5.2. Camino del Plano. Entrebiesta a Blas Ondé

Pero lo chaled d´o Camino del Plano yera menazato por un proyeuto de macrourbanizazión: una ampla carrera eba de pasar por astí; por ixo en 1.986, cuan se prisentó ra mingala de bender-lo, ros Martín-Pardos no i dandalioron pas:

A la izquierda estaba el chalet de los Martín. Ta ra cucha yera o chalé de ros Martín

lo Camino del Plano y ro suyo micromunded de chalez, caminez, güertos, promenatas y gambadicas por a ribera dela Güerbase´n fuyoron ta cutio, y tan rapedo como gosa eslampar a fuga d´un lusco sanguiñoso en o preto d´a tardada….

M. Martín en donde estaba el garage del chalet. Migalánchel Martín en do yera o garache d’o chalé

Encá plegó a besitar M. Martín bella begata a los Mazipes -siñó Blas y a suya muller, Felisa- en casa d´els en Cuarte, a zaguera en 1.989, cuan lis ie fazió una chiqueta grabazión mañetofonica rispeutibe a cualques cosetas d´o lucar y -más que más- sopre un afoto biello de siñó Blas que, aimablemén, l´eban dixau ta que se´n fese una copia. Trascriben lo más intresán amanixito en ixa grabazión:

M. Martín en donde estaba la chimenea del chalet. Migalánchel Martín en do yera a chaminera de ro chalé

“Me llamo Blas Ondé Pinilla, de “los Mazipes” de Cuarte, y nací en marzo de 1.909; el mote venía de mi padre, porqu´era el que más peso cargaba en el pueblo, en la Casa´l Lugar había un yunque y no se lo cargaba a l´hombro nadie más qu´él; ninguno de los dos hijos pudimos cargánoslo -y eso que yo m´hi cargau hasta 112 kilos- y como había un picador (de toros) que picaba tan bien, le decían a mi padre de jovencico: “éste, como Mazipe el picador será”, porqu´este Mazipe era tan fuerte que no dejaba llegar el toro al caballo, lo paraba antes con la pica….”. “Tamién había una familia de Mazipes -d´apellido- (1) en el Puente la Muela (2), a estos los conocí mucho después cuando trabajaba pu´allí con el camión….”.

Blas Macipe golbiendo de dallar, Cuarte de Güerba, 1935.

“Esta es la foto que me hicieron en 1.935, cuando volvía a Cuarte después de dallar. Esto fue poco antes del Pilar”. (Entrebiene siñá Felisa) -“Al poco de casános, a los pocos meses”. -“Venía de dallar d´ande la casilla los camineros, te lo voy a esplicar todo: llevo alpargatas de cañámo, sombrero de paja, el coped con agua pa llevar la piedra p´afilar la dalla, los hierros de picála: yunque y martillo. La dalla, con restillo, cordeles y una cañica que le puse yo pa qu´estuviesen al drecho cuando dallaba l´alfalze, y el mango con sus agarres pa las manos;  Ah!, tamién llevo una correa pa sujetar el coped y un pañuelo po´l cuello pa´l sudor, mientres dallaba me lo ponía por los riñones…. y venga a hacer rías -así l´iziamos a las ringleras d´alfalze cortau-“ (entrerrompe siñá Felisa) -“Mi padre llevó el pañuelo a la cabeza toda su vida; murió en 1.934 y fue l´ultímo de Cadrete que lo llevó”. (Siguidamén se i prisenta) -“Me llamo Felisa Lobaco (3) Obensa y nací en Cadrete en 1.912″.

Siñó Blas contina esplicotiando l´afoto: “Hay tres edificios en la foto, que no se ven mucho porque los tapo yo: la casilla de los camineros (4), una paridera y una ermita, esto era por la tarde y volvía de l´Acampo Don Roque, de dallar. Resulta que ya ni m´acordaba (habían pasau varios años), bajé un día a Zaragoza y me ven unos amigos y me izen: ” Oye tú, fanfarrón!, ¿d´ande venías de dallar tan presumido?”. Y es que ya no m´acordaba de que m´habían retratau, pero la foto estaba en la Feria Muestras, en una esposición, y allí la conseguimos…”

Ta rilazionar os toponimos d´o lugar siñó Blas y M. Martín marchan por dezaga ra ilesia ta un miralgüén con ampla ambiesta enta ra bega dela Güerba, disgraziatamén i fa una zierzera de cudiau y ra grabazión en surtirá pro estropiziata. Istos son os toponimos y comentarios que se i pueden replegar:

Acampo Barta, Acampo Fita, El Plano, Acampo Martín, Loserna, Las Arboleras, El Castillo Palomar, Las Canales, Barranco Las Almunias (“el más grande, viene de La Plana”), La Poza (“la parte baja del pueblo”), Los Campos del Lugar, La Funtaneta, La Ballonde, La Bal de Consejo (“allí había unas minas en tiempos, con agua que se trasminaba de la Güerba”), Cabezo La Garnacha, La Cueva del Barranco Las Canales (“empezaba en la Güerba y pasaba por debajo´l pueblo a salir arriba del todo, ande estaba el Castillo”), El Cabezico Redondo (“ibamos allí a comer pa celebrar el Cinco de Marzo; los carlistas atacaron Zaragoza, pero les echaron aceite rusiente y todo eso y se retiraron, parte aquí y parte a La Zaida, porqu´es qu´el padre de los Esponera-que iban al mando- era de La Zaida. Casualmente, a mí en la guerra me tocó llevar a l´hombro a un Esponera herido, familia d´aquellos carlistas”) (5).

Anque no amanix en a grabazión, M. Martín remera que “el tió Mazipe” nombraba a begatas “el Barranco la Muerte, en los montes de Torrero cerca del termíno de Cuarte; allí siempre imos sentido que hubo una batalla mu gorda y corría la sangre como en un río”(6).

Atros comentarios: “La bola la tirábamos po´l Camino los Güertos y el Camino´l Ciminterio. El barrón lo tirábamos en la Plaza´l pueblo; luego, me tocó d´ir a tirar la barra adetrás de l´Aseo (7), tendría yo unos benti´años. Ibamos de muchos sitios y el que más tiraba, Bazán (8); tamién ibamos mucho a tirar al garaje Solano, en la carretera Castellón.”

Manuel Bazán primer campeón de Aragón de Barra.

Una vez, trabajando pa Jorge Jordana -que fue alcalde de Zaragoza y tenía mucha tierra por estos pueblos-(9) me dijeron qu´echase un saco al carro y luego va y me ize: “animal!,que no sabes lo qu´has hecho!”, porque pesaba 112 kgs… Se corrió por todo el pueblo, pero no les estrañó porque decían: “este ha salido Mazipe, como su padre”.

 

Jorge Jordana y Mompeón (1.857-1.931).

“Otra vez iba con un burro que no podía con la carga, entonces cogí yo la carga y me monté en el burro, pero el pobre se tumbó; no podía con la carga, aun menos con los dos, claro…. entonces haciamos muchas animaladas….”

“Me acuerdo de algunos motes de Cuarte, esto ya es antiguo y sólo los conocen los viejos como nosotros, los jovénes nada…. y los que han venido de fuera´l pueblo -que aura son la mayoría-, menos!: los Mazipes(el nuestro), el tió Rayo, el tió Barrena, el Barrenica (sobrino de l´anterior), el Cocinero,el Molleja, los Romaldos, los Rolas, el Gurruche, los Maduros….”

Siñó Blas, dimpués d´estar labrador y dallador de choben y d´aber partizipau en a guerra zebil “ande me tocó”, triballó como cambionero y dimpués de chubilato s´adedicó a lo que más li cuacaba: ortolano. Faigan onra istas ringlas como remeranza y omenax a istos agolez, campesins d´Aragón como tantos atros, que sapeban adautar-sen a ras zercustanzias de tota mena que lis tocaba bebir y en surtiban enta debán ro millor que podeban.

NOTAS

(1) “Macipe” ye un apellito frecuén en Aragón. En aragonés antigo y catalán “Macip” sinifica: “aprendiz”, “folango”, “chulet”, “mandalexero”.

(2) “El Puente La Muela” ye entre os bicos de Baldefierro y Montecanal; ye l´autual cruzillata d´a N-II con o Canal Imperial, a 2 kms. de ra nuaba Feria de Muastras.

(3) “Lobaco” se diz un morrón -bertiz chodesico- de 597 mts. en a Sierra La Muela, coronando “Las Vales de Cadrete” -enfruén d´iste lucar-, a l´atra man de l´Autobiya Mudéxar y en a  muga con os terminos de Mariya, La Muela y Zirigoza.

(4) As casiallas de ros pions caminers constimezeban antis más o rete de mantenimién d´as carreteras y camins prenzipals. Cadaguna yera lo zentro de triballo y ra bibianda de uno u dos pions caminers y as suyas famillas; antimás gosaban tener un terrenico achunto emplegato, por un regular, ta gortez. Cada pión caminero teneba asinatos bels kms. de carretera que cusiraba, apañaba y manteneba en chornadas “de sol ta sol” y toz os diyas d´a semanata; lo cual que, más que pender d´un orario laboral, a bita de ros pions caminers parixeba agafata en un “riedo garcholaire”….

(5) Se i trata de Juan Cabañero y Esponera, enfilador d´a remetida d´os carlistas cuentra Zirigoza lo 5 de marzo de 1.838, durán la 1ª guerra carlista. A esferra que bi enduroron fruén a ros liberals -tropas, melizia y pueblo plano zirigozano- ye l´orichen d´a popular fiasta d´a “Cincomarzada”.

(6) “El Barranco la Muerte” baxa dende lo Cabezo Las Zorras (zona d´As Canteras, en os mons de Torrero), dimpués de replegar os barellos de Las Zorras y La Mormaga pasa por dezaga de “Puerto Venecia”, d´o Fosal de Torrero y por a zaguera de ro bico de La Paz y a Quinta Julieta; lo suyo cauz cruzia lo termino de Miraflores y aboca en a Paul de la Filla en as Fuentes; encara sale ta Ebro cuan baxa bella botinada d´augua gorda, entre lo Soto Cantalobos y a Güelta la Cabañera. (Enformazions furnitas por l´amiu Chesús Casaus). O trampo entre lo fosal y “Puerto Venecia” ye estato atrapaziato, fa no guaire,como zona berda y aria recreyatiba. Astí s´enfrontinoron lo 1.710 as tropas de ros Borbons y ros Austrias -“Batalla de Zaragoza”, durán la “Guerra de Sucesión”- con as risultas de más de 5.000 muertos y a bitoria de ros Austrias (anque, en zagueras, perdioron a guerra). Diz que lo nome d´o barranco esdebiene d´ixa baralla, anque ne b´ha qui piansa que ye muito anterior, de cuan os almorabides que beniban de Balenzia a socorrir Saraqusta preboron de sosprender a ros crestians d´Alifonso I lo Barallador, abanzando dende Mariya por La Plana dica ros Mons de Torrero, do ya lis aguardaban os crestians -embuscarraus y a l´aguait- fendo-ne-ie firme mortalera…. (atra tioría diz que os refuerzes moros se´n fuyoron sin de barallar, se beiga lo capetulo de Mariya de la Güerba).

(7) Ye tipico de ra fabla popular iste cambeyo de chenero: “l´afoto”, “l´amoto”, “l´arradio”….

(8) Manuel Bazán, de Miralbueno, mantenió lo tetulo de mitico campión d´a barra aragonesa dende 1.935 dica 1.977. Atro tirador de barra muito famoso de ros tiampos de Bazán yera prezisamén Macipe “El Picador”, de qui promanaba ro mote de ra familla de siñó Blas, “los Mazipes” de Cuarte.

(9) Se i trata de Jorge Jordana y Mompeón (1.857-1.931); efeutibamén, estió alcalde de Zirigoza en 1.930-31. Interpresaire agropecuario, mainate de l´asoziazionismo agrario y endelerato rechenerazionista costista, fundó en 1.910 la “Federación Agraria Aragonesa” y estió presidén de la Casa de Ganaders de Zirigoza, dende do empentó lo coperatibismo. Antiparti, s´adedicó a temas culturals, pos o “Estudio de Filología de Aragón” li publicó en 1.916-17 una “Colección de Voces Aragonesas”, drento d´o proyeuto falliu d´ista entidá d´un gran “Diccionario Aragonés”. (Autualmén, a Soziedá Cultural “Aladrada” proyeuta editar toz istos esconoxitos materials filolochicos aragoneses d´o primer tierz d´o sieglo XX).

Os Zerrigüeltaires arrecorren o Camino del Plano, entre que M. Martín ba comentando belunas d´istas cosicas con M. Pérez. Con muitos apuros ba reconoxendo ra zona do se trobaba lo chaled, pero li cuasta bel poqued orientar-se-ie, pos o paisache ye cambeyato de raso: lo qu´antis yeran cambos, escambatos, arboleras y camins de tiarra, se´n ye tornato en urbanizazions con edefizios y nuabas carreras. A la fin, troba l´emplazamién de ros atros dos chalez bizins -qu´encá i esisten- y compreba cómo lo chaled famillar ye esdebenito agora la cruzillata d´o Camino del Plano con a carrera CesarAugusto. M. Pérez li fa bel par d´afotos en ixe puesto, do trascorrión tantas chornadas d´a suya chobentú, y chitando una zaguera güellada a ros arredols reprenen la tornata enta Zirigoza, do amallatan ixa nueit.

Anuncios