9. Birchen d’a Langosta. Alpeñés

Arriban en l´armita d´a Birchen d´a Langosta, a 2 kms. d´o lucar d´Alpeñés. Iste santugario mariano ye de gran antigüidá, tradizión e importanzia en a redolada; os datos qu´encontinén esposarán en son estaus bistrayius -cuasi toz- d´o sobregüén “Informe” que publicó Pascual Tolosa en a rebiesta  “Pancrudo” lº 12 (chulio-2.008).

La Ermita de la Virgen de la Langosta. L'Armita d'a Birchen d'a Langosta

Os orichens d´iste santugario se troban -como en tantos atros casos- en os boirosos tiampos meyebals. Plantificato sopre l´espoblato de L´Angosto, de tiampos de la Reconquiesta, pertenexió a lo lucar de Billagarda dica que, igualmén, iste se´n espuebla en o sieglo XIV (de risultas de postemas, seguntes decumens d´allora) pasando lucar, santugario y tiarras ta ra bizina poblazión d´Alpeñés. Félix Sánchez Lidón replega en o suyo libro sopre a Birchen d´a Langosta (se beiga ra Bibliografía) lo siguién troz d´un decumén de “procura” de 1.433, demandando emologazión d´o prebilechio que dend´antis más teneba lo santugario sopre a propiedá d´a suya defesa:

“… Que como la dita Iglesia hermita de Señora Santa María llamada del Angosto, Casa é Capitol de la Cofradía de aquella situada en el termino de Villagarda, aldea de la Comunidad de Daroca, lugar yermo, tenian é an tenido antiguament, de tanto tiempo acá, que no es memoria de gentes al contrario, una dehessa vedada por todos tiempos, de yerba, de leña y caza de conexos, é que escriptura de aquella alguna nom parezca, que credia é era á el bien cierto, que en dí había, empero que era perdida, por las grandes guerras é males que en los tiempos pasados se son seguidas en aquestas partidas entre los Reyes de Aragón é de Castilla. Por lo cual suplica y requiere….”.

La emologazión d´a nuaba conzesión de propiedá la otenión 18 añadas dimpués, lo 8 de chulio de 1.451.

Rispeutibe a l´anomenazión, diz Pascual Tolosa en o debandito “Informe”: “Como indica Sánchez Lidón, el Reverendo Padre fray Roque Alberto Faci, carmelita descalzo, en su historia de esta Santa Imagen, señala que en sus primeros tiempos se llamó “del Rosario”. Por ser lugar angosto, rodeado de montes, se llamó posteriormente “Nuestra Señora de los Angostos”, corrompiéndose el nombre hasta el actual de “Nuestra Señora de la Langosta”. No obstante, el propio Sánchez Lidón discrepa de esta versión, apuntando que el título de la Langosta lo tuvo desde su fundación y que fue la corrupción de costumbre en el lenguaje popular la que llevó a llamarle del Angosto -como figura en la Bula de Indulgencias y en la confirmación del privilegio de la Dehesa-, para pasar  posteriormente a su primitivo nombre de la Langosta, merced -según cita- a los beneficios otorgados por esta divina Señora contra la terrible plaga de dicho nombre. Personalmente considero más creíble la primera versión”.

Los Zerris son d´alcuerdo con Pascual Tolosa e i adiben istas considerazions: dende la mesma Birchen d´a Langosta ye alufrable lo camín -endrezato ta lo Güeste- qu´enfila dende l´armita enta lo lucar de Cosa; güellando una mapa topografica paran cuenta que lo primer kilometro y meyo dende l´armita, lo camín ba dentrando por un “angosto” (“paso estreito en una foz u gárit, u entre mons”, definizión d´o “Dizionario Aragonés de Terminos Cheograficos”) entre dos tozals que, de seguras, ye l´orichen de l´anomenazión de l´antiga poblazión y lo posterior santugario. Ya beyen en o causo d´a Birchen deLa Sillaquiénto s´eba cambeyato lo suyo nome t´achustá-lo a ra liyenda; lo mesmo ye escaizito con la de La Langosta, a lo nueso umil parixer.

Cartel anunciando la romería a la Virgen de la Langosta. Retulo anunziando a Romería a ra Birchen d'a Langosta

Os tiampos d´esplendor deLa Langosta escomenzipian cuan lo Romano Pontifize Urbano VIII, por Bula espediata lo 7 d´abril de 1.633, l´atorga lo tetulo d´Archicofadría, con moltetú de “indulgencias plenarias y parciales” ta cofadres e fidels complegaus en l´armita en determinatas festibidaz. Lo 1.678 empezipian as obras d´enampladura d´o santugario, que rematarán lo 1.691, esdebenindo un grandizo edefizio relichioso pero feble, lo cual que n´o sieglo XIX amenistará pros d´apaños y refuarzes, y en o XX se malmeterá más y más, plegando ta l´estau runoso y estando batiu, a la fin, en 1.980.

Lo sieglo XVIII li plegan os millors tiampos. Lo 1.704 l´arzebispe de Zirigoza, D. Antonio Ibáñez de la Riva, l´atorga facultá ta establir pa cutio lo Santismo Sacramén en l´Altar Mayor. Dito establimién se preduz:

“…el día 21 de septiembre de dicho año, con la mayor pompa y magnificencia, celebrándose una Misa á grande orquesta, con sermón y procesión, ejecutándose á continuación dance y soldadesca por los de Barrachina y Cutanda, Cosa y Bañón,

Dance de Bello (Teruel) en 1913. Muy parecido a los aquí mencionados. Danze de Bello (Tergüel) en 1913. Muito parixito a los aquí mentaus.

Dance de Visiedo (1927). Muy parecido a los mencionados aquí. Danze de Bisiedo (1927). Muito parixito a los aquí mentaus

y representándose una bien dirigida comedia por inteligentes aficionados, cuyo festival se repitió al siguiente día, siendo prior el Licenciado Mosen Miguel Lario y Esplugas, Comisario del Santo Oficio y natural de Cosa (Teruel)”.

(Han trobato ista enformazión en o libro de Sánchez Lidón, escargato dende a pachina de “Xilocapedia”). Lo 1.717 plegan -dimpués de muitas trachinanzias- as reliquias atorgatas por o papa Clemente XI -un pelo y un troz d´o belo d´a Birchen-. Sopre a Capellanía diz Pascual Tolosa en o suyo “Informe” qu´en i abió de capellans dende 1.674 -lo primer estió Mosen Toribio Bernad, de Nabarret- dica 1.856 -lo zaguer yera Fr. Antonio Gómez, de Zerbera d´o Rincón- cuan, de risultas d´a “Desamortización de Madoz”, ya no lo i podión mantener.

Ruinas de la Virgen de la Langosta. Enrunas d'a Birchen d´a Langosta

En o momén d´a suya mayor esbandida, paix estar qu´apertenexión a l´Archicofadría de La Langosta bella trentena de lucars, se sape qu´en 1.680 en yeran 28, mientres qu´en 1.907 -data de feitura d´o libro de Sánchez Lidón– no´n i remaniban que 14. Os 25 d´os qu´en esiste d´alberanzia os rilaziona Pascual Tolosa: “Cosa, Torre los negros, Rubielos dela Cérida, Bañón, El Villarejo de los Olmos, Barrachina, Cutanda, Camañas, Nueros, Godos, Torrecilla del Rebollar, Villanueva del Rebollar, Vivel del Río, Fuenferrada,La Rambla del Martín, Las Cuevas de Portalrubio, Portalrubio, Pancrudo, Cervera del Rincón, Son del Puerto, Rillo, Visiedo, Lidón, Corbatón y Alpeñés”. Paix estar qu´en bel inte dau tamién i estioron cofadres Olalla, Moyuela, L´Almunia de Doña Godina y Perales del Alfambra.”

Mesmamén, achunto ta lo santugario, yera l´edefizio “de los pueblos”, con 25 cambras -una por cada lucar pertenexién a l´archicofadría-. A iste respetibe, son chocantes os parrafos escritos en a pachina güeb de Rubielos de la Cérida sopre “la liyenda de La Langosta”:

 

“…. Se construyeron también adosadas a la ermita habitaciones para cada uno de los pueblos de la comarca. Allí descansaban los peregrinos después de recorrer el camino y allí guardaban las ropas y las comidas. La ermita era custodiada por un ermitaño, al que se le llamaba el santero…. además de estar como guardián, proporcionaba a la ermita todo lo que hacía falta para el buen funcionamiento del culto. Todos los años se celebraba el día del SITIO… era un día de fiesta vivido en comunidad y con la alegría de todos compartida, los ancianos, los de mediana edad, los jóvenes y los niños….El que escribe estas líneas da fe de ello, pues muchas veces se ha desplazado, en su niñez y en su juventud, desde el pueblo a aquella ermita para vivir el día de La Langosta….Y en una ocasión para alegrar también el ambiente de los presentes ha bailado la jota de Teruel al son de las guitarras y bandurrias…. Era impresionante salir en procesión hasta Carracosa. El sacerdote revestido con pluvial, acompañado de los monaguillos. Los mozos llevando las banderas y el sacristán la cruz procesional. Allí esperaban los peregrinos con sus meriendas y con sus ganas de hacer el camino y llegar a las plantas de la Virgen. Por la tarde era a la inversa, comenzaba la procesión en Carracosa y se llegaba hasta la iglesia para dar gracias al Señor….”.

Se conox qu´iste “santero” yera lo suzesor de ros disparixitos capellans debanmentatos. (Istas ringlas li trayen alcordanzas a M. Martín de ro que li rezentaba lo suyo pai, asistén a ixas romerías cuan yera nino, en as añadas 40).

Al fondo el pueblo de Alpeñés. Ta lo fundo Alpeñés

Autualmén no´n queda pon de l´edefizio de “los pueblos” ni de lo biello santugario (solamén bel estrazio de mur, a man d´a carretera), ni de ra plaza zentral, que teneba un biello urmo de bels sieglos d´edá, y que mesmamén s´escatumbó lo 1.907, año de feitura d´o libro de Sánchez Lidón…. En 1.981 s´inauguró la nuaba armita, muito más chicotona y modesta que lo biello santugario. Agora se i continan zilebrando 2 romerías: “La Romería” (primer sabato de chunio) y “El Sitio” (primer sabato d´otubre).

Pancrudinos en La Romería a La Langosta (2009)

Como curiosidá, izir que o destín de ros dos altars barrocos, de zaguers d´o sieglo XVII, que yeran en l´antigo santugario, lo de “la venida de la Virgen del Pilar a Zaragoza” ye en la ilesia d´Alpeñés y l´altar mayor de La Langosta ye agora l´altar mayor d´a ilesia de Zella; asinas lo rezenta Pascual Tolosa en o suyo debandito “Informe”:

“De acuerdo con lo apuntado en su libro parroquial (de Cella) se recoge textualmente:

Allá por los años 1950, la ermita de nuestra Señora de La Langosta (término municipal de Alpeñés) ofrecía peligro de hundimiento, como así aconteció años más tarde. Y antes de que se hundiera, el obispo de Teruel retiró el retablo del altar mayor y lo guardó en el antiguo convento de Capuchinos de Teruel. Enterados nosotros de ello y movidos por la evidente necesidad que la iglesia parroquial de Cella tenía de un gran retablo, se lo pedimos a Don Damián Iguacen, a la sazón obispo de Teruel. Él nos lo concedió diciendo -“Haréis una obra buena restaurándolo”.

Estas son las razones por las que tan grandioso retablo se halla en el templo parroquial de Cella desde 1.976. A este respecto, señala José Luis Simón (de Bañón, estudioso d´a estoria d´a redolada de La Langosta):

“El altar mayor está en Cella porque no cabía en la iglesia de Alpeñés, pues no se lo llevó el obispo, fue vendido y después de muchos años recuperamos el dinero el 4 de diciembre de 2006”.

Adibir que, a lo menos, la birchen de l´altar mayor, de fusta entretallada, se quedó en a ilesia d´Alpeñés.

Torre de la iglesia de Alpeñés. Torre d'a ilesia d'Alpeñés

Os Zerrigüeltaires dondían bel poqued por os arredols de l´armita de La Langostae i fan bel par d´afotos. Dimpués continan camín enta Pancrudo -lucar d´orichen de M. Martín- pasando por Alpeñés, lucarón de bels 25 abitadors ya esistén en o sieglo XII, con toponimo posiblemén mozarabe y sinificato: “os peñers”, lo que consona perfeutamén con o suyo paisax. Dimpués d´afotiar la polita torre mudexarizán d´a suya ilesia de San Andrés, siguen por ista carretera local (TE-10) y a ros 3 kms.-nomás dentrar en termino de Pancrudo- aturan un inte en a Fuente Gimeno.

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