24. TIERGA. MESONS DE LA ISUELA

 Mapa de la Comarca de Aranda

Mapa de la Comarca de Aranda

En Tierga s´aproxeman ta l´arriu Isuela ta i chintar.

El río Isuela cerca de Tierga.- La Isuela á man de Tierga

El río Isuela cerca de Tierga.- La Isuela á man de Tierga

Chus la guambra mosquera d´os arbols se i troban bian plazenters.

M. Martín junto al río Isuela.- M. Martín chunto la Isuela

M. Martín junto al río Isuela.- M. Martín chunto la Isuela

Tierga (d´o poblau zeltibero “Tergakom”, autra ipotesis iz que  bendreba d´a zeca ibera “Tercacom”, dimpués perdida con os romans la rematanza “com” y esdebenindo Terca>Terga> Tierga) ye una billa plantificada en un tozalico, en a marguin cucha de la Isuela, en a comarca de l´Aranda y en a cruzillata d´as carreteras que plegan ta lo puerto de la Chabola (Tagüenca-Borxa) y  ta lo collau de la Escuadra (Illueca).

Vista de Tierga desde el río Isuela.- Ambiesta de Tierga dende la Isuela

Vista de Tierga desde el río Isuela.- Ambiesta de Tierga dende la Isuela

Ha 179 abitadors, ye á 700 mts. d´altaria y á 87 kms. de Zirigoza capetal. Lo 1900 teneba 683 abitadors.

Vista de Tierga. - Ambiesta de Tierga

Vista de Tierga. – Ambiesta de Tierga

A os de Tierga lis izen “Mangueteros” y “Rusos” y han iste conoxiu dito –mentau en o libro de M. Pérez- de bels lucars d´a Isuela.

“En Calcena desnudos

en Trasobares descalzos

en Tierga van “escoritos”

y en Mesones ya no es tanto”.

Bonita casa aragonesa.- Poliu casal aragonés

Bonita casa aragonesa.- Poliu casal aragonés

D´o libro de Lois Chabier Tejada Francia “Contribución al estudio del léxico aragonés y de la cultura popular en Morata de Jalón y otras localidades cercanas”, en amuestran bels motes de Tierga:

“Camilas, Cirilicos, Cristinicos, Francisquetes, Pilona, Vicentones, Carrasco, Casilleros, Mesonera, Capitán, Hortelanos, Cagatrapos, Curros, Chata, Moquitosos, Rancios, Churrines, Porrón, Riegos, Tangos, Trabuco, Caloto, Canteque”.

Dimpués de chintar, con güenacosa caloraza, garimbolían por as costerudas carreras. Un ome lis diz que paren cuenta en o casal d´enfruén, que ha 5 sulers, con entrador por lo suler d´ista carrera y autro por lo zaguer suler, por la carrera de dezaga; trucadizo y poliu casal.

06 A la izquierda una gran casa.- Ta la cucha d´un casalaz

Continando la puyata enta lo cabalto de Tierga s´endi escunzan con dos bizins, un d´els -muito dibertiu- ye Remigio Gil Gracia, amiu d´un primo de M. Pérez, Joaquín de Trasobars (mentau amplamén en o capetulo “Trasobares. Visita y Recorrido”), y l´autro promana d´Osella, Esteban Gracia Pérez.

M. Pérez en medio de los tiergalinos Remigio Gil Gracia y Esteban Gracia Pérez.- M. Pérez en meyo d´os tiergalins Remigio Gil Gracia y Esteban Gracia Pérez

M. Pérez en medio de los tiergalinos Remigio Gil Gracia y Esteban Gracia Pérez.- M. Pérez en meyo d´os tiergalins Remigio Gil Gracia y Esteban Gracia Pérez

Espleitando de lur amabilidá se i posan n´una guambra y lis preguntan por nomes d´o terrén u toponimos de Tierga:

Mon: Camplaniés (“pilla varios terrenos”), El Cabero, El Bentoso, La Chabola, El Gallano, El Collau del Medio, Los Zinco Molares, Baldiarcos, El Cabo del Aire, Los Lecheruelos, Las Ombrías de la Buitrera, La Peña del Sol, La Peña Aujerada, El Barranco de los Conejos, El Plano Bajo, El Cabezo Blanco, Los Ontinares, Peñas Blancas, El Agudillo, La Mina, Nabalengua, Mojón de Illueca, El Cabezo de la Escuadra, El Carrascal, Mojón de Trasobares, Barranco de Basardón (Balsa Altera), Estanques de la Parada, El Matalar, Las Zenosas, La Yesera.

Güerta: Isuela, El Olibar, La Zaiquia Alta, La Biñaza, La Biña del Señor, La Pasada Isuela, Balbarés, El Campillo, La Mesquetilla, El Badillo, Los Ortales, Caralabilla, El Medio la Güerta, La Calejuela, El Batán Viejo.

Zaiquias: Somera, del Medio, Las Estacadas, Barranco de Baldelosa.

Fuens: Del Colmenar, La Balsa Primera, Balsa los Cabarroyos, Fuente Bocadicos, Fuente Beltrán.

Barrios: Berde, Bajo, El Arrabal.

Lis izen  la falordia de cómo los de Trasobars nombran á os de Tierga “Rusos” y els á nusautros  “Españoles”.

Bajando de noche varios de Trasobares con burros a vender leña a Illueca, por las bodegas, en la “Yesera”, les echan un alto unos tiergalinos: ¡alto quien vive!

Y los trasobarinos les responden ¡España, España!

Desde entonces nos llaman así, y hasta sacaron este dicho: “De Trasobares a Tierga/ han puesto un telefonico/ para que puedan hablar/ españoles y rusicos”.

Remigio Gil, que li cuaca muito charrar, lis fa  ista esprisión tan maja:

¡Os voy a aborrecer a lo ultimo!

Más frases que lis izen:

“Más preto que las azarollas”.

“Majano: Montón de piedras abandonadas”.

“Lo qu´he dicho enantes”.

“Enjamás lo hago”.

Se´n alcuerdan de l´agüelo de M. Pérez, “el Cucala”, “comprando perdices y pieles de zorras para luego venderlas ya que era un muy buen comerciante”.

Ta rematar ista plazentera charradica, Esteban Gracia remera “cuando iba andando al Baile de Trasobares. Era grande y estaba en el salón del Convento de la Plaza, cara al río. Estábamos cuatro o cinco horas sin parar de bailar.”

M. Pérez con Esteban Gracia Pérez

M. Pérez con Esteban Gracia Pérez

D´a replega feita por (IDEAragón), Portal en Internet de la Infraestructura de Datos Espaciales del Gobierno de Aragón, en trigan bels toponimos chocans de Tierga no mentaus por los tierganos Remigio y Esteban:

“Los Altos del Chiquero, Costera de Agualobos, Valdecabos, La Valengua, Valdecún, Barranco de Valdeontana, Mina del Judío, Barda, El Bocayón, Empentral, Los Echeruelos, Cañada Cabota, Camino Viejo de Trasobares, Cº de las Coronillas, Cº de Mesones a Trasobares, Cº de Oseja a Tierga, Cº del Santo, Cº de Zaragoza, Cº de Trasobares a Illueca, Cantarilla Tres Ojos, El Canto, Cañada Somera, Calejuela, Carrascalillo, Caseta Chotomata, Castillo de Tierga, El Cayo, Colalba, Cueva Cacha, Cudijadas, Cueva del Ovico, Cueva Roya, Enquiruela, Lambra, La Lobera, Las Lastras, Millán, La Monesa, Mora, Las Navachillas, La Noria, Hoya de la Horca, Peñas Royas, Perdiganas, La Plana Carrascal, Plano Somero, Puente el Molino, Las Radas, Zaquico, La Sarre, El Segallo, La Tejería, Tierra Recia”.

La torre de la iglesia de Tierga entre una callejuela.- A torre d´a ilesia de Tierga entre meyo d´una calelluela

La torre de la iglesia de Tierga entre una callejuela.- A torre d´a ilesia de Tierga entre meyo d´una calelluela

La localidá -con trazas de fortaleza- s´adauta á las repingadas costeras de l´antigo poblau zeltibero, que i cudió moneta entre lo 120 y lo 20 a.C.con o retulo “Terga-com”, y qu´en podió seyer furnidera d´o fierro d´as bizinas minas t´autros nuclios d´a Zeltiberia. Igualmén, por astí pasaba la biya romana que chuñiba Caesaraugusta (Zirigoza), Turiaso (Tarazona) y enfilaba enta Asturica Augusta (Astorga), encara bistable en bels trampos. Aquí anomenaban á ista biya “el Portichuelo”.

Sello de Tierga

Sello de Tierga

Ista biya estió emplegata dimpuesas, durán la Edá Meya, como camín local y comerzial d´o bistiar y binclamién entre Tierga, Osella, Gotor, Illueca y Trasobars.

L´antiga urbe zeltibera ye güé acupata por as enrunas de l´antigo castiello, qu´agora nomás i mantién que bels muraus y un paretón d´o que debió d´estar la suya tor de l´Omenax.

Restos de Latorre del homenaje del antiguo castillo.- Estrazios d´a tor de l´omenax de l´antigo castiello

Restos de Latorre del homenaje del antiguo castillo.- Estrazios d´a tor de l´omenax de l´antigo castiello

Os primers datos d´a esistenzia d´o castiello promanan de 1159, cuan aparix como propiedá de lo Bispe de Zirigoza. Lo 1267 Chaime I endonó lo castiello á Ximeno d´Urreya, á trucas d´Ixar y Urreya de Gaén. Lo 1334 don Peiro d´Urreya atorga carta puebla á Tierga.

Mientres la guerra de los dos Peiros, de 1356 ta 1369, (Aragón y Castiella), Peiro Sánchez de Luna yera l´alcaide d´o castiello de Tierga y acullió á ros bizins de Trasobars y Calzena, que yeran sin d´esfensa dimpués d´abé-se-ne escaiziu la destruizión de ros dos lucars.

Vista de Tierga.- Ambiesta de Tierga

Vista de Tierga.- Ambiesta de Tierga

Dica 1382 estió chus lo siñorío de los Ferrench de Luna -igual que Mesons y Xarque- más adebán de los Urreya y, dimpués, de los Contes d´Aranda. Lo 1386 doña Toda Pérez de Luna mandó cridar á lo conzello d´omes güens d´o lugar de Tierga, ta que li rendan omenax y churen fideldá, pos:

tiempo havies que ella era senyora del dito lugar e de los hombres e mullers de aquel, e homenage ninguno no le havian feyto de fieldat como eran tenidos”.

Corrales de Tierga.- Corrals de Tierga

Corrales de Tierga.- Corrals de Tierga

En o libro “La población de Aragón según el fogaje de 1495”, de Antonio Serrano Montalvo, Tierga teneba 36 fuegos. En trascriben toda la rilazión nominal:

  1. De Sanct Joan Babtista: Mossen Domingo Gil. J: Ferrando Molinero. JD: Sancho Cimorra. TT: Joan de Monrreal. Joan Doria, de Cariñena.

“Miguel Blasco, Joan Monrreal, Ferrando Molinero,Pero Lopez, Mossen Domingo Gil, vicario, Anthona Gil, viuda, Marta, viuda, Joan Alhambra, Pero Monrreal, Anton Gil, Martin Magallon, Miguel Cardiel, Anthon Cardiel, Joan Cardiel, Franco Cimorra, Mari Magallon, Joan Burbano, Martin Gil, Joan Sardo, Joan Perez, Sancho de Morea, Mingo Blasco, Joan Gil Magallon, Marco Alaves, Anthona la de Alfonso, Martin Gil Magallon, Marco Alaves, Anthona la de Alfonso, Martin Gil Magallon, Anthon Serrano, Mari Molinera, Joan Milla, Joan Blasco, Gaspar, Margalita Serrana, Mingo Benedit, El Sancho Cimorra, Pero Alfonso et Joan Gaston”.

Bajo las casas.- Chus lo casalar

Bajo las casas.- Chus lo casalar

Lo 1706 lo castiello de Tierga estió destruito durán la Guerra de Suzesión por as tropas de l´archiduque Carlos.

La mai de M. Pérez, Ángeles Gil, se´n alcuerda de cuan iba de choben ta Tierga. Por ziarto, lo suyo apelliu Gil promana d´iste lugar:

“Bajábamos con el tió “Bajillero” de Tobed que vendía pucheros en un carrico; era alto y delgado y tenía mucha paciencia con la mujeres.

Ibamos a parar a casa del tió “Jesús” que tenía amistad con mi padre, tenía dos hijas, Lidia y María Jesús, me acuerdo que las vestían de negro cuando moría alguien.

Mi tía Angeles festejó con uno de Tierga que se llamaba Miguel. Jugábamos a las cartas: me quiere, no me quiere. La acompañé en el autobús, ella se fue a quitar una muela a Mesones, y a mí me hizo bajarme en Tierga, fui de noches a casa del tió Jesús. Luego tenía que ir a casa de la hermana del Miguel, hasta que volvió, comí judías de la virgen del pilar. No vio mi tía al novio, por la tarde nos subimos andando a Trasobares.

Curioso rincón entre casas en cuestas.- Chocán rinconada entre casas encosteradas

Curioso rincón entre casas en cuestas.- Chocán rinconada entre casas encosteradas

Tenía una amiga, Pilar, prima hermana de la Pilar la Cachana y en casa de su madre la Constantina, no sé si no me “apegó” el tifus, ella lo cogió antes, y yo se lo pegué a la Emilia.

Su hermana Ramona venía a Zaragoza en Torrero a nuestra casa a coger higos. El hermano aún debe vivir en Tierga. Comimos carne. Descendían todos de Oseja.

Una vez que fui con tu padre a Lérida por lo de sus caderas, vimos también a uno de Tierga.

Tu padre iba a parar en las fiestas a casa del Guardia, tu abuelo llevaba tierras también en Tierga. Contaba que tenía muchas hijas. Un hijo del tío Florencio de Oseja se casó con una de esas hijas.

Mi sobrina Mercedes está casada con un mozetón de Tierga, con Juan.”

A ilesia parroquial de San Juan Bautista (s. XVI) poside una impresionán torre mudéxar de rechola decorata

Torre mudéjar de la iglesia de Tierga.- Torre mudéxar d´a ilesia de Tierga

Torre mudéjar de la iglesia de Tierga.- Torre mudéxar d´a ilesia de Tierga

y una polida frontera renaxentista con una naya d´arcos denzimera y forana.

Fachada renacentista con arcos de la iglesia de Tierga.- Frontera renaxentista con arcadas d´a ilesia de Tierga

Fachada renacentista con arcos de la iglesia de Tierga.- Frontera renaxentista con arcadas d´a ilesia de Tierga

En os aintros b´ha cualques taulas goticas como la de San Migal,

Interior de la iglesia de Tierga

Interior de la iglesia de Tierga

un retaulo plateresco y la pila baltismal.

La torre de la iglesia.- A tor de ra ilesia

La torre de la iglesia.- A tor de ra ilesia

En sobrixe lo suyo Cristo Gotico (1390-1430) de fusta policromata y de gran balura artistica.

M. Martín bajo la iglesia de San Juan Bautista.- .M. Martín baxo la ilesia de San Juan Bautista

M. Martín bajo la iglesia de San Juan Bautista.- .M. Martín baxo la ilesia de San Juan Bautista

Dende lo miralgüén d´a plaza d´a ilesia bi ha una sobregüena ambiesta enta la Isuela, la Escuadra, la Lezna, la Camamila y autros puntals d´a Siarra la Birchen.

As fiastas grans de Tierga son en onor á Santa Rosa y San Ramón Nonato(31 de agosto); respetibe á ista zaguera fiasta, portian lo patrón en prosezión adornau con ugas, albaca y roscos que i meten os quintos. Lo mote de Nonato quié izir no pas naxito. Refiere la liyenda que  “San Ramón Nonato fue extraído del vientre de su madre cuando ya estaba muerta, por eso se dice que es el patrón de los no nacidos. Su vida fue difícil y llegó a ser cardenal. En Tierga es tradición cuando se va a tener un niño ir a rezarle a San Ramón Nonato.”

Autra fiasta ye la de Santo Cristo (primer cabosemana de mayo). Se i mantienen costumbres como as Auroras y la Romería de San Isidro lo 15 de mayo.

Antigua y detallada puerta de Tierga.- Antiga y detallata puarta de Tierga

Antigua y detallada puerta de Tierga.- Antiga y detallata puarta de Tierga

“La Cabra de Oro” ye autra sonata liyenda  de Tierga:

“Fa muito tiampo, aintro d´a espelunga que chuñiba lo castiello con o rasal de la Isuela i bibiba una crapa. No´n yera una cualsiquiera, sino qu´ista crapa yera dorata, lo cual que los tiergans la cusiraban y li repoliban la brilantor d´o suyo preto pelache dorato.

Cuan Chaime I endonó lo castiello á Ximeno d´Urreya, á trucas d´Ixar y Urreya de Gaén, á os abitadors de Tierga lis se´n xuplidó ra esistenzia de dito animal. La crapa amagó la puarta que bi ye en o castiello y s´entutó en a suya propia espelunga, con una segunda dentrata que mena ta un empandullau labirinto de mal ixir, que ye en a carretera que puya ta lo lugar. Iz que cuan l´arriu baxa trasparén y quedo, la crapa i baxa ta beber la lempeda augua de la Isuela”.

Vista de Tierga.- Ambiesta de Tierga

Vista de Tierga.- Ambiesta de Tierga

Dimpués de besitar Tierga marchan ta lo siguién lugar, Mesons d´Isuela, á 10 kms.

 

Mesons d´Isuela (d´o bocable latín “Maner”: “remanir”, unautro parixer iz que bendreba d´o latín “Mansio, Mansionis”, en aragonés meyebal “Mesón”: “monesterio y casa d´una orden de caballería”) ye una billa d´a comarca de l´Aranda en as proxemedaz d´a siarra de Nabalta y en a marguin cucha de la Isuela. Ha 315 abitadors, ye á 513 mts. d´altaria y á 81 kms. de Zirigoza capetal. En 1900 teneba 615 abitadors.

Pueblo y castillo de Mesones de Isuela.- Lucar y castiello de Mesons d´Isuela

Pueblo y castillo de Mesones de Isuela.- Lucar y castiello de Mesons d´Isuela

D´a replega feita por (IDEAragón), Portal en Internet de la Infraestructura de Datos Espaciales del Gobierno de Aragón, en trigan bels toponimos chocans de Mesons d´Isuela:

“La Alberca, Andacón, Anteojeras, Acequia Ardachera, Badarrón, Valdespín, Barranco de los Castilluelos, Contrabandistas, Barranco Tolcho, La Bascuala, El Fagustino, Fuente Lugar, Cabaña Babilico, Cabezo Niquelillo, Cabezo Miquelillo, Cabezo Royo, Caidero, Camino Besaquia, Camino Garros, Camino Liana, Canalocho, Carrasca Roya, Castillo de los Luna, Castillucos, Cocona, Corrales de Escorial, Cordel de Bolea, Las Coronadas, La Lezna, Costera, Miguelacho, Noguerillas, El Chiquero, El Pozo del Turco, El Tolcho, Los Tres Castillos, Turradas”.

D´o  libro de Lois Chabier Tejada Francia “Contribución al estudio del léxico aragonés y de la cultura popular en Morata de Jalón y otras localidades cercanas”, en amuestran bels  motes d´a chen de Mesons:

“Pericos, Barcelonas, Mariándigas, Cazuelicas, Cazuelos, Tejeros, Peroles, Perdiganos, Pichones, Flamencos, Chatos, Guarricas, Moricos, Peinaus, Royo, Bolos, Repiquetes, Cimorras”.

Garimboliando por as suyas carreras se´ndi alcuentran con polidas rinconadas d´arquiteitura popular, callizos, majizas puartas

Antigua puerta de madera de una casa.- Antiga puarta de fusta d´una casa

Antigua puerta de madera de una casa.- Antiga puarta de fusta d´una casa

Curiosa fachada de una casa.- Chocán frontera d'una casa

Curiosa fachada de una casa.- Chocán frontera d’una casa

Precioso rincón de Mesones.- Majizo arracón de Mesons

Precioso rincón de Mesones.- Majizo arracón de Mesons

y recullitas plazas, como la Plaza la Billa.

Baldosa dedicada a una Virgen.- Rechola adedicata á una Birchen

Baldosa dedicada a una Virgen.- Rechola adedicata á una Birchen

I dentran t´alufrar la Casa La Billa y la ilesia de Nª Sª de l´Asunzión, d´empiezes d´o sieglo XVI con adibianzias d´o XVIII, que i mantién un retaulo d´a Birchen d´o Rosario con pentura d´o sieglo XVI ripresientando los quinze misterios d´o Rosario.

Ayuntamiento de Mesones de Isuela.- Casa la Billa de Mesons d´Isuela

Ayuntamiento de Mesones de Isuela.- Casa la Billa de Mesons d´Isuela

A torre ye mudéxar construita en rechola sopre un amparamién de peira manposata,

Casa y torre mudéjar de la iglesia de Mesones.- Casa y tor mudexar d´a ilesia de Mesons

Casa y torre mudéjar de la iglesia de Mesones.- Casa y tor mudexar d´a ilesia de Mesons

que lo suyo trampo chusano d´o sieglo XV podreba consonar con l´antigo alminar mozleme d´a mezquita d´ista billa.

Torre mudéjar de la iglesia de Mesones de Isuela.- Tor mudexar d´a ilesia de Mesones de Isuela

Torre mudéjar de la iglesia de Mesones de Isuela.- Tor mudexar d´a ilesia de Mesones de Isuela

Mesons ye plantificau en a costera d´un saso en o que ye quillau un de ros castiellos más impresionans d´Aragón.

Pueblo y castillo de Mesones de Isuela.- Lucar y castiello de Mesones de Isuela

Pueblo y castillo de Mesones de Isuela.- Lucar y castiello de Mesones de Isuela

L´espeitacular castiello-fortaleza costruyito lo 1370 por Lope Ferrández de Luna, arzebispe de Zirigoza, consellero de Peiro IV lo Zerimonioso y Capitán melitar d´a muga con Castiella, domina dende lo cabalto d´una picarra lo casalar estendillau en o suyo pedero dica la bal de la Isuela.

Ye una contrimuestra estraurdinaria d´arquiteitura melitar gotica. Antiparti de seyer estau feito por as pezquinas entre Aragón e Castiella, tamién se i calitró con as miras de seyer siede de l´arzebispe.  Por ixo ye cunsidau castiello-palaz.

La muert de Lope Ferrández de Luna lo 1382 causó l´albandono d´a suya feitura y asinas ye plegau dica nusautros. Iste arzebispe endonó dos cruzes d´oro con pietrería ta la catedral de l´Aseo de Zirigoza, una d´istas en yera mesmamén sopre la que os rais aragoneses churaban os Fuers d´Aragón.

Fadrucau en güens sillars, con desinforme emplantille retangular (80 mts. x 35 mts.) contién diferiens salas goticas, en risaltando la capiella d´o castiello adedicata á Nª Sª d´os Anchels, con imachen en talla de fusta policromata d´o sieglo XIV y, más que más, en un d´os torreyons un polidismo teitumen mudéxar, anomenau “tarabidau de limas mogamars”, con decorazión pitorica ripresientando-ie anchels portaders de beilas e beilons, simbolos eraldicos y animals fantesticos.

Chus la capiella b´ha una crita adedicata á alzar os güesifarrios de ros siñors d´o castiello. Lastima que no puén besitar os aintros d´o castiello en estar zarrau os diyas de diyario.

Dend´astí alufran l´ampla ambiesta d´a bega de la Isuela, la siarra Camamila con La Lezna y la güeitrera d´a Nabalta.

Desde el castillo, vista de Mesones de Isuela y la madre de M. Pérez, Angelines Gil.- Dende lo castiello, ambiesta de Mesons d´Isuela y la mai de M. Pérez

Desde el castillo, vista de Mesones de Isuela y la madre de M. Pérez, Angelines Gil.- Dende lo castiello, ambiesta de Mesons d´Isuela y la mai de M. Pérez

Mesons ha dos armitas d´o sieglo XVII, la de San Bizién Ferrer y la de San Roque.

La primer menzión d´o lugar de Mesons ye de 1128, cuan Alifonso I lo Batallero riende á Pietro Ortiz de Lizana bellas eredaz, entr´elas “la almunia de Masones”.

Sello de Mesones de Isuela

Sello de Mesones de Isuela

Lo 1175 Sancha d´Abiego, bidua d´Ortiz de Lizana y que poco dimpués sereba la primera priora de Sixena, lo endonó á la orden d´o Temple “con os suyos moriagos”. Á metá d´o sieglo XIII ya yera nuabamén chus dominio  reyal y remanió en reyalengo dica lo 1315.

Al fondo el castillo de Mesones de Isuela.- Enta lo fundo lo castiello de Mesons d´Isuela

Al fondo el castillo de Mesones de Isuela.- Enta lo fundo lo castiello de Mesons d´Isuela

Lo 1263 Chaime I atorga á los sarrazins de Mesons “franqueza” (carta de libertá) á condizión de que li  endonen 1500 sueldos añals en tres apocas, ta San Migal, Pascua y Resurrezión.

Mesones de Isuela y su castillo desde Nigüella.- Mesons d´Isuela y lo suyo castiello dende Nigüella

Mesones de Isuela y su castillo desde Nigüella.- Mesons d´Isuela y lo suyo castiello dende Nigüella

Lo 1369 pasó ta churisdizión de l´arzebispe de Zirigoza, Lope Ferrández de Luna -tamién Xarque y Sestrica-, encargando lo retrazie d´o castiello por aintro e difuera, dica la suya muert lo 1382. Allora lo castiello regudió ta la suya chirmana, Toda Pérez de Luna, con os lugars y castiellos de Xarque, Sestrica, Aranda, Tierga, Nigüella y Luzena; por erenzio pasó ta lo suyo sobrín Pero Ximénez d´Urreya á la fin d´o sieglo XIV, que los suyos deszendiens sereban os Contes d´Aranda.

Castillo de Mesones de Isuela.30-10-2011.- Castiello de Mesons de la Isuela

Castillo de Mesones de Isuela.30-10-2011.- Castiello de Mesons de la Isuela

En o libro “La población de Aragón según el fogaje de 1495”, de Antonio Serrano Montalvo, Mesons teneba 70 fuegos. En mentan bels nomes:

A: Audalla Toledano /a/. AF: Mahoma Luçeli. JD: Mahoma Alan – Mahoma de Celi. TT: Joan Doria, de Cariñena –Dorramen d’Amiri, moro, de Mesones.

“Martin Dariçini, Mahoma de Muça, Dorramen el Roset, Brahim el Tergano, Audalla Alaff, Mecot el Royo,Yuce Alborach, Hamet de Farax, Yuce Gavillan, Yuce Gualit, Brahim Altergano, Mahoma el Moro, Mecot de Laxarich, Mahoma el Ferrero, Brahim del Amin, Audalla d’Amiri, Farax el Peon, Brahim de Ricli, Brahim de Caucala, Brahim de la Roya, Dorramen del Ami, Yuce el Moro, Ali el Tergano, Mahoma Gualit, Brahim Altergano, Mahoma el Chuglar, Brahim del Exarich, Mahoma el Marruequo, Gualit Altergano et Audalla Altergano”.

Desde el castillo de Mesones, el pueblo. 30-10-2011.- Dende lo castiello de Mesones

Desde el castillo de Mesones, el pueblo. 30-10-2011.- Dende lo castiello de Mesones

Mesons estió dica 1610 un nuclio de poblazión moriaga nomás. Por ixas engüeltas la comunidá yera de 200 fuegos, altubaxo los 1000 moriagos.

Mesones de Isuela.30-10-2011.- Mesons de la Isuela. 30-10-2011

Mesones de Isuela.30-10-2011.- Mesons de la Isuela. 30-10-2011

La mai de M. Pérez, Ángeles Gil, se´n alcuerda de cuan baxó ta Zirigoza en 1959 y s´estropizió l´autolinia en Mesons:

Angelines Gil Urbano, madre de M. Pérez junto al castillo de Mesons de la Isuela. 30-10-2011.-. Angelines Gil Urbano, mai de M. Pérez chunto lo castiello de Mesons de la Isuela

Angelines Gil Urbano, madre de M. Pérez junto al castillo de Mesons de la Isuela. 30-10-2011.-. Angelines Gil Urbano, mai de M. Pérez chunto lo castiello de Mesons de la Isuela

“Iba a hacerme la ropa a Zaragoza a la calle Arias, aquí me hice el vestido de boda y un abrigo. Vivían mis hermanas, la Gloria y la Dora en Zaragoza.

Una torre del castillo de Mesones de Isuela. -Una tor d´o castiello de Mesons de la Isuela

Una torre del castillo de Mesones de Isuela. -Una tor d´o castiello de Mesons de la Isuela

El coche de línea se averió en la bajada a Mesones, hacía un frío que “pa qué”, el “Cartero” nos hizo una fogata buena en su casa, el autobús bajó como pudo hasta Morata. Tu padre estaba en la azucarera de Casetas.

Un arco del castillo de Mesones de Isuela. - Una arcada d´o castiello de Mesons de la Isuela

Un arco del castillo de Mesones de Isuela. – Una arcada d´o castiello de Mesons de la Isuela

Se había pasado el tren. Uno de Tabuenca que le decían “el Reino” (lo conocíamos) y dos hombres más, cogimos un taxi para ir a La Almunia y poder coger el coche de línea directo a Zaragoza, luego una nevada que “pa qué”; en Lumpiaque se quedó el coche parado y se quedaron todos los bultos. Yo llevaba morcillas para la Dora. Dormí en Lumpiaque, cené rancho, dormí con “la moza” que era peluquera y me echó la permanente. Los hombres durmieron en una posada. Al día siguiente por la mañana andando a la estación cogimos el tren a Zaragoza. Por la tarde fui a por los bultos, me cogí un catarro que pa qué. Fui a Cadrete a ver a mi hermana la Pilar, de vuelta tenía un picor tremendo en la garganta.”

Dibujos geométricos en el suelo de la entrada al castillo.- Debuxos chiometricos en o suel de l´entrador ta lo castiello

Dibujos geométricos en el suelo de la entrada al castillo.- Debuxos chiometricos en o suel de l´entrador ta lo castiello

As fiastas de Mesons son ta San Blas, lo 3 de febrer, y lo 2 d´agostota la Birchen d´os Anchels.

Techumbre mudéjar de la ermita de la Virgen de los Ángeles del castillo de Mesones

Techumbre mudéjar de la ermita de la Virgen de los Ángeles del castillo de Mesones

Lo 8 d´abiento se i zilebra la fiasta d´o Mondongo, do lo taste de produtos d´o cuto ba de conchunta con una fiasta d´artisanía.

Otoño en la ribera del Isuela en Mesones (1).- Agüerro en a ribera la Isuela en Mesons (1)

Otoño en la ribera del Isuela en Mesones (1).- Agüerro en a ribera la Isuela en Mesons (1)

Á propós d´o cochín, una d´as falordias más conoxitas de Mesons ye ra liyenda d´o Tozino de las Almas:

Otoño en la ribera del Isuela en Mesones (2).- Agüerro en a ribera la Isuela en Mesons (2)

Otoño en la ribera del Isuela en Mesones (2).- Agüerro en a ribera la Isuela en Mesons (2)

“Se dice que hace muchos años vivía por las calles de Mesones un cerdo al que llamaban el tocino de las almas. Este tocino lo compraba el ayuntamiento para todo el pueblo y todos los vecinos eran los encargados de alimentarlo. Como el cerdo no tenía casa vivía por las calles y comía lo que le daban por las casas, de esta manera se encargaba de reciclar la materia orgánica y se comía los deshechos. Así hasta que engordó y cuando llegó diciembre lo sacrificaban y se lo comían para la fiesta”.

D´astí lo dito qu´en emplegan bels biellos respetibe á belún que por cualcosa ye teniu d´ir á l’arreyo á bellas casas: “Pareces el tocino de las almas”.

Otoño en la ribera del Isuela en Mesones (3).- Agüerro en a ribera la Isuela en Mesons (3)

Otoño en la ribera del Isuela en Mesones (3).- Agüerro en a ribera la Isuela en Mesons (3)

Dende Mesons marchan ta Nigüella, á 6´5 kms., localidá ya d´a comarca Calatayú.