28. LEZINACORBA

Han pensato en besitar iste lucar indizcatos por os numbrosos datos y enformazions furnius por Chusé Mª Cebrián Muñoz (Almofalla, Tergüel, 1951)  -á qui M. Martín define como “Sobatedor soziocultural d´o Sur d´Aragón” y con qui ha manteniu la rilazión d´amistanza y compañerismo dende os miticos y ya lexanos tiampos de ra Colla de Fablans d´o Sur-,  en os suyos blogs:

http://enzinacorba.blogspot.com

http://cuadernosdelavirgendelmar.blogspot.com

http://marianolagasca.blogspot.com

http://www.encinacorva.blogspot.com

http://cuadernosturolenses.blogspot.com

http://miscelaneaturolense.blogspot.com

Chusé Mª Cebrián ye l´autor de “Paisaches”, o primer libro escrito en aragonés en Tergüel dende la Edá Meya, y autor de sinfinibles testos, escritos y articlos en diferiens publicazions aragonesas. Tamién yera -a finals d´o sieglo XX- l´editor de publicazions como  “Ruxiada”  y  “Nivelación Social”.

Presentación de la C.F.S. en Teruel (27-XII-1989). De izquierda a derecha Chusé Mª Cebrián, M. Martín y Ch. C. Laínez. Prisentazión d'a C.F.S. en Tergüel (27-XII-1989). De cucha ta dreita Chusé Mª Cebrián, Migalánchel Martín y  Ch.C. Laínez

Presentación de la C.F.S. en Teruel (27-XII-1989). De izquierda a derecha Chusé Mª Cebrián, M. Martín y Ch. C. Laínez. Prisentazión d’a C.F.S. en Tergüel (27-XII-1989). De cucha ta dreita Chusé Mª Cebrián, Migalánchel Martín y Ch.C. Laínez

Portada de "Paisajes" de Chusema Cebrián, primer libro en aragonés en Teruel desde la Edad Media. Portalada de "Paisaches" de Chusema Cebrián, primer libro en aragonés en Tergüel dende ra Edá  Meya

Portada de “Paisajes” de Chusema Cebrián, primer libro en aragonés en Teruel desde la Edad Media. Portalada de “Paisaches” de Chusema Cebrián, primer libro en aragonés en Tergüel dende ra Edá Meya

Número 6 de la Revista "Nibelazión Sozial".  Lumero 6 d´a rebista "Nibelazión Sozial"

Número 6 de la Revista “Nibelazión Sozial”. Lumero 6 d´a rebista “Nibelazión Sozial”

Terminación del poemario "Birabolas" con el poema "Migal" y "¿Qué ye a libertá?". de Chusema Cebrián (reb. Ruxiada lº 24). Remate d´o poyemario "Birabolas" con o poyema "Migal" y "¿Qué ye a libertá de Chusema Cebrián" (reb. Ruxiada lº 24)

Terminación del poemario “Birabolas” con el poema “Migal” y “¿Qué ye a libertá?”. de Chusema Cebrián (reb. Ruxiada lº 24). Remate d´o poyemario “Birabolas” con o poyema “Migal” y “¿Qué ye a libertá de Chusema Cebrián” (reb. Ruxiada lº 24)

O binclo de Chusé Mª con ista poblazión ye la muller suya, María Esther Auré Casanova, natural de Lezinacorba.

Fotos de Encinacorba de la década de 1970de Mª Esther Auré . Afotos de Lezinacorba de ra decada de 1970 de Mª Esther Auré

Fotos de Encinacorba de la década de 1970de Mª Esther Auré . Afotos de Lezinacorba de ra decada de 1970 de Mª Esther Auré

 

Qué millors trazas de prisentar ista localidá que con o testo de Chusé Mª Cebrián en  cuadernosturolenses.blogspot.com, de l´año 2009:

“LEZINACORBA

Vista genefal de Encinacorba. Ambiesta cheneral de Lezinacorba

Vista general de Encinacorba. Ambiesta cheneral de Lezinacorba

A 53 kms. de Zirigoza y a 7 de Cariñena, la billa de Lezinacorba, a 762 mts. d´alzaria sopre o libel d´a mar e 3.674 eztarias de superfizie, ye un monezipio güegatizo con a Sierra d´Algairén, con bites e lezineras asiñoriando lo suyo paisache. Zeltibers, romans, musulmans e crestians contrebuyoron a la naxedura y desembolique d´una billa que la misión suya prenzipal yera lo control d´o puerto de l´Alto San Martín, en a biya romana Caesaraugusta-Laminium.Magueras l´acumule d´un orichen leyendario seguntes reflexa lo suyo premetibo escuto parlán, Lezina-Corba u Lezinera Tuerta, a estoria más proxema la prisenta como refeita lo 1.175 por Alifonso II y endonata a es Templaires. Lo 1.176, lo Bispe Peiro lis endona la ilesia y lo 1.177, lo Maistre d´o Temple, Peiro Arnaldo de Tarroga, atorga a es suyos abitadors Carta Puebla a fuer de Zirigoza. Lo menos dende 1.315 ye billa, y con o zircunduzie d´o Temple esdebiendrá gubernata por la Orden de l´Espital de San Chuan de Cherusalén, en primeras, e por lo Siñorío d´as Ordens dimpués. Lo 1.834 s´estatuez l´Achuntamién y arredol d´o 1.841 s´ixamortizan as propiedaz d´a Encomienda. Lo 1.903 i plega la filosera, y lo 1.933 lo fierrocarril. A diya de güe apertenex a la probinzia Zirigoza, partiu chudizial de Daroca y comarca d´o Campo Cariñena. Mantién un importán erenzio patrimonial con edefizios sengulars, tals que l´ilesia parroquial de Nuestra Siñora d´a Mar, d´estilo gotico-mudéxar, u l´armita de Santa Quiteria, d´estrañizo estilo pregotico. En a carrera Mayor bi ha dos casals y una fuen renaxentistas, asinas como un arco en l´entrador d´a billa, repui d´a dispaixita muralla que l´arredoliaba. Os estrazios d´un biello castiello soprebiben chunto la ilesia que alza, como un gran tresoro, un cristo gotico d´o sieglo XIII promanán de l´armita d´o Esconchuradero, una talla d´alabastre d´a Birchen d´a Mar calendata en o XIV, un estraurdinario güergano barroco d´o sieglo XVIII, un busto d´archén de San Isteban, un ritrato de San Francho, un retaulo plateresco d´a Birchen d´o Rosario, asinas como diferiens tablas goticas en enanto d´esbiellanzia.L´albala monezipal ye arrigata por l´arriu-galox Frasno, que as auguas suyas no plegan ta lo Xalón, pos endura tresminanzia á lo qu´arriba en a Birchen de Lagunas (Cariñena). Preduz sobrexién moscatel, paxariella y uga de presén, u crebatenalla. La billa tien banda de mosica, estatuezita lo 1.880, qu´agoya las fiastas grans en a onor d´a Birchen d´a Mar, a empezallos d´agosto, u la romería de Santa Cruz, ta la Cruz de mayo. En a carrera Mayor se troba l´Achuntamién, o casino agricola y un casal de torismo rural. Pueden prauticar-se-ie numbrosos espuertos, tanto a´l bentistate como en o pabillón cubillato, e ye un arracón ideyal ta os aimadors d´a micoloxía y a botanica. Preduz sonatos pernils e sobrixiens fruitas y ortalizias. Lo suyo importán casalar plegó a acullir dica 1.207 abitadors, l´año 1.888.” (trad. por M. Martín).

Respetibe á lo nome, trascriben d´a boz “Lezinacorba” en Biquipedia:

“Apareixe en textos antigos como Encinacorba. Seguntes Borao quan os templers concedioron en 1135 Carta de Puebla a lurs vecins y vasallos, estos fundan un lugar cristián en o terreno dito Media Villa, a mán de una carrasca tuerta que i destacaba en o paisache, y d’on prenió nombre o lugar. Agustín Ubieto Arteta data a mención más antiga Encinacorva en 1176. En un documento latín de 1293 d’o Libro vermello de l’Archivo colechial de Daroca podemos leyer Lezinacorba y Lazinacorba bellas vegatas: “prefatum terminum de Villar de Teylo non est in termino de Lezinacorba, et ecclesiam de Lezinacorba, sive comentadorem ipsius”.

Juan Antonio Pellicer y Pilares, un cervantista de Lecinacorba, fació una edición d’O Quixot a fins d’o sieglo XVIII y i escribe: “Lo que se ignora de las villas de Cosuenda y Carinyena, que es su origen, se sabe de la de Encinacorba. Poblola el Gran Maestre de los Templarios Artaldo de Torroga en el mes de marzo del anyo de 1215, imponendo a sus colonos la obligación de estar a las costumbres y fueros de la Casa del Templo de Salomón, y a los de la ciudad de Zaragoza. Una copia de ella se conserva en el archivo de la villa en que se la llama Lecina-corba. Llamose antes este sitio (según se dice) la Gran Selva, por los muchos y espesos montes que había en él”.

Cal adibir á isto que, autualmén, se gosa anomenar popularmén con l´alcorzadura “La Encina”, qu´en prenunzia rapeda risulta “Lanzina”.

Agora b´ha tasamén una poblazión de 250 abitadors, anomenatos  “zarceros”, seguntes ista xotica replegada por Rafel Andolz:  “Encinacorba, zarceros/  Paniza, longanizeros/  Cariñena, pajareros/  y los de Mainar, naberos”.  

Prenzipals tradizions:

Danze y “Baxadica” danzata de la Birchen d´o Mar, a primers d´agosto.

Dance de Encinacorba, años 70. Danze de Enzinacorba, añadas 70

Dance de Encinacorba, años 70. Danze de Lezinacorba, añadas 70

Dance de Encinacorba, años 70 (2). Danze de Enzinacorba, añadas 70 (2)

Dance de Encinacorba, años 70 (2). Danze de Lezinacorba, añadas 70 (2)

—  Romería d´a Santa Cruz de mayo.

Camín de San Bizén Mártir (Roda d´Isabana-Guasca-Balenzia), pasa por Lezinacorba.

Camín de los Azagra. Diz Chusé Mª Cebrián en o blog “Miscelánea Turolense”: “…..el camino por el que circulaban los señores de Albarracín desde Azagra (Navarra) hasta el señorío Independiente “heredado” de los Aben Razín. Los Azagra hacían el camino de ida (Azagra-Albarracín) saliendo de la villa del mismo nombre por el valle del Ebro hasta Zaragoza. Desde Zaragoza tomaban la vía romana “Cesaraugusta-Laminio”. El primer puerto de montaña que encontraban era el de El Alto de San Martín, en Encinacorba, y allí establecieron casa que todavía perdura. Seguían ruta por Campo Romanos y por la Venta del Cuerno bajaban al valle del Jiloca. En el Jiloca, a la altura de Villafranca, subían hasta Peracense y girando a la izquierda llegaban a Almohaja, Pozondón y, finalmente, a Albarracín. Este atajo o “alcorce” era seguro por la existencia de estos dos castillos. Cuando desaparece el señorío, deja de tener función la Torre del Buco (macho cabrío, cabrón), o Castillo de los Ares. Si seguían la ruta normal, es decir, siguiendo la vía romana Cesaraugusta-Laminio llegaban a Cella. Desde este punto, buscando el Guadalaviar por  Gea (Exea), subían hasta Albarracín, un camino más largo”.

Os Tocayos prenzipian la besita afotiando la imposán ilesia parroquial de Nª Sª del Mar,

Iglesia de Nª Sª del Mar de Encinacorba. Ilesia de Nª Sª del Mar de Lezinacorba

Iglesia de Nª Sª del Mar de Encinacorba. Ilesia de Nª Sª del Mar de Lezinacorba

M. Martín delante de la iglesia de Encinacorba. Migalánchel Martín debán d´a ilesia de Lezinacorba

M. Martín delante de la iglesia de Encinacorba. Migalánchel Martín debán d´a ilesia de Lezinacorba

un retulo sopre os prenzipals atrautibos estoricos y culturals d´a localidá

Rótulo informativo de los principales atractivos culturales de Encinacorba. Retulo informatibo de ros prenzipals atrautibos culturals de Lezinacorba

Rótulo informativo de los principales atractivos culturales de Encinacorba. Retulo informatibo de ros prenzipals atrautibos culturals de Lezinacorba

y un grandizo  mural tetulato:   “2014  AÑO  LAGASCA”,

Mural 2014 AÑO LAGASCA en Encinacorba. Mural  2014    AÑO  LAGASCA en Lezinacorba

Mural 2014 AÑO LAGASCA en Encinacorba. Mural 2014 AÑO LAGASCA en Lezinacorba

en referenzia á qu´en ixe año se cumplirán as 175 añadas d´o suyo fenezimién.

Sin de dandalos, a presonalidá más importán y unibersal de Lezinacorba ye Lagasca. Beigamos lo que diz a Wikipedia sopre él:

   

Mariano Lagasca y Segura (Encinacorba (Zaragoza), 4 de octubre de 1776 Barcelona, 23 de junio de 1839) fue un botánico español director del Real Jardín Botánico de Madrid.

Lagasca inició estudios eclesiásticos en Tarragona, se aficionó tempranamente a la botánica y estudió medicina en Zaragoza, Valencia y Madrid, donde sería discípulo de A. J. Cavanilles. Realizó numerosas viajes de recolección por España, formando un extenso herbario. En 1800 se traslada a Madrid donde conoce a Antonio José Cavanilles. En 1801, año en que Cavanilles es nombrado director del Real Jardín Botánico, Lagasca trabaja junto a José Demetrio Rodríguez como alumno en el Real Jardín ocupándose del herbario y semilleros. En 1801 publica junto a Demetrio Descripción de algunas plantas del Real Jardín Botánico de Madrid.

A la muerte de Cavanilles fue nombrado viceprofesor de botánica del Real Jardín Botánico de Madrid en 1806 y profesor de Botánica médica en 1807. Junto a Simón de Rojas Clemente y Rubio publicaría en 1802 una serie de artículos bajo el nombre Introducción a la Criptogamia en los Anales de Ciencias Naturales.

Tras la Guerra de la Independencia (18081814), Lagasca es nombrado director del Real Jardín Botánico. De 1816 data su Elenchus plantarum quae in Horto Regio Botanico Matritensi colebantur y Genera et species plantarum, quae aut novae sunt (…). Entre 1815 y 1823 adquiriría un gran prestigio nacional e internacional. Elegido diputado en las Cortes del Trienio Liberal, participó en la redacción del Plan de Estudios de la época y en 1823 hubo de abandonar el país con la restauración del absolutismo en 1823. En su huida perdería su herbario y manuscritos.

Lagasca continuó sus trabajos y publicaciones en Londres y Jersey, hasta que pudo regresar a España en 1834, tras 11 años de exilio fue repuesto en su cargo como director del Real Jardín Botánico, donde continuó hasta su muerte”.

Y  Chuse Mª Cebrián comenta  en   “Cuadernos de Mariano Lagasca”:

“…..No olvidemos la doble vertiente de Lagasca: se educa en la ideas de la Ilustración y desarrolla toda su labor en el liberalismo romántico de la primera mitad del siglo XIX. Diputado por Aragón en el Trienio Liberal (1820-23), iluminó con su saber la primera propuesta de una Ley de Instrucción Pública que, puesta en práctica más tarde, declararía la universalidad y la gratuidad de la enseñanza primaria. Pero, la pregunta sigue vigente: ¿qué ha aportado Lagasca a la ciencia? ¿En qué ha contribuido a su desarrollo un hombre que no formuló nunca una teoría? La respuesta vino desde Rusia cuando su famosa Ceres fue estudiada por uno de sus científicos: Lagasca se adelantó 100 años a la Teoría de la Evolución de la Especies en los vegetales, después de que se comprobara con los insectos y mucho antes de que Darwin formulase la famosa Teoría General de la Evolución de las Especies. Las nuevas especies vegetales son fruto de la hibridación. Esta es la gran aportación de Lagasca a la ciencia universal. Por eso, Lagasca no puede ser ignorado y debe ser permanentemente reivindicado. Encinacorba y Aragón le deben a Lagasca un museo o un centro de interpretación de su obra; un lugar donde poder practicar y hacer viva entre los jóvenes la ciencia botánica. En estos momentos de nuestra historia en que se exalta y enaltece todo lo que lleva la palabra ecológico o ecología, Lagasca es un modelo a imitar en este campo del conocimiento de la naturaleza”.

Folleto sobre Mariano Lagasca de la Asociación "Cuadernos de Encinacorba". Fuelleto sopre Mariano Lagasca de l´Asoziazión "Cuadernos de Encinacorba"

Folleto sobre Mariano Lagasca de la Asociación “Cuadernos de Encinacorba”. Fuelleto sopre Mariano Lagasca de l´Asoziazión “Cuadernos de Encinacorba”

 

Os  Zerris marchan  dica la zercana  armita  de Santa  Quiteria -raro exemplo en a probinzia de gotico premitibo-, protagonista d´un ya luengo “curriculo” de desiria y desintrés estituzional, con l´aparixión frecuén en a prensa de nobedaz “desagradables” á lo rispeutibe, como belunas d´ista primabera de lo 2010:

Artículo en Heraldo de Aragón sobre el lamentable estado de la ermita de Santa Quiteria de Encinacorba.  Articlo en Heraldo de Aragón sopre lo penible estau de l'armita de Santa Quiteria de Lezinacorba

Artículo en Heraldo de Aragón sobre el lamentable estado de la ermita de Santa Quiteria de Encinacorba. Articlo en Heraldo de Aragón sopre lo penible estau de l’armita de Santa Quiteria de Lezinacorba

Otro artículo en Heraldo de Aragón sobre  el lamentable estado de la la ermita de Santa Quiteria de Encinacorba. Atro articlo en Heraldo de Aragón sopre lo penible estau de l'armita de Santa Quiteria de Lezinacorba

Otro artículo en Heraldo de Aragón sobre el lamentable estado de la la ermita de Santa Quiteria de Encinacorba. Atro articlo en Heraldo de Aragón sopre lo penible estau de l’armita de Santa Quiteria de Lezinacorba

Asperan que l´esdebenidor  alporte milloras  sustanzials  en ista armita, que de candidata á molimén reconoxito ye pasata á un reconoxible  estau de malmetedura.

Santa Quiteria de Lecinacorba entre carrascas y viñedos. Santa Quiteria de Lezinacorba entre carrascas y biñals

Santa Quiteria de Lecinacorba entre carrascas y viñedos. Santa Quiteria de Lezinacorba entre carrascas y biñals

La ermita de Santa Quiteria y hacia el fondo la iglesia de Encinacorba. L´armita de Santa Quiteria y, enta lo fundo, la ilesia de Lezinacorba

La ermita de Santa Quiteria y hacia el fondo la iglesia de Encinacorba. L´armita de Santa Quiteria y, enta lo fundo, la ilesia de Lezinacorba

M. Martín, Santa Quiteria y la iglesia de Encinacorba. Migalánchel Martín, Santa Quiteria y la ilesia de Lezinacorba

M. Martín, Santa Quiteria y la iglesia de Encinacorba. Migalánchel Martín, Santa Quiteria y la ilesia de Lezinacorba

M. Pérez, Santa Quiteria y la iglesia de Encinacorba. Migalánchel Pérez, Santa Quiteria y la ilesia de Lezinacorba

M. Pérez, Santa Quiteria y la iglesia de Encinacorba. Migalánchel Pérez, Santa Quiteria y la ilesia de Lezinacorba

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