d´Escolapios de Daroca

Dend´astí, nantando por la carrera Mayor y dimpués por autra ta la dreita, plegan ta la Plaza España, u de la Colegial, do se troba l´Almudí -antigo graner d´a zidá- güé ofezina de torismo, con porches de piatra

Porches de piedra. Porches de piatra

Porches de piedra. Porches de piatra

y -l´alfaya d´a corona- la ilesia colechial de Santa María d´os Sagratos Corporals.

Iglesia Colegial de “Santa María de los Sagrados Corporales”.- Ilesia Colechial de "Santa María de los Sagrados Corporales"

Iglesia Colegial de “Santa María de los Sagrados Corporales”.- Ilesia Colechial de “Santa María de los Sagrados Corporales”

La Basilica-Colechiata de Santa María ye la risulta de diferiens tongadas y estilos arquiteitonicos. La premetiba ilesia romanica se i costruyó en o sieglo XII, de seguras que sopre l´antiga Mezquita Mayor. En os sieglos siguiens b´abió continos retrazies y enampladuras.

L´auside y una finiestra d´o cruzer ye lo qu´endi remane d´a premetiba ilesia romanica.

Ábside de la iglesia de Santa María.- Auside d´a ilesia de Santa María

Ábside de la iglesia de Santa María.- Auside d´a ilesia de Santa María

La “Puerta del Perdón” d´a Colechiata se fazió en o sieglo XV, anque lo timpano puéstar que seiga d´o sieglo XIV. Estió la portalada prenzipal d´a ilesia dica lo s. XVIII, cuan estió cambeyata por l´aztual puarta.

La Puerta del Perdón.- La Puarta d´o Perdón

La Puerta del Perdón.- La Puarta d´o Perdón

Lo timpano ye d´estilo gotico y la suya decorazión ripresienta la eszena d´o Chudizio Zaguero. Astí os eslexius por Chesús Cristo son posatos ta la suya dreita y os condenatos ta la suya cucha.

En os aintros i sobrixen: l´amplo espaz de carauter renaxentista, o majizo baldaquín barroco, lo güergano d´o sieglo XIV y la bogal capiella d´estilo gotico borgoñón de los Sagratos Corporals.

Custodia relicario de los Sagrados Corporales (1385).- Costodia relicario d´os Sagratos Corporals (1385)

Custodia relicario de los Sagrados Corporales (1385).- Costodia relicario d´os Sagratos Corporals (1385)

La debozión á los Corporals se i festella lo diya de Corpus Cristi y, seguntes rezentan as coronicas, o miraglo esdebinió cuan: “los cristianos aragoneses de Calatayud, Daroca y Teruel estaban luchando contra los musulmanes en 1239 en el Pueyo de Chiva, cerca de Valencia, se vieron rodeados y decidieron celebrar una misa. Al levantar el sacerdote el “Paño” donde había guardado seis hostias, éstas aparecieron empañadas en sangre. Alentados por el prodigio, los cristianos se lanzaron a la batalla  y los musulmanes fueron completamente derrotados.

Para determinar el lugar donde quedarían depositados los Corporales se decidió colocarlos sobre una mula y dejarla andar hasta que ella misma se detuviese. La mula cayó muerta junto al antiguo Hospital de San Marcos de Daroca y el paño, poco después, se trasladó finalmente a la Iglesia Colegial.”

Corporales de Daroca.- Corporals de Daroca

Corporales de Daroca.- Corporals de Daroca

Lo miraglo d´os Corporals estió rechistrau en un decumén de 1340, conoxiu como “la carta de Chiva” y  conserbau en l´Archibo Colechial de Daroca, lo cual qu´ista zidá esdebinió  un d´os puestos de pelegrinazión crestiana más sonaus d´a Edá Meya.

Los Corporals son alzaus aintro d´una caxa d´archén dorato repuxato d´o sieglo XVI, d´a qu´en ye pinchata una catena d´oro. La caxa ye aintro d´un almario tamién d´archén, sopre un piedestal de marmol. Aztualmén se contina i zilebrando la importán fiasta d´o Corpus, en la que una solén prosezión arrecorre las carreras d´a zidá.

Vuelta de una procesión en la entrada de la iglesia de Santa María.- Una prosezión de tornata en l´entrador d´a ilesia de Santa María

Vuelta de una procesión en la entrada de la iglesia de Santa María.- Una prosezión de tornata en l´entrador d´a ilesia de Santa María

As demás d´ilesias no las ban á poder biyer, pos i son zarratas fueras d´os orarios de culto. Un güen momén ta besitá-las ye mientres lo “Festival Internacional de Música Antigua” que se i zilebra toz os primers d´agosto dende 1979. Durán lo zertamen as prenzipals ilesias d´a zidá esdebienen por bels diyas un eszenario sinmillorable ta i espleitar d´a mosica antiga.

Migalánchel Pérez ye estau en Daroca, ascuitando ixa mosica, por dos begatas; l´auna con o tío suyo,  Pepe Benaul.

Continan la cursa y pasan por la “Casa Diablo”, antigo palaz d´o sieglo XV con un majizo enrellau y la suya finiestra gotico-mudéxar. Lo nome li´n dioron por un anticlerical que l´iziban “el Diablo Royo” (se beiga lo capetulo 22: “Monesterio de Piedra” d´a coronica de lo 2.010).

Ventana gótico-mudéjar de la casa Diablo.- Finiestra gotico-mudéxar d´o casal "Diablo"

Ventana gótico-mudéjar de la casa Diablo.- Finiestra gotico-mudéxar d´o casal “Diablo”

Continan la cursa por a ilesia romanica de San Chuan. Ha tres partis: un auside de piatra d´o sieglo XII  rematau con  recholas en o XIII por alarifes mozlemes, dos capiellas d´o s. XV y lo demás d´o sieglo XVII. Estió parroquia dica 1905.

M. Martín junto al ábside de la iglesia de San Juan.- M. Martín chunto l´auside d´a ilesia de San Juan

M. Martín junto al ábside de la iglesia de San Juan.- M. Martín chunto l´auside d´a ilesia de San Juan

Dend´astí se i beyen güenas ambiestas de Daroca.

Vista hacia la izquierda de Daroca.- Ambiesta cuchera de Daroca

Vista hacia la izquierda de Daroca.- Ambiesta cuchera de Daroca

Vista hacia la derecha de Daroca.- Ambiesta dreitera de Daroca

Vista hacia la derecha de Daroca.- Ambiesta dreitera de Daroca

D´aquí marchan ta la ilesia de San Migal.

”Flos Florum” en la iglesia de San Miguel de Daroca.- "Flos Florum" en a ilesia de San Miguel de Daroca

”Flos Florum” en la iglesia de San Miguel de Daroca.- “Flos Florum” en a ilesia de San Miguel de Daroca

Iste ye un templo romanico d´o sieglo XII con fortals murs sillars y, en os aintros, importans penturas goticas de l´auside.

M. Martín y M. Pérez en la puerta de la iglesia de San Miguel.- M. Martín y M. Pérez en a puarta d´a ilesia de San Miguel

M. Martín y M. Pérez en la puerta de la iglesia de San Miguel.- M. Martín y M. Pérez en a puarta d´a ilesia de San Migal

Pasan encontinén por la plaza d´Ildefonso Manuel Gil, siñalero escritor aragonés naxiu en Paniza que bibió la suya nineza en Daroca y aquí ye apedecau.

Nabesan chunto á l´espital de Santo Domingo, edefizio d´o s. XVI qu´alberga en os aintros lo museyo Comarcal, con matierals dende arquioloxicos dica los d´arte relichioso.

Por la carrera San Miguel plegan ta la ilesia Santo Domingo, unautro exemplo de transizión ta lo mudéxar. Escomenzipiata en o sieglo XII con piatra sillar, la rematoron en o XIII con recholas y con trazas mudéxars como lo suyo auside y la torre quillata en a segunda metá d´o s. XIII, cunsidata lo molimén mudéxar más antigo d´Aragón.

Iglesia de Santo Domingo.- Ilesia de Santo Domingo

Iglesia de Santo Domingo.- Ilesia de Santo Domingo

Tríptico de la pasión (1500), esmalte sobre cobre, óleo sobre tabla, dorado, de la iglesia de Santo Domingo (Museo Arqueológico Nacional).- Tritico d´a Pasión (1500), esmalte sopre crobe, olio sopre taula, dorato, de ra Ilesia de Santo Domingo  (Museo Arqueológico Nacional)

Tríptico de la pasión (1500), esmalte sobre cobre, óleo sobre tabla, dorado, de la iglesia de Santo Domingo (Museo Arqueológico Nacional).- Tritico d´a Pasión (1500), esmalte sopre crobe, olio sopre taula, dorato, de ra Ilesia de Santo Domingo (Museo Arqueológico Nacional)

Dentran por un estreito callizo entre dos majizas casas, una d´elas la “Casa Palaciega”, y que lis mena ta l´autra estrimera d´a carrera Mayor.

Casi se juntan.- Cuasi se´ndi achuntan

Casi se juntan.- Cuasi se´ndi achuntan

Li fan bel par d´afotos á una casa y una polida puarta con escutos y plegan ta la espeitacular “Puerta Baja” u “Fondonera”, con l´arco rebaxau -prenzipiau en o s. XIII- con solidos sillars y con dos torres rematadas por mureznos d´o s. XV.

Los Zerrigüeltaires en la monumental puerta “Baja” de Daroca.- Os Zerris en a molimental puarta "Baja" de  Daroca

Los Zerrigüeltaires en la monumental puerta “Baja” de Daroca.- Os Zerris en a molimental puarta “Baja” de Daroca

Ye la más molimental d´a zidá y un d´os simbolos suyos prenzipals. Aintro ye la siede d´o  Centro de Estudios Darocenses.

M. Pérez junto al ruejo gigante.- M. Pérez chunto lo Ruello chigán

M. Pérez junto al ruejo gigante.- M. Pérez chunto lo Ruello chigán

M. Martín “de interesante” rodeado de piedras.- M. Martín "d´intresán", arredoliau de piatras

M. Martín “de interesante” rodeado de piedras.- M. Martín “d´intresán”, arredoliau de piatras

Ta la cucha, dentrando por l´almirable puarta, s´alcuentran con la fuen “de los Veinte Caños”, que atrazadas como caras endi chitan d´augua fresca. Costruyida lo sieglo XVII á l´oxeto d´amostrar la riqueza d´a zidá.

La “Fuente de los Veinte Caños”.- La fuen "de los Veinte Caños"

La “Fuente de los Veinte Caños”.- La fuen “de los Veinte Caños”

Enfruén, un poqued más adebán, bi ha un Ruello chigán. Íste estió lo protagonista de lo escaiziu lo 1575 en librar á la zidá d´una trachedia, merzé á la suya “baxata” por la carrera Mayor  empentando y ubrindo las porteras d´a Puerta Baxa, lo cual que i liberó l´entibo feito por  las auguas esbarranquiatas que yeran orchegando la zidá.

Á poquez metros se troba la ilesia-conbén d´a Trenidá, d´o s. XVI. L´intrés se i zentra  en a lapida que b´ha en l´entrador d´a puarta gotica d´a ilesia; paix estar qu´en iste puesto  -lo 1239-  cayó la mula que tresladaba os Sagratos Corporals.

Convento de la Santísima Trinidad.- Combén d´a Santisma Trinidá

Convento de la Santísima Trinidad.- Combén d´a Santisma Trinidá

Chirando  los Zerris  lurs  trangos, antis de l´entrador d´a Puerta Baxa, biran ta la cucha por uns escalerons que puyan enta la muralla y l´entrador d´a Puerta d´o Rabal.

Muralla de Daroca

Muralla de Daroca

Daroca tras la puerta del Arrabal.- Daroca zaga la puarta d´o Rabal

Daroca tras la puerta del Arrabal.- Daroca zaga la puarta d´o Rabal

Á lo que la cruzian i arriban en un miralgüén dende do alufran una ampla ambiesta d´a zidá y d´os repuis d´o suyo rezingle murallato.

Vista de Daroca desde el Arrabal.- Ambiesta de Daroca dende lo Rabal

Vista de Daroca desde el Arrabal.- Ambiesta de Daroca dende lo Rabal

Restos de la muralla.- Estrazios d´a muralla

Restos de la muralla.- Estrazios d´a muralla

Precioso.- Remajizo

Precioso.- Remajizo

Elegante.- Pincho

Elegante.- Pincho

Dend´astí tornan á baxar ta la carrera prenzipal de Daroca, la cruzian y dentran -á trabiés de bels pasaches y biscalamos- en o biello Bico Chodigo.

Callejón en el barrio judío.- Callizo en o bico chodigo

Callejón en el barrio judío.- Callizo en o bico chodigo

Aquí tenieron os chodigos lurs Sinoga, Fosal y Botiguería; ya en 1316 lo rai Chaime II ordinó redautar uns Establimiens que reglaban os esquímens d´os ampres de los chodigos d´ista alxama, estatuezendo que no´n recullisen más de cuatro diners por libra á lo mes.

Tornan nuabamén ta la carrera Mayor y aturan chunto la frontera d´o Palaz de los Luna, d´o sieglo XV.

Palacio de los Luna de Daroca.- Palaz de los Luna de Daroca

Palacio de los Luna de Daroca.- Palaz de los Luna de Daroca

Lo rafe ha un poliu artisonau mudéxar decorau con penturas  d´escutos de linaches  d´o raino d´Aragón, pariens d´o Casal de los Luna.

Escudo del Palacio de los Luna.-Escuto d´o Palaz de los Luna

Escudo del Palacio de los Luna.-Escuto d´o Palaz de los Luna

Anuncios