1. El Pozuelo d’Aragón – Fuen de Xalón

CURSAS NOSTALCHICO-FAMILIARS POR BELLAS BALS D´A MARGUIN DREITA DE L´EBRO (II), DE LO 8 TA LO 15 DE MAYO DE 2011

 

Os Zerrigüeltaires continan como l´año 2010 arrecorrindo bels lucars d´a zona zentromeridional d’Aragón, más que más os rilazionatos con alcordanzas d´a nineza y chobentú de Migalánchel Pérez.

 

8-5-2.011. Ixen de maitins de Zirigoza enfilaus ta El Pozuelo (de l´achiquidor latín de PUTEUS: puteolus: “foyo, puzo d’augua”, u la bersión más fosquiza d´orichen prerromán, con o sinnificato de “paxentero d´o molín”). El Pozuelo ye una localidá d´a comarca Cambo Borxa de 350 abitadors, a 412 mts. d´altaria y a 74 kms. de Zirigoza capetal.

A los d´El Pozuelo lis izen “Cazolos”, como bien amuestra iste dito:

“Pozuelo mucho mantel y poco cazolo”.

Atra esprisión bien chocante ye: “tardas más que la novia de Pozuelo”.

Y una copla popular respetibe a lucars bizins en diz:

“Santa Ana está en el Pozuelo,

San Severino en Ainzón,

los capuchinos en Borja,

la cruz en Fuendejalón.”

El Pozuelo estió fundau lo 1245 como grancha pendién d´o monesterio de Bergüela en “el valle del Poçol”, que li yera estau endonau, lo 1181, por lo rai Alifonso II d´Aragón.

La Carta Puebla de lo Pozuelo ye una mena de fundazión agraria coleutiba. Achuntan una contrimuestra d´o decumén de poblazión:

“…convent de Berola damos a poblar una nostra grangia que es clamada el Poçuelo” “…de las Pennas de Magallón entro al forcallo de Paretes Ruvias, assi como fo determinado por mandamiento del sennor rey don Alfonso…”.

Dita grancha ye endonata a diez pobladors ta lo suyo espleit a fuer de Zirigoza á lo cabo de dos añadas, chus calonia de 200 morabetins.

En El Pozuelo naxió en 1882 María Domínguez Remón, qui esdebinió la primer alcaldesa d´España en a II Republica, puntosamén d´a billa de Gallur. Esfensora d´a muller, a Republica y lo sozialismo, morió afosilata en Fuen de Xalón en 1936.

Ta la escorsa de güé lis s´achunta Olichka, la compañera de M. Martín. Nomás baxar de l´auto s´escunzan con un bizín posau en un banco, con qui charrutiarán un ratico. Li comentan que Armando Otero, un güen amiu d´os Zerrigüeltaires -tristamén feneziu ya en fa unas añadas- naxió en El Pozuelo. Crescencio, que ye como se clama iste siñor, lis diz que a familia d´Armando bibiba en o bico de Las Cuevas.

Migalánchel Martín, el malogrado Armando Otero, de Pozuelo, y Migalánchel Pérez (Febrero 1997). Migalánchel Martín, o feneziu Armando Otero, de El Pozuelo, y Migalánchel Pérez (Febrer 1997)

Migalánchel Martín, el malogrado Armando Otero, de Pozuelo, y Migalánchel Pérez (Febrero 1997). Migalánchel Martín, o feneziu Armando Otero, de El Pozuelo, y Migalánchel Pérez (Febrer 1997)

Lastima de no aber besitau El Pozuelo con Armando en bida!!. Lo tiampo pasa, pero lo continan recloxidando á ormino.

Mapa de la zona y de los pueblos cercanos al Moncayo. Mapa de la redolada y de ros lucars bizins a lo Moncayo

Mapa de la zona y de los pueblos cercanos al Moncayo. Mapa de la redolada y de ros lucars bizins a lo Moncayo

Crescencio Cardiel Andrés, de 83 añadas, lis diz qu´él no naxió en El Pozuelo si no en Tierga y que su pai y lo suyo güelo yeran d´Osella, lo cual que sosprende goyosamén a lo zerrigüeltaire Migalánchel Pérez Gil, pos él tamién ye naxito en Osella. Lo pai de Crescencio se clamaba Estanislao Cardiel Gran, lo suyo güelo pairal Wenceslao Cardiel y lo suyo güelo mairal de Tierga, Manuel Andrés Gil.

M. Pérez con Crescencio Cardiel Andrés de orígenes osejanos. M. Pérez con Crescencio Cardiel Andrés d’orichens osellans

M. Pérez con Crescencio Cardiel Andrés de orígenes osejanos. M. Pérez con Crescencio Cardiel Andrés d’orichens osellans

Crescencio lis rezenta la pasata que l´escaizió en Osella a lo suyo güelo Wenceslao Cardiel y qu´él mesmo li´n recontó:

“Resulta que a unos que iban cobrando la contribución les atacaron y mi abuelo Wenceslao que estaba con unas cabras vio “ande” escondían el dinero: “en un montón de piedras”, y cuando se fueron, mi abuelo cogió el dinero.

Mapa de la Comarca del Campo de Borja. Mapa d'a Comarca d'o Cambo de Borxa

Mapa de la Comarca del Campo de Borja. Mapa d’a Comarca d’o Cambo de Borxa

Ya en casa, mi abuela que no veía casi, le dijo a una vecina: “me ha dicho mi marido que no lo toque”. La vecina después de acompañarla a misa le quitó el dinero.”

Crescencio i adibe: “Mi padre se bajó a Tierga y allí conoció a mi madre con la que “a la finitiba” se casó. En Illueca tengo una hermana. Estuve hasta los 12 años en Tierga y en Pozuelo llevo 71 años. He trabajado de pastor haciendo trashumancia a Buñuel (Navarra) y a Pina de Ebro.”

Migalánchel Martín y Olichka en la plaza mayor de Pozuelo de Aragón. Migalánchel Martín y Olichka en a plaza mayor de El Pozuelo d’Aragón

Migalánchel Martín y Olichka en la plaza mayor de Pozuelo de Aragón. Migalánchel Martín y Olichka en a plaza mayor de El Pozuelo d’Aragón

Rilaziona tamién bels toponimos d´El Pozuelo:

“Royuelo, Las Paretillas, El Pozo Salau, Congostos, Marinote, El Cañada Sosal, El Plano, Otón, Cabezo del Merquillo, Yelmos, Carregüela, Güertos Altos.”

Dimpués d´a charradica con Crescencio ban a zerrigüeltiar por a localidá.

M. Martín y M. Pérez en la plaza mayor de Pozuelo de Aragón. M. Martín y M. Pérez en a plaza mayor de El Pozuelo d’Aragón

M. Martín y M. Pérez en la plaza mayor de Pozuelo de Aragón. M. Martín y M. Pérez en a plaza mayor de El Pozuelo d’Aragón

En risaltan d´a gambadeta la torre d´o gotico tardano d´a ilesia parroquial de l´Asunción de la Virgen, qu´en os aintros d´ela bi ha retaulos goticos, en sobrexindo lo de Santa Ana, patrona d´o lucar,

Curioso rincón con un pozo en Pozuelo de Aragón. Chocán rinconada con un pozed en El Pozuelo d'Aragón

Curioso rincón con un pozo en Pozuelo de Aragón. Chocán rinconada con un pozed en El Pozuelo d’Aragón

amás d´un pozed baxo unas chocantes arcadas.

Olichka delante del pozo artesiano. Olicka debán d'o puzo artesián

Olichka delante del pozo artesiano. Olicka debán d’o puzo artesián

En os arredols d´El Pozuelo ne b´ha bels puzos artesians;

El Chorro que sale del pozo. O Churro qu’en blinca d'o puzo

El Chorro que sale del pozo. O Churro qu’en blinca d’o puzo

s´aproxeman ta uno d´els, situgau á cualques 400 mts. enta la carretera de Fuen de Xalón y dimpués d´esbarrá-sen bels 200 mts. ta la cucha por una pista.

El chorro que sale del pozo, delante Olichka y al fondo, el Moncayo. O churro qu’en blinca d'o puzo, debán Olichka y a ro fundo, o Moncayo

El chorro que sale del pozo, delante Olichka y al fondo, el Moncayo. O churro qu’en blinca d’o puzo, debán Olichka y a ro fundo, o Moncayo

Iste puzo u caño comunica -por meyo d´una foratadura de 325 mts. de fondaria- con un benero situgau en os solaches chioloxicos d´a foya de l´Ebro y a presión de l´aire fa que l´augua puye por o caño d´o puzo dica la superfizie, en sobrexindo d´o suel un churro de 2 u 3 mts.

El chorro que sale del pozo, delante M. Martín y al fondo, el Moncayo. O churro que surte d'o puzo, debán M.Martín y ta lo fundo, lo Moncayo

El chorro que sale del pozo, delante M. Martín y al fondo, el Moncayo. O churro que surte d’o puzo, debán M.Martín y ta lo fundo, lo Moncayo

Lo cual que li ferán bels afotos á iste trucadizo fenomeno.

Al fondo el Moncayo. Ta lo fundo, lo Moncayo

Al fondo el Moncayo. Ta lo fundo, lo Moncayo

Marchan ta Fuen de Xalón, á cuasi 5 Kms.

Fuen de Xalón (FUEN más a radiz induropeya SALO: “corrién d´augua”; autra tioría lo fa promanar de SAL: “augua remenata”) ye una localidá d´o Cambo Borxa de 960 abitadors, plantificada ta lo güeste d´a Plana de Plasenzia en o “barranco del Reguero”, a 472 mts. d´altaria y a 79 kms. de Zirigoza capetal.

A os de Fuen de Xalón lis izen “Jirigas”. Os d´El Pozuelo lis izen tamién “Caceludos”.

Los joteros de Fuendejalón junto a la iglesia. Os choters de Fuen de Xalón chunto a ra ilesia

Los joteros de Fuendejalón junto a la iglesia. Os choters de Fuen de Xalón chunto a ra ilesia

En a Edá Meya Fuen de Xalón apertenexió á la Orden Melitar de l´Espital de San Chuan de Cherusalén, achuntau ta la Encomienda de Mallén.

D´a replega feita por “IDEAragón”, portalada n´Entrerrete d´a “Infraestructura de Datos Espaciales del Gobierno de Aragón”, en han trigato beluns d´os toponimos más chocans referens á Fuen de Xalón:

“Abarco, Afillesnos, Las Azubias, Azute, Bardau, El Boquero, Filluelo, Fontoba, Gallopié, Camboqueda, Camino de los Cascallos, Camino Ceita, Campaz, Cañada Cardiel, Carcallo, Cocoruela, Coscallos, Costera Molar, Labarco, Maisora, Mingochín, Morota, La Chama, Chamboqueda, Chanchán, Chino, Chispos, Tornallo, El Treserrau, Yugadas.”

O diya de San Babil, lo 24 de chinero, as mullers bailan “el chimilindrón” en rolde chunto a una cherata. As coplas se´n i estallan con os chilos d´as mullers:

“A San Babil hi subido,

no subo por ver al santo,

subo por ver a una niña

que lleva zapatos blancos.

Chimilindrón, dron, dreras,

uno aquí, dos allá,

la media vuelta así se da.”…

(chilos)

A lo que s´amortan las flamas, blincan la foguera cridando: “¡San Babil, pa que no se me seque el perejil!”

Autro costumbre chocán yera baldiar a meyodiya las campanas con o toque de tenterenublo u tenterenulo. Escomenzipiaban o 3 de mayo y lo feban á diyario durán bels meses. A formula d´o toque yera la siguién:

“Tenterenulo, tentetú

todos los ángeles van con tú

unos vienen y otros van

por las calles de San Juan.”

Fuen de Xalón ye muito conoxiu por os bins suyos, güenizos, y por os suyos xoters. Asinas lo esprisan istas cantas:

“Si vas a Fuendejalón

no equivoques el camino

que es lo mejor de Aragón

sus mujeres y sus vinos”.

“Qué joteros y qué vino

que tiene Fuendejalón,

que buen sabor y qué temple

que fuerza y qué corazón”.

Fablando de bins, tamién ye casolidá qu´istos diyas lo chirmán de M. Pérez, José Manuel, ye fendo unas prauticas d´Enocultura en una bodega de Fuen de Xalón.!

Los hermanos José Manuel y Miguel Ángel Pérez en la presentación de cata de un vino. Os chirmans Chusé y Migalánchel Pérez en a prisentazión d'una cata de bin

Los hermanos José Manuel y Miguel Ángel Pérez en la presentación de una cata de vino. Os chirmans Chusé y Migalánchel Pérez en a prisentazión d’un taste de bin

Gambadían por a localidá afotiando una plaza do se troba una esculturica d´una parella de xoters.

Los joteros de Fuendejalón. Os Choters de Fuen de Xalón

Los joteros de Fuendejalón. Os Choters de Fuen de Xalón

Como iziban dinantis, Fuen de Xalón ha una grandisma tradizión xotera, con cantadors como Lorenzo Navascués, Angel Tolosa “El Churro”, Joaquín Rodríguez, Genaro Domínguez y Angel Aznar, toz con estilos purs.

Mercado de venta de flores en un bonito rincón. Azoque de benda de flors en una polida rinconada

Mercado de venta de flores en un bonito rincón. Azoque de benda de flors en una polida rinconada

Más adebán s´alcuentran un azoque de benda de flors en una polida rinconada y a´l canto d´un edefizio con arcadas. Dend´iste puesto fan un afoto ta la majiza torre d´a ilesia de San Juan Bautista, de 1567, en estilo gotico tardano.

Torre de la iglesia de Fuendejalón. Torre d'a ilesia de Fuen de Xalón

Torre de la iglesia de Fuendejalón. Torre d’a ilesia de Fuen de Xalón

D´astí ya se´n ban enta Tagüenca.

Anuncios