21. SANTUGARIO BIRCHEN DE LA SIERRA. BILLA ROYA DE LA SIERRA

12-V-2011. Ixen trempano d´Osella ta fer la escorsa enta lo Santugario Birchen de la Sierra, situgau en l´albala monezipal de Billa Roya de la Sierra, localidá á bels 40 kms. d´Osella.

Mapa de la Comarca de Aranda

Mapa de la Comarca de Aranda

Marchan por la carretera local y en 4,2 kms. arriban ta l´A-1503 que siguen endrezaus t´Aranda de Moncayo. Dend´astí continan cualques kms. más dica un esbarre ta la cucha -carretera Z-V-3443, esnabesan por Malanquilla y prenen la N-234; en poco más de 13 kms., endreza Calatayú, plegan en Billa Roya pero no i aturan agora, lo ferán á la tornata pa i chintar e besitá-la.

Plano de acceso al Santuario de la Virgen de la Sierra.- Plan d´azeso ta lo Santugario d´a Birchen de la Siarra

Plano de acceso al Santuario de la Virgen de la Sierra.- Plan d´azeso ta lo Santugario d´a Birchen de la Siarra

Dende Billa Roya dica la Birchen de la Sierra b´ha bels 14 kms. por pista. Os primers 7 i son engudronatos, os tres siguiens pro tarcualicos y, á lo que la pista ye masiau malmesa, deziden d´alparcar y continar os zaguers 4 kms. á piet, altubaxo lo qu´eban precalitrau.

Flores junto al aparcamiento.- Flors chunto l´alparcamién

Flores junto al aparcamiento.- Flors chunto l´alparcamién

O ziel ye nublo y con güen orache, ideyal ta una gambadica.

M. Pérez atura á ormino por o camín ta i fer afotos, entre que M. Martín marcha por debán.

M. Martín corre que se las pela.- M. Martín corre

M. Martín corre que se las pela.- M. Martín corre “á tot estruzio”

Íste, en un inte dau, clama á M. Pérez porque li s´ha cruzau una cullebra en o camín, lo compañer s´endi aprezisa y agún li´n baga d´afotiá-la.

Cabecica de culebra.- Capezica de cullebra

Cabecica de culebra.- Capezica de cullebra

Lo que no se veía.- Lo que no se i biyeba

Lo que no se veía.- Lo que no se i biyeba

Más adebán ye M. Pérez qui se´n ye alantau y agora M. Martín li clama ta que se´n chire, pos ha cruziato lo camín por dezaga d´els  un chabalín que yera aguardando á que pasasen. No li´n baga á M. Pérez d´afotiá-lo, pero sí qu´en comenta:

“O tocayo no pué campar solenco, pos no fa qu´alcontrá-se salbachins, en primeras una cullebra y dimpués un chabalín”.

Muchos arbustos.- Muitas matulleras

Muchos arbustos.- Muitas matulleras

Alcornoques y Robles.- Zureras y chaparros

Alcornoques y Robles.- Zureras y chaparros

O camín ye asabelo plazenter, con floretas, yarbas aromaticas como l´espígol, matullos y arbols como bels pins, lezineras, zureras, caxicos, glaners y pollizos de marojo.

Flores silvestres.- Flors salbachinas

Flores silvestres.- Flors salbachinas

Vista hacia la zona de Villarroya de la Sierra.- Ambiesta enta la redolada de Billarroya de la Siarra

Vista hacia la zona de Villarroya de la Sierra.- Ambiesta enta la redolada de Billarroya de la Siarra

Cuentra más s´aproxeman ta l´armita, la bechetazión esdebiene menos pompuda pero más yerbuda.

La ermita de la Virgen de la Sierra al fondo.- L´armita de la Birchen de la Siarra enta lo fundo

La ermita de la Virgen de la Sierra al fondo.- L´armita de la Birchen de la Siarra enta lo fundo

A zaguer meya ora ban por una costerica cantimplana dica plegar en o santugario.

La ermita de la Virgen de la Sierra al lado.- L´armita d´a Birchen de la Siarra á lo canto

La ermita de la Virgen de la Sierra al lado.- L´armita d´a Birchen de la Siarra á lo canto

L´armita-santugario d´a Birchen de la Sierra, u Nª Sª de la Sierra, ye n´un pueyo á 1.417 mts. d´altaria, en a Sierra ozidental  “de la Virgen” -dende Aranda d´o Moncayo dica lo Xalón- en as estriberas d´a Cordelera Iberica y en la güega  entre as comarcas de l´Aranda y la Comunidá de Calatayú.

Delante de la ermita, M. Pérez y M. Martín. Debán de l´armita. 13. Oseja al fondo.- Osella enta lo fundo

Delante de la ermita, M. Pérez y M. Martín. Debán de l´armita. 13. Oseja al fondo.- Osella enta lo fundo

En l´armita no i beyen no dengún, pero han muito merito las ambiestas enta la bal de l´Aranda, os lucars d´Osella,

Oseja al fondo. Osella á ro fundo

Oseja al fondo. Osella á ro fundo

Oseja más cerca, desde la Virgen de la Sierra.- Osella más amanau, dende la Birchen la Siarra

Oseja más cerca, desde la Virgen de la Sierra.- Osella más amanau, dende la Birchen la Siarra

Aranda, l´entibo de Mai de Bera, Pomer, Malanquiella, la solana d´o Moncayo, as Peñas de Ferrera y en diyas clarismosiz que se´n beyen as tucas pirinencas y as torres d´o pilar de Zirigoza; por cuentra, no se i beye Billa Roya.

Qué florido y hermoso, al fondo el Moncayo.- Qué floriu y poliu, ta lo fundo lo Moncayo

Qué florido y hermoso, al fondo el Moncayo.- Qué floriu y poliu, ta lo fundo lo Moncayo

Qué florido y también hermoso, al fondo el Moncayo.- Qué floriu y tamién poliu, ta lo fundo lo Moncayo

Qué florido y también hermoso, al fondo el Moncayo.- Qué floriu y tamién poliu, ta lo fundo lo Moncayo

M. Pérez y M. Martín, al fondo Oseja.- Ta lo fundo, Osella

M. Pérez y M. Martín, al fondo Oseja.- Ta lo fundo, Osella

“La Virgen de la Sierra

y la del Moncayo,

como son hermanicas,

se dan la mano”.

El Moncayo.- Lo Moncayo

El Moncayo.- Lo Moncayo

Embalse de Maidevera, a la izquierda Aranda de Moncayo.- Entibo de Mai de Bera, enta la cucha Aranda d´o Moncayo

Embalse de Maidevera, a la izquierda Aranda de Moncayo.- Entibo de Mai de Bera, enta la cucha Aranda d´o Moncayo

Aranda de Moncayo desde la Virgen de la Sierra.- Aranda lo Moncayo dende la Birchen la Siarra

Aranda de Moncayo desde la Virgen de la Sierra.- Aranda lo Moncayo dende la Birchen la Siarra

Pomer desde la Virgen de la Sierra.- Pomer dende la Birchen la Siarra

Pomer desde la Virgen de la Sierra.- Pomer dende la Birchen la Siarra

M. Pérez ya bi yera estau fa cualques añadas con a familla, cuan encá i bibiba lo zaguer Santero, Marino Marco, y perén sentiba izir como tradizión que la gospedería teneba tantas finiestras u cambras “como días tiene el año”.

Oseja desde la Virgen de la Sierra.- Osella dende la Birchen la Siarra

Oseja desde la Virgen de la Sierra.- Osella dende la Birchen la Siarra

Vista del Embalse de Maidevera, al fondo el Moncayo.- Ambiesta de l´entibo de Mai de Bera, ta lo fundo lo Moncayo

Vista del Embalse de Maidevera, al fondo el Moncayo.- Ambiesta de l´entibo de Mai de Bera, ta lo fundo lo Moncayo

Oseja al fondo a la izquierda.- Osella enta lo fundo y ta la cucha

Oseja al fondo a la derecha.- Osella enta lo fundo y ta la dreita

Vista de Oseja.- Ambiasta d´Osella

Vista de Oseja.- Ambiasta d´Osella

La Aldea y al fondo Oseja.-

La Aldea y al fondo Oseja.- “La Aldea” y, ta lo fundo, Osella

Lo santugario ye d´os sieglos XIV ta XVI, aintro d´a ilesia b´ha un altar con as imachens d´o Santo Cristo del Consuelo y San Saturio y os edefizios achunto, como la casa d´o santer, l´espital y la gospedería promanarban d´o sieglo XVI, toz els muito retraziaus.

Iste santugario y casa-espital sereba aintro d´un de ros camins de San Chacobo promanaders d´o Lebán, enrastrau por la rota zistelziense de Trasobars, Bergüela, ezetra.

La aparición de la Virgen de la Sierra en la iglesia de la ermita. Foto José Antonio Pascual.- L´aparixión d´a Birchen la Siarra en a ilesia de l´armita. Afoto José Antonio Pascual

La aparición de la Virgen de la Sierra en la iglesia de la ermita. Foto José Antonio Pascual.- L´aparixión d´a Birchen la Siarra en a ilesia de l´armita. Afoto José Antonio Pascual

Retablo de Nuestra Señora de la Sierra en la iglesia de la ermita. Foto José Antonio Pascual.- Retaulo de Nuestra Siñora de la Siarra en a ilesia de l´armita

Retablo de Nuestra Señora de la Sierra en la iglesia de la ermita. Foto José Antonio Pascual.- Retaulo de Nuestra Siñora de la Siarra en a ilesia de l´armita

Pila antigua tallada en piedra con conchas de peregrino. Foto Carles Santacana.- Pila antiga tallata en peña con conchas de pelegrín. Afoto Carles Santacana

Pila antigua tallada en piedra con conchas de peregrino. Foto Carles Santacana.- Pila antiga tallata en peña con conchas de pelegrín. Afoto Carles Santacana

En o libro  “El habla, historia y costumbres de Oseja y Trasobares”, M. Pérez escribe un capetulo respetibe á l´armita de “la Virgen de la Sierra”.

Encontinén en amuestran un cacho:

“…Todos los pueblos del contorno, incluido Oseja, profesan gran devoción a la Virgen y todos los años acuden en romería a su santuario.

Cuenta la tradición…que durante la invasión árabe, San Millán, discípulo de San Dídimo, obispo de Tarazona en el año 560, para evitar la profanación se vió obligado a esconder en lo alto de la sierra, entonces casi impenetrable, una imagen de la Virgen que recibía culto.

Por los años en que comentan las historias hazañas guerreras de aquel Pelayo, año 720, dice la tradición que, iniciada apenas la Reconquista, aparece la Virgen en lo alto de la Sierra y en la copa de un roble en la partida llamada “La Salzeda”. Un pastor, intrigado por cierto resplandor misterioso, llegó a la cima del monte y con asombro escuchó una voz suave, pero persuasiva, que le ordena:

“Baja al lugar de Villarroya y comunica a sus habitantes mi deseo de que en este mismo terreno y cumbre, sea erigido un Santuario en el que se me tribute pública veneración.”

Con tanta rapidez como le permiten sus fuerzas, desciende el pastor de lo alto de la sierra y comunica con el pueblo lo sucedido. Los habitantes de Villarroya, buenos creyentes, se disponen a cumplir el celestial encargo, mas por lo desemparado de lo alto de la sierra, elevan la pequeña capilla en la falda del monte.

Por dos veces la imagen desaparece del santuario y reaparece en la cumbre, sobre el árbol donde el pastor la vió por vez primera.

Los vecinos de Villarroya elevan el pequeño santuario en lo alto y la imagen no desaparece de aquel lugar.

Es ya 1120 cuando enlaza la Historia con la tradición y nos dice que:

“El rey Alfonso I mandó edificar Casa o Iglesia mayor en lo alto de la Sierra, en el mismo sitio de la aparición, y la entregó al cuidado de la Orden del Santo Sepulcro, pasando posteriormente, a custodia de los canónigos del Sepulcro, de Calatayud, que la cedieron a los vecinos de Villarroya, a petición suya, por mayor proximidad para cuidar del culto.”

Primer carro que subió al Santuario el 6-6-1927.- Primer carro que puyó ta lo Santugario lo 6-6-1927

Primer carro que subió al Santuario el 6-6-1927.- Primer carro que puyó ta lo Santugario lo 6-6-1927

Romería de la Virgen de la Sierra.- Romería d´a Birchen de la Siarra

Romería de la Virgen de la Sierra.- Romería d´a Birchen de la Siarra

Romería Virgen de la Sierra. José Á. Urzay Barrios. Foto libro cultura popular Comunidad Calatayud.- Romería Birchen de la Siarra. José Á. Urzay Barrios. Afoto libro cultura popular. Comunidá Calatayú

Romería Virgen de la Sierra. José Á. Urzay Barrios. Foto libro cultura popular Comunidad Calatayud.- Romería Birchen de la Siarra. José Á. Urzay Barrios. Afoto libro cultura popular. Comunidá Calatayú

Papas como Juan XXII, Paulo II, Paulo III, Clemente VII, Inocencio VIII y Adriano VI, y reyes como Fernando e Isabel, Carlos V, Felipe II, hicieron objeto a este Santuario de señalados privilegios y mercedes.

Según cuenta la tradición Fernando el Católico pernoctó en el Santuario de la Virgen de la Sierra cuando pasó disfrazado a Castilla para casarse con la reina Isabel. Posteriormente en 1488 el rey Fernando concedió franquicia de peaje a los peregrinos.

En el libro “Itinerario del Reino de Aragón” de Juan Bautista Labaña del año 1611, escribe sobre la ermita de la Virgen de la Sierra lo siguiente:

“Nuestra Señora de la Sierra, es una ermita situada en la cumbre de una bien alta sierra…es una casa grande, y capaz de albergar mucha gente porque tiene muchos aposentos y más de 60 camas, y a este fin caballerizas, cocinas y las demás oficinas necesarias. La Iglesia es antigua…en la Capilla que es pequeña tiene un retablo de figuras de relieve…en un nicho del medio está la imagen de Nuestra Sra., o bien antigua, parece que está sentada, y que tiene el niño Jesús en el regazo.

Está cercada la Iglesia de toda la casa, que es cuadrada, tiene muy poca renta, porque las limosnas importan casi cada año 4.v. Escudos, tiene la administración de esta casa los pobladores de Villarroya en cuyo término está. Proveen en ella un casero y criados y un capellán ordinario, y otro viene cada semana de Villarroya por su turno, de manera que siempre tiene dos clérigos en la casa. Acostumbran prometerse a ella para el servicio de las Romerías mozos de los lugares cercanos, más o menos un año sirviendo todo el dicho tiempo de gracia, sólo por la comida. A los pobres que vienen a esta Santa Casa se les da de cenar y de comer y a los demás que por su devoción la visitan, se les provee de todo lo que es menester sin precio, por la limosna que cada uno quiera dar, que siempre es mayor que el valor de las cosas. Es muy frecuentada en el verano, y se celebra la fiesta el día de la Asunción de Nuestra Sra., en la cual acontece haber más de 2.000 personas en la casa y alrededores de ella.

La vista es muy amplia, por lo que se ven todos los Pirineos de Aragón, y parte de los de Navarra, se ven las sierras que están por encima de Soria y otros puertos que me parece que serán los que continúan detrás de la Sierra y también mucha tierra de Castilla.

A Oseja, que depende del Obispado de Tarazona y que tiene 35 casas, hay una distancia de 1 legua. A Trasobares, más o menos unas 3 leguas.

El Santero de la ermita de la Virgen de la Sierra en 1994.- Lo Santero en l’armita d’a Birchen de la Sierra. 1994

El Santero de la ermita de la Virgen de la Sierra en 1994.- Lo Santero en l’armita d’a Birchen de la Sierra. 1994

La fe llegó hasta la capilla de Nuestra Señora de la Sierra, pruebas de milagros obrados por la Virgen, así como demostraciones de agradecimiento por su protección.

Ermita de la Virgen de la Sierra, aragoneses y madrileños con el Santero. Septiembre 1994.- Armita d´a Birchen de la Siarra, aragoneses y madrilens con o Santero. Setiambre 1994

Ermita de la Virgen de la Sierra, aragoneses y madrileños con el Santero. Septiembre 1994.- Armita d´a Birchen de la Siarra, aragoneses y madrilens con o Santero. Setiambre 1994

El milagro más antiguo es de 1366 por medio de San Miguel, en la visita realizada por el Arzobispo de Zaragoza al Santuario.

Dibujo de Nuestra Señora de la Sierra.- Debuxo de Nª Sra. de la Siarra

Dibujo de Nuestra Señora de la Sierra.- Debuxo de Nª Sra. de la Siarra

En los siglos XVI-XVII, sana Ntra. Sra. a dos doncellas, una de Villarroya y otra de Oseja:

“En un mismo tiempo, año, mes y día, en los lugares de Villarroya y Oseja, cayeron enfermas dos doncellas, y agravándose la enfermedad a ambas, cada una desde su lugar, como devotas de Nuestra Señora de la Sierra, la pidieron con grandes ansias la salud corporal, ofreciendo servirla en pago del favor en su Casa un año, y oyendo nuestro Señor sus peticiones, por medio de su Madre Santísima en su milagrosa Imagen de la Sierra, las dio entera salud, y ambas a dos, sin saber una de otra, subieron en un día a dar gracias a esta Señora a su Casa de la Sierra y ambas sirvieron el año prometido, por ser la causa una y aun no diferenciadas las circunstancias, y por el beneficio recibido, ambas a dos doncellas se estrecharon en amistad, mostrando en la puntualidad de su servicio el reconocimiento a la merced recibida, y era tan estrecha, que no se sabían apartar una de otra: y sucedió, que estando un día de gran nublado, ambas a dos, limpiando la vajilla de la Casa y aumentándose la tempestad con grandes truenos y relámpagos, medrosas las dos doncellas, empezaron a rezar y encomendarse a Nuestro Señor y a su Madre Santísima, y abrazándose las dos, cayó un rayo y las mató, y con el ruido grande acudió Antonio Hernández, santero, para reconocer el daño que había hecho el rayo, y bajando adonde estaban las dos doncellas, las halló muertas y abrazadas.

Divulgase el suceso, y llegó gran concurso de gente a verlo y todos lloraban la desgracia, si bien se consolaban con el argumento que hacían de la hermandad y unión que las había hallado y el santero hizo poner los cuerpos junto al altar, con fe viva que nuestra Señora las había de resucitar; no le salió en vano su esperanza, porque al lloro universal de todos los presentes y rogativas a Nuestra Señora, se siguió el alcanzar vida dichas dos doncellas, como si recordaran de un sueño, con los rostros y semblantes risueños, mirando a todas partes, las cuales dieron gracias a María Santísima y pidieron a los presentes las ayudasen a darlas; y prosiguieron el año entero de su servicio, y acabado, volvieron a sus pueblos con gran gozo y reconocimiento de la piedad de esta gran Señora.”

 

Baldosas de Nuestra Señora de la Sierra.- Recholas de Nª Sra. de la Siarra

Baldosas de Nuestra Señora de la Sierra.- Recholas de Nª Sra. de la Siarra

Destruido y saqueado el Santuario de la Sierra hubo que alzar otra iglesia donde rendir culto a la Virgen; el nuevo templo no pudo ser magnífico, como el perdido, sino modesto, de ladrillo y tierra en vez de piedra; con arco pretendiendo ojiva y pobre retablo principal de un barroco endeble; en el humilde templo se venera una imagen, talla bien posterior a la que apareciera en la cumbre y en lo alto de un roble.

 

Imagen de la Virgen de la Sierra. Foto José Antonio Pascual.- Imachen d´a Birchen de la Siarra

Imagen de la Virgen de la Sierra. Foto José Antonio Pascual.- Imachen d´a Birchen de la Siarra

Hasta hace unos años Oseja subía en romería a la Virgen de la Sierra el lunes siguiente al domingo de la Trinidad pues al ser varios pueblos los que concurrían lo hacían en fechas previamente establecidas; actualmente sube el primer sábado de Julio.”

Interior de la iglesia de Nuestra Señora de la Sierra. Foto José Antonio Pascual.- Aintros d´a ilesia de Nª Sra. de la Siarra

Interior de la iglesia de Nuestra Señora de la Sierra. Foto José Antonio Pascual.- Aintros d´a ilesia de Nª Sra. de la Siarra

La familla  d´Osella  de M. Pérez son puyaus ta la Birchen d´a Sierra muitas añatas.

Las suyas tías Victoria, Tere y Mila Pérez  li rezentaban “que además de ir los de Oseja a la ermita en romería, también había un costumbre de ir toda la familia al día siguiente –lunes- de hacer la primera comunión. A la Virgen de la Sierra ibamos andando y otras veces a caballo, se hacía misa grande y poníamos una vela y hacían un rancho para todos pagado por el Ayuntamiento de Oseja.

Santuario de la Virgen de la Sierra.- Santugario d´a Birchen de la Siarra

Santuario de la Virgen de la Sierra.- Santugario d´a Birchen de la Siarra

La mai de M. Pérez, Ángeles Gil estió en l´armita de la Virgen de la Sierra y li´n cuenta a lo suyo fillo:

“Antes de conocer a tu padre, subí a la Virgen de la Sierra en caballerías con el Florentino de Oseja, su mujer y su hermana y amiga mía, la Ángeles la “Cucha”. Hacían baile en la Virgen. Yo me fui con una prima de la Ángeles, la Puri, a una fuente”.

Fan güen faxo d´afotos de ros arredols de l´armita y d´as amplas ambiestas, inclusibe enta Osella, que se beye astí baxo “en primer plan”.

Oseja desde la Virgen de la Sierra.- Osella dende la Birchen la Siarra

Oseja desde la Virgen de la Sierra.- Osella dende la Birchen la Siarra

Antis de marchar, M. Pérez zerrigüeltía lo Santugario, cutio costumbre de toz os que i puyan.

Lateral del Santuario de la Virgen de la Sierra.- Costau d´o Santugario d´a Birchen de la Siarra

Lateral del Santuario de la Virgen de la Sierra.- Costau d´o Santugario d´a Birchen de la Siarra

Vista lateral desde el Santuario.- Ambiesta de costau dende lo Santugario

Vista lateral desde el Santuario.- Ambiesta de costau dende lo Santugario

Se´n tornan por o mesmo camín, M. Martín por debán

M. Martín se va por delante.- M. Martín marcha por debán

M. Martín se va por delante.- M. Martín marcha por debán

M. Martín se aleja.- M. Martín se´n alueña

M. Martín se aleja.- M. Martín se´n alueña

M. Martín casi no se ve.- M. Martín cuasi no se i beye

M. Martín casi no se ve.- M. Martín cuasi no se i beye

y dezaga M. Pérez afotiando floreticas,

Flores primaverales.- Floretas primaberals

Flores primaverales.- Floretas primaberals

Flores de colores.- Floretas coloritas

Flores de colores.- Floretas coloritas

Flores de color malva.- Floretas malbas

Flores de color malva.- Floretas malbas

Flores amarillas.- Floreticas amariellas

Flores amarillas.- Floreticas amariellas

una biella basa

La vieja balsa.- La biella basa

La vieja balsa.- La biella basa

La balsa y al fondo el Santuario de la Virgen de la Sierra.- La basa y, ta lo fundo, lo Santugario d´a Birchen de la Siarra

La balsa y al fondo el Santuario de la Virgen de la Sierra.- La basa y, ta lo fundo, lo Santugario d´a Birchen de la Siarra

y un antigo neberón,

Antiguo pozo de nieve.- Antigo puzo de nieu

Antiguo pozo de nieve.- Antigo puzo de nieu

pero se chuntan antis de plegar ta l´auto.

En plegar ta Billa Roya rechiran guambra y cadieras ta chintar. Una bizina que i para cuenta lis ofrez unas siellas ta que puedan chintar de güen implaz enfruén de casa suya. Fineza d´agradixer d´ista billarroyana.

Billa Roya de la Sierra (esboluzión aragonesa d´o toponimo latín “villa rubea”) ye una billa chunto l´arriu Ribota, en o pedero d´a Siarra de la Birchen y en a comarca de la Comunidá de Calatayú. Ha 565 abitadors, ye á 734 mts. d´altaria y á  102 kms. de Zirigoza capetal.

Portada de la iglesia de Villarroya de la Sierra.- Portalada de ra ilesia de Billa Roya la Siarra

Portada de la iglesia de Villarroya de la Sierra.- Portalada de ra ilesia de Billa Roya la Siarra

A los de Billa Roya lis izen “Pelaires” y “Morcilleros” y son conoxitos istos ditos: “Villarroya, la tripa roya”

“En Villarroya el buen vino,

que es la leche de los viejos”.

e istas cantas:

“En Villarroya de la Sierra

hay árboles en la plaza,

y unas chicas como soles,

que miran con mucha gracia”.

“Si pasas por el Barrio bajo

y pasas sin murmurá-te,

hazte cuenta que has pasau

el infierno sin quemá-te”.

Portalón de la muralla medieval de Villarroya de la Sierra.- Portalera d´a muralla meyebal de Billa Roya de la Siarra

Portalón de la muralla medieval de Villarroya de la Sierra.- Portalera d´a muralla meyebal de Billa Roya de la Siarra

D´a replega feita por (IDEAragón), Portal en Internet de la Infraestructura de Datos Espaciales del Gobierno de Aragón, en trigan bels toponimos chocans referens á Billa Roya de la Sierra:

“Las Albercas, Arroyo del Río Canís, Vadillo, Valdelaoso, Valdicón, Valdemoro, Barranco Lo, Barranco del Batallo, Bercebala, Embalse el Boyero, Estal de Lucas, La Farnicola, Embalse el Boyero, Cañamuñata, Carcamoros, Valdemaguillo, El Salcedo, Las Casas de Sesé, Cascarrera, Corral de las Cobachas, Corrales de Pairón, Corral del Paco, Corral de la Pichicha, Loma de las Coronas, Oteruelo, El Pairón de San Miguel, Pingones, Puente la Chorrumba, Río Martín”.

Torre del Rey. Tor lo rai

Torre del Rey. Tor lo rai

Dimpués de chintar zerrigüeltían por la polida localidá.

Entrada a la zona vieja de Villarroya.- Entrador ta lo bico biello de Billa Roya

Entrada a la zona vieja de Villarroya.- Entrador ta lo bico biello de Billa Roya

Dentran por un portal d´a muralla meyebal, chunto lo torreyón d´o Rai; garimbolían por luangas carreras con remarcables casals linachudos.

Casa antigua de Villarroya de la Sierra. Casal antigo de Billa Roya la Siarra

Casa antigua de Villarroya de la Sierra. Casal antigo de Billa Roya la Siarra

Curiosa casa de Villarroya de la Sierra.- Chocán casa de Billa Roya la Siarra

Curiosa casa de Villarroya de la Sierra.- Chocán casa de Billa Roya la Siarra

Antigua casa de Villarroya de la Sierra.- Antigo casal de Billa Roya la Siarra

Antigua casa de Villarroya de la Sierra.- Antigo casal de Billa Roya la Siarra

En l´autro cabo d´o lugar i alufran l´autro torreyón, lo d´a Raina. Respetibe á íste, M. Martín parolía con un bizín, qui li diz:  “el rey Jaime I de Aragón le hizo el otro castillo a la reina Berenguela.”

Torre medieval de Villarroya de la Sierra.- Tor meyebal de Billa Roya la Siarra

Torre medieval de Villarroya de la Sierra.- Tor meyebal de Billa Roya la Siarra

Os torreyons, tamién anomenatos “Castillos”, son plantificaus sopre os tozals qu´asiñorían lo casalar d´a billa. Lo de lo Güeste -d´o Rai- ye d´os sieglos X-XI y lo de l´Este –d´a Raina- d´o sieglo XIII, que mantién la torraza. La billa ye farchata arredols de ros dos castiellos, amugata por una guallarda muralla y cuatro portals; agora se´ndi mantienen dos, de ros sieglos XIII-XIV, la de ro güeste y la de ro norte.

Han pillau lo capazo en a plaza, chunto lo quiosco d´a mosica

Quiosco de la música de Villarroya de la Sierra.- Quiosco d´a mosica de Billa Roya la Siarra

Quiosco de la música de Villarroya de la Sierra.- Quiosco d´a mosica de Billa Roya la Siarra

y proxemos ta un mañifico casal con frontera barroca de 1786, anomenau “Casa Grande” y que agora ye alox de torismo rural.

Casa con fachada barroca.- Casal con frontera barroca

Casa con fachada barroca.- Casal con frontera barroca

Ista mesma presona li diz á M. Martín cosicas intresans d´a trucadiza costruzión modernista d´o quiosco y d´un sonau cantaire d´opera:

Tenía el pueblo cinco herreros y uno de ellos hizo las rejas (1.929) y la puerta del Quiosco; se la hicieron a un confitero y después se fue a San Sebastián.”

“Bernabé Martí, tenor de ópera y marido de Montserrat Caballé, nació en Villarroya de la Sierra”. (Bernabé Martínez fue pastor de mozé en l´armita de la Virgen de la Sierra, do los suyos pais bi yeran de Santers).

A ilesia parroquial adedicata á San Pietro Apóstol ye d´o sieglo XV, costruyida en gotico, mudéxar y barroco amesclallaus, y fendo parti d´a muralla meyebal; en sobrixen a suya portalada gotica  y lo güergano.

Arco gótico de la iglesia de San Pedro Apóstol.- Arcada gotica d´a ilesia .de San Pedro Apóstol

Arco gótico de la iglesia de San Pedro Apóstol.- Arcada gotica d´a ilesia .de San Pedro Apóstol

Aintro d´a ilesia,

Plata en su color y sobredorada, fundida, cincelada , repujada. Siglo XVI . Iglesia San Pedro Apóstol de Villarroya de la Sierra

Plata en su color y sobredorada, fundida, cincelada , repujada. Siglo XVI . Iglesia San Pedro Apóstol de Villarroya de la Sierra

una muller que la ye cusirando lis diz que no  puén fé-ie afotos y antiparti li diz á M. Martín ista sosprendén mazada: “Sólo ven los ojos lo que comen”.

Iglesia de San Pedro Apóstol de Villarroya de la Sierra.- Ilesia de San Pietro Apostol de Billa Roya la Siarra

Iglesia de San Pedro Apóstol de Villarroya de la Sierra.- Ilesia de San Pietro Apostol de Billa Roya la Siarra

Zerquica d´a ilesia s´ha conserbau la “Chimenea” d´a fabrica de licors y alcolsde ros “Esteve” de Calatayú y la Casa la Billa, d´o sieglo XVII.

Chimenea de la antigua fábrica de licores.- Chaminera de l´antiga frauca de licors

Chimenea de la antigua fábrica de licores.- Chaminera de l´antiga frauca de licors

Ne b´ha de repuis arquioloxicos de puandas romanas, d´entre os sieglos I-III d. C.

Tamién ne b´abió d´aposamién mozleme á´l canto l´arriu Ribota.

Dend´antis más han esistiu dos nuclios chicorrons como bicos pendiens de Billa Roya: Badiello y Forcallo.

Amuestran un decumén rilatibo á Billa Roya de la Sierra y un chodigo d´a capetal d´a comarca, trigau d´o mañifico libro “Sabiduría judía de Calatayud y Sefarad” de Álvaro López Asensio:

Nº 17 – Calatayud, enero de 1445.

“Los vecinos de Villaroya de la Sierra, Johan Ruvio y Gomez Remiro, solicitan un crédito en forma de comanda, por cuantía de 1.600 sueldos, al judío de Calatayud, Salomon Quatorze. Firma como testigo el rabino Yoçef Abenbolat.”

“Eadem die que nos Johan Ruvio e Gomez Remiro, vecinos del lugar de Villaroya, aldea de Calatayud, simul e insolidum quonfessamos terner en comanda de vos don Salomon Quatorze, judío habitant en Calatayut, son assaber mil e seiscientos sueldos dineros jaqueses. Specialment…(bienes y propiedades). A vender e juraron el fiat e large cum parte. Testes: Pedro Sevastian, Johan Falcon, Johan de Vallupiel, e Rabi Yoçef Abenbolat, judío habitant en Calatayut”.

Fachada del ayuntamiento de Villarroya de la Sierra.- Frontera d´a Casa La Billa de Billa Roya la Siarra

Fachada del ayuntamiento de Villarroya de la Sierra.- Frontera d´a Casa La Billa de Billa Roya la Siarra

En o libro “La población de Aragón según el fogaje de 1495”, de Antonio Serrano Montalvo, Billa Roya de la Sierra teneba 278 fuegos.  Endi mentan bels nomes:

  1. de San Pedro: Mossen Martin Sanchez. JD: Diego Martines, Joan Bon. TT: Joan de Cervera, Joan Dorla, v. de Cariñena.

“Joan Ximenez, Pero Milla, Pascual Sancho, Sant Millan, Martin Sancho, Bertholome Lazaro, Joan de Ferrando, Anthon Pouar, Domingo Laguen,, Domingo Verdexo, Joan Ximenez, Martin Moracho, Miguel Melendo, Joan Villa Roya, Domingo Remón, Maestre Alfonso, Anthon de Cabanyllas, El Ferrero de Ciria, Pero Blasco, Joan d’Oquendo, Pedro Pouar, Diago Turibio, Martin Maluenda, Domingo Romeo, Joan Ximenez De Clares, Martin de Zezilla, Pero Pouar, La de Anthon Joan, Joan de Cervera, Gil de la Villa, Pascual Yvanyes, Martin Lazaro, Martin Lazaro, Joan de Ferrando, La de Joan d’Aranda, Ferrando de Torrixo, Bartholome d’Aranda, Joan Caro, Martin Diaz, Joan Blasco, La de Pero Vicent, Anthon Sobrino, Pascual Gil, Mossen Martin Palaçio, La de Joan Yvanyes, Miguel Gil, Goncaluo Blasco, Joan de Sayas, Jayme La Villa, El bachiller de Cervera, Joan Blasco, Miguel Arnal, Martin de Vera, Ferrando, el soguero, La de Miguel Gil, Martin Frayre, Domingo Gil, Joan Bon, La de Lorent, Joan de Vera, La de Miguel Zezilla, Martin Gomez, La de Martin Malanquilla, La de Sancho, Lorent Camacho, Joan Vezerril, Gil Andres, Martin Delgado, Joan de Hoqua, Maestre Joan Sastre, Pero Moracho, Diego de Vera, Bartholome Gil, Domingo Vezana, Domingo Malanquilla, Andres Floren, Joan Gaston, Remiro Palaçio, Joan Perez, mayor, Domingo Palaçio, La de Martin Andres, Anthon Blasco, Martin Garcia, Pascual Zezilla,, Mossen Joan Remon, Joan de Ferrando, Joan de Ciria, Anthon Paes, Ferrando Munyoz, Joan de Linyan, La ferrera Mari Lopez, Pero Dominguez, Ferrant Diago, Pascual Sebastian, Pero Felip, Calaorra, Joan d’Ezparça, Gil Zezilla, Domingo Aranda, La de Joan Diago, Joan Remirez, La de Martin Felipe, Pedro de Fuentes, Maria Gil, Anthon Ferrandez, Rodrigo de Leon, Machin Capatero, Mossen Camacho, Miguel d’Agreda, Joan de Galogino, Martin Joan, Pero Torrixo, Joan de Moros, Jayme Perez, Ferrando de Clares, Pero Rey, Joan Verdexo, Joan de Lacambra, Diago, el Ferrero, La de Stevan Lavixo, Martin de la Mata, Lazaro Royo, Sancho Cestero, Domingo d’Auiego, Martin Ferrando, Palazin Goncalvez, Joan de Barbancho, Joan Bueno, Ferrando de Burgos, Pascual Gil, El albardero, Martin Gil”.

Lo 1708 lo rai Zelipe V, zaga la guerra de suzesión, atorgó á Billa Roya bels prebilechios, como la feria añal de ganau, a emologazión como Billa -que ya yera- y lo tetulo de “Muy Leal”.

Billa Roya zilebra las suyas fiastas en a onor de San Pablo ros diyas 25 y 26 de chinero. Dimpués d´a misa, lo Conzello combida á toz á un socalze.

Queso fresco de cabra de Villarroya de la Sierra. José Á. Urzay Barrios. Foto libro cultura popular comunidad Calatayud.- Formache crapún fresqued de Billa Roya la Siarra. José A. Urzay Barrios. Afoto libro cultura popular  Comunidá Calatayú

Queso fresco de cabra de Villarroya de la Sierra. José Á. Urzay Barrios. Foto libro cultura popular comunidad Calatayud.- Formache crapún fresqued de Billa Roya la Siarra. José A. Urzay Barrios. Afoto libro cultura popular Comunidá Calatayú

Lo sabato de Pascua ye la calendata marcata ta puyar en romería dica lo Santugario d´a Birchen de la Sierra. I fan prosezión arredol d´a ilesia con o pendón, antis d´a misa, y baile con mosica por collas.

O diya de San Antón, de maitins, as chens en carrían de leña ta i cremá-la de nueis. Iz que por cada abrío caleba cremar una gabiella, pos si no´n feba, o que no la eba cremada, á lo suyo abrío l´eba de dar un torzón.

B´eba un costumbre anomenau  “Serruchón”:  apolargaban tó lo que podeban lo tiampo de trasquir lo chorré de bin d´a bota, entre que os demás li cantaban:

“Salió, salió, serruchón

salió, salió, de su cueva,

con la botica en la mano,

y al otro le dio que beba,

que beba, que beba, que beba,

la sal de Jesús.

Que beba, que beba, que beba y que pum”.

Trilla en una era de Villarroya de la Sierra. José Á. Urzay Barrios. Foto libro cultura popular comunidad Calatayud.- Trilla en una aira de Billa Roya la Siarra. José Á. Urzay Barrios. Afoto.libro cultura popular Comunidá Calatayú

Trilla en una era de Villarroya de la Sierra. José Á. Urzay Barrios. Foto libro cultura popular comunidad Calatayud.- Trilla en una aira de Billa Roya la Siarra. José Á. Urzay Barrios. Afoto.libro cultura popular Comunidá Calatayú

Nuabamén en a N-234, un esbarre ta la cucha lis mena ta Malanquiella, do aturan chunto lo molín d´aire retraziau.

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