25. RUESCA

A enchaquia  d´a besita preferén á Ruesca ye que d´iste lucar yera lo pai de l´amiu de M. Pérez, Ángel Trigo Ibáñez.

Ruesca (d´un toponimo preinduropeyo) ye una localidá plantificada  en a bal de l´arriu “Perejiles” en a comarca de Calatayú, con 75 abitadors, á 764 mts. d´altaria y á 102 kms. de Zirigoza capetal. Ruesca apertenexió suzesibamén á Sobrecullida, Vereda y Corregimiento bilbilitano, dica consiguir a independenzia monezipal lo 1834. Diez añadas dimpués  teneba 47 bizins y 225 abitadors.

Vista de Ruesca.  (Foto Turismo D.P.Z). Ambiesta de Ruesca. (Afoto Turismo D.P.Z)

Vista de Ruesca. (Foto Turismo D.P.Z). Ambiesta de Ruesca. (Afoto Turismo D.P.Z)

D´a replega de (IDEAragón) en han trigau bels toponimos de Ruesca:

“Alto de la Rodona, Andorera, Valdelajuén, Valdelosterreros, Valdecha, Tarayuela, Germana, Camino Contrabandistas, Carralosmoros, Carramor, El Castillo, Covachas, Landonera, La Lobera, Panderas del Carrazo, Paridera de Carrapiña, La Pedricadera, Peirón, El Pino Borracho, Senda Carraza, Sierra del Espigar, Cerro Carrasca”.

Encontinén trascriben de ro mañifico libro de José Angel Urzay Barrios “Cultura popular de la Comunidad de Calatayud. Arquitectura popular, tradición oral, fiestas y costumbres de la comarca”, Tomos I y II (2006), lo referén á bels costumbres festibos de Ruesca:

“En la festividad de San Antón, la cofradía compuesta por hombres y mujeres aportan la leña para la hoguera. Antiguamente se encargaban del enterramiento de los hermanos fallecidos. También en tiempos existía la costumbre de cazar por la mañana para merendar lo obtenido en la caza. La gente bailaba en la plaza al ritmo del villano y otros bailables, interpretados por los gaiteros de la villa.

El patrono del pueblo es San Valero, y se celebran alrededor del 29 de enero. El día 28 los hombres suben a la Sierra del Espigar a por leña de pino para la gran hoguera de la tarde. A mediodía preparan un rancho en una gran sartén con arroz, patatas y el adobo que cada uno lleva con su fiambrera. Después de comer, se bebe vino en teja, una tradición que se mantiene: se echa el vino de las botas a una teja, de la que se bebe como se puede.

Llegados a la plaza las campanas bandean mientras se monta la hoguera, seguidamente, en la iglesia, se rezan y cantan en latín las Completas y la Salve. Primero los hombres y después las mujeres, todos adoran la reliquia de San Valero.

El 29 desde la iglesia parte la procesión con la música, el pendón blanco, la cruz procesional y la peana. Se dirigen a la fuente de San Valero, donde el cura bendice el agua y se baila al son de la canción de San Valero, hacia delante y hacia atrás, unidos en pequeños grupos.

01 Bailando a San Valero en RuescaJosé Á. Urzay Barrios. Foto libro cultura popular comunidad Calatayud . Bailoteando a San Balero en Ruesca.  José Á. Urzay Barrios. Afoto libro cultura popular comunidad Calatayud

01 Bailando a San Valero en RuescaJosé Á. Urzay Barrios. Foto libro cultura popular comunidad Calatayud . Bailoteando a San Balero en Ruesca. José Á. Urzay Barrios. Afoto libro cultura popular comunidad Calatayud

Se exclama de forma espontánea: ¡Viva San Valero!, esto mismo se repite en una placeta y en la puerta de la iglesia.

El 31 de agosto, los vecinos suben en romería hasta la ermita de San Ramón Nonato en honor al santo. Cuando nace un niño es tradición en Ruesca y de los pueblos de alrededor, el mismo día de fiesta, ofrecer al santo un regalo, por ejemplo, un ramo de flores o una vela, en agradecimiento por un parto sin problemas.

El primer domingo de octubre se celebraba la Virgen del Rosario. La víspera los vecinos encendían hogueras por barrios. Los chicos iban a las eras y por los alrededores a replegar leña para luego comprobar quién había acumulado más. También se encendían hogueras en las vísperas de la Virgen del Pilar y de Santa Lucía.”  

Ruesca ye d´orichen mozleme y conoxita antis más como Rosca. Estió conquerita por Alifonso I. Lo 1182 a ilesia suya pendeba de l´arzedián de Calatayú, estando siampre lugar d´ixa Comunidá, pertenexendo á la Sesma del río Miedes.

De lo Castiello esfensibo d´o lugar -ta beluns mozleme, ta bels autros costruyiu por mudéxars durán as guerras con Castiella en o sieglo XIV- sólo que una torre en remane güé, costruyida en mampostería y de planda reutangular.

Parte que sobresale del muro de la fortaleza medieval de Ruesca. Troz remanén de mur d'a fortaleza meyebal de Ruesca

Parte que sobresale del muro de la fortaleza medieval de Ruesca. Troz remanén de mur d’a fortaleza meyebal de Ruesca

Antonio Serrano Montalvo replega en o libro “La población de Aragón según el fogaje de 1495” lo zenso d´Aragón fogar por  fogar y trestallau en doze Sobrecullidas, u destritos. Respetibe á Ruesca, que teneba 25 fuegos, en trascriben una rilazión nominal de toz els:

“VC. de Santo Domingo: Mossen Domingo Benedit. JD: Domingo Torralva. TT: Tomas Torralva – Joan Perez.

“Martin Simon, Jayme Aldea, Joan Martinez, Anthon de Francia, Anthon de Sierra, Domingo Vera, Joan Perez, Tomas Torralva, Jorge Garcia, Mossen Domingo Benedit, Maria Perez, Anthon Perez, Martin Perez, Francisco Orcen, Sancho Orcen, Joan Pardos, Pero Tarugo, Domingo Fuentes, Jayme Yust, Martin de Sanctos, Domingo Lasierra, La de Miguel Sierra, Joan Perez, Domingo Torralva et El Adulero”.

Cunsidando que á cada fueco li pertocareban cualques 5 presonas, Ruesca tendreba lo 1495 altubaxo 125 abitadors.

Zerrigüeltían por Ruesca pasando por a fuen y l´antigo labador cubillau.

Antiguo lavadero de Ruesca. Antigo labador de Ruesca

Antiguo lavadero de Ruesca. Antigo labador de Ruesca

Rezenta una liyenda que San Balero, tresbatiu por la bal, plegó ta Ruesca y en ie demandó d´augua, pero no i podión ufrí-le que bin. Allora estió cuan fazió brollar augua do agora ye la fuen, en dizindo: “Cuando Dios quería, de este pozo agua salía”.

La fuente del pueblo de Ruesca. La fuen d'o lugar de Ruesca

La fuente del pueblo de Ruesca. La fuen d’o lugar de Ruesca

Muitos edefizios luzen as adobas talochadas d´alchez y calso. Lis choca l´escuto d´a localidá, plantificau en a frontera d´una casa.

Escudo en el pueblo de Ruesca. Escuto en o lugar de Ruesca

Escudo en el pueblo de Ruesca. Escuto en o lugar de Ruesca

Plegan en a ilesia parroquial de Santo Domingo de Silos, d´o sieglo XVII, con a suya pincha torre-campanal de ladriello mudéxar.

Torre Mudéjar de la iglesia de Santo Domingo de Silos en Ruesca. Torre Mudéxar d'a ilesia de Santo Domingo de Silos en Ruesca

Torre Mudéjar de la iglesia de Santo Domingo de Silos en Ruesca. Torre Mudéxar d’a ilesia de Santo Domingo de Silos en Ruesca

A portalada, tamién mudéxar, ye ubierta en o cabaxo d´o mur sur por debán d´o pedero d´a torre.

La llave, cerraja, manillera y algunos clavos ornamentales en la puerta de la iglesia de Ruesca. La clau, zarralla, manillera y bels claus ornamentals en a puarta d'a ilesia de Ruesca

La llave, cerraja, manillera y algunos clavos ornamentales en la puerta de la iglesia de Ruesca. La clau, zarralla, manillera y bels claus ornamentals en a puarta d’a ilesia de Ruesca

En os aintros ye remarcable lo retaulo zentral barroco, d´estilo popular.

Retablo y Altar de la iglesia de Ruesca. Retaulo y Altar d'a ilesia de Ruesca

Retablo y Altar de la iglesia de Ruesca. Retaulo y Altar d’a ilesia de Ruesca

Retablo de la iglesia de Ruesca. Retaulo d'a ilesia de Ruesca

Retablo de la iglesia de Ruesca. Retaulo d’a ilesia de Ruesca

Antimás de l´armita de San Ramón Nonato, bi´n abió autras dos d´armitas: la de San Cristóbal, en o bico d´as bodegas, y l’armita de San Roque.

Mientres fan afotos s´escunzan con un bizín de Ruesca, Victor Calvo Hernández,  en preguntá-li por a familla de l´amiu de M. Pérez, Ángel Trigo, lis refiere ista chanadica que li rezentón -en fa ya güen faxo d´añadas- de “l´agüelo Trigo”, como l´iziban de mote:

“El agüelo Trigo -nada más recibir la extremaunción- le dijo al cura:

Bien m’ha cáido”, y va y se muere”.

En os años 50  Ruesca teneba os mons poblatos de pins salbachins y bels  chaparros. O fillo de “l´agüelo Trigo”,  Eusebio Trigo Borja,  pai d´Ángel Trigo,

Eusebio Trigo Borja en Ruesca. Usebio Trigo Borja en Ruesca.

Eusebio Trigo Borja en Ruesca. Usebio Trigo Borja en Ruesca.

portiaba trallos de tiera en una mula ta bendé-los en os lugars d´a redolada, y asinas ye como conoxió en Maluenda á la que dimpués sereba la muller suya y mai d´Ángel, Pilar Ibáñez Ballano.

Acarreando la leña para la hoguera de San Valero en Ruesca Carriando la leña ta la foguera de San Balero en Ruesca  Foto José A. Urzay Barrios. Libro Cultura popular comunidad Calatayud. Foto José A. Urzay Barrios. Libro Cultura popular comunidad Calatayud

Acarreando la leña para la hoguera de San Valero en Ruesca Carriando la leña ta la foguera de San Balero en Ruesca Foto José A. Urzay Barrios. Libro Cultura popular comunidad Calatayud. Foto José A. Urzay Barrios. Libro Cultura popular comunidad Calatayud

Iste rozero bizín, Victor Calvo, lis combida á besitar lo museyo presonal y popular que tien en a suya bodega. Nomás i dentrar ya beyen que ye muito “presonal” y diferién á tó lo qu´eban bisto dica d´agora. Siñó Victor, fruito d´as suyas espedenzias y bibenzias, tien ideyas y tiorías muito suyizas, esprisatas de bella traza en as suyas colezions d´artularios,  manefizios “de luz y soniu” qu´ha costruyiu, fosils replegatos, ezetra. Paix estar que la suya bodega ye plantificata denzima d´un importán chazimién arquioloxico, como lo prebarba l´aparixión d´un “tresoro” de monetas antigas cuan él yera nino, escazimién qu´esplicotía en un retulo pinchau d´a parete d´a bodega. Puéstar que ra prisenzia d´ixe chazimién seiga ra causa de bels fenomenos estranios, marabiellosos u “miraglosos” de ros qu´afirma seyer estau teste…..

Lo más intresán  ta los Zerris ye ra colezión de ferramientas y trastes tradizionals de triballo, de ros que i fan bels afotos: collerons, porgaders, gayatas, claus y zarrallas biellas, esquilletas, estraudes, astrals y astralicas, palas d´enfornar, retabiellos, falzes, zoquetas  y dallas; asinas como diferiens feguras y  “piez” fósils.

Maqueta iluminada de una catedral en la bodega de Victor Calvo. Maqueta iluminata d'una catedral en a bodega de Victor Calvo

Maqueta iluminada de una catedral en la bodega de Victor Calvo. Maqueta iluminata d’una catedral en a bodega de Victor Calvo

Utensilios y herramientas tradicionales en la pared de la bodega de Victor Calvo. Trastes y ferramientas tradizionals en a paré d'a bodega de Victor Calvo

Utensilios y herramientas tradicionales en la pared de la bodega de Victor Calvo. Trastes y ferramientas tradizionals en a paré d’a bodega de Victor Calvo

Como indica la etiqueta: Colleras de labrar. Como endica la etiqueta: Colleras de labrar

Como indica la etiqueta: Colleras de labrar. Como endica la etiqueta: Colleras de labrar

Llave, herradura y pie de fósil en la bodega de Victor Calvo. Clau, ferratura y pié fósil en a bodega de Victor Calvo

Llave, herradura y pie de fósil en la bodega de Victor Calvo. Clau, ferratura y pié fósil en a bodega de Victor Calvo

Bisagras, cerrajas y hachas en la bodega de Victor Calvo. Alguazas, zarrallas y astrals en a bodega de Victor Calvo

Bisagras, cerrajas y hachas en la bodega de Victor Calvo. Alguazas, zarrallas y astrals en a bodega de Victor Calvo

Herramienta de carpintero en la bodega de Victor Calvo. Ferramienta de fustero en a bodega de Victor Calvo

Herramienta de carpintero en la bodega de Victor Calvo. Ferramienta de fustero en a bodega de Victor Calvo

Hoces, zoquetas y ajadicos en la bodega de Victor Calvo. Falzes, zoquetas y axadicos en a bodega de Victor Calvo

Hoces, zoquetas y ajadicos en la bodega de Victor Calvo. Falzes, zoquetas y axadicos en a bodega de Victor Calvo

Muito chocán tó.

Li preguntan por os toponimos de Ruesca y siñó Victor, muito aimable y espitalaire, lis combida á posá-sen en a suya “saleta” y á tastar o suyo güenismo bin, alcompañato de bel socalze. S´aproxema ta un caxetín que bi ha en a parete y l´ordina: “Sesámo, abrité”, se´n i ubre “sola” ra portichuala -ha aizionato bel manefizio que leba en a pocha d´os pantalons- y aparix a cheta de ra que serbirá o gustosismo bin.

M. Martín apuntando la canción sobre Ruesca que está recitando señor Victor. Migalánchel Martín apuntando la canzión sopre Ruesca que ye rezitando siñó Victor

M. Martín apuntando la canción sobre Ruesca que está recitando señor Victor. Migalánchel Martín apuntando la canzión sopre Ruesca que ye rezitando siñó Victor

Dimpués d´izí-lis que lo más importán ye la Sierra Espigar,  “de Ruesca, Miedes, Orera, Codos y Tobed”, lis fa la siguién rilazión:

“Landonada, El Navajillo la Sierra, El Barranco´l Caño, La Lobera, El Cerrillo, La Retura´l tió Balater, La Retura´l tió Florés, El Moreno, Retura el Forestal, Morrones, Barranco la Cerrada, Retura las Colmenas, Cerro La Pedricadera, El Panderón, El Pino Borracho, Cerro Grande, Retura Currillo, Barranco Laserías, El Rochal, Cerrillo la Hoyalacha, Fuente La Lobera, Fuente´l Caño, Fontana Val de la Teja, Fontana Val de Sancho, Fuente San Valero, Baldelajuén (“balsas y pozo”), Bal de los Terreros, La Loma, Laserías, Hoyuelas (“minas”), La Cerrada, Camino los Siniestares, La Pareja, La Calera, Barranco´l Prau, La Chula, El Colmenar, Bal de Pinar, Quemau, Plano, El Irial, Las Returas, Navajillo, El Navajo Grande, Hoyalacha, El Jabarrón, El Arco, El Tejar, Las Cabezinas, La Tarayuela, La Germana, Campellanía, Hoya Lobero, El Cudujón, Andoreras, El Cardéno, La Bajadilla, Calonjes, Las Cobachas, Perra Muerta, Panyuba (“pan y uva”), El Pairón, La Cuesta´l Teruelo, Camino Miedes (“la cabañera está muy estrecha”), La Güerta, San Ramón, Rambla Baldeliebre, Barranco Bardelajuén.”

Os Zerrigüeltaires li preguntan si s´alcuerda de xoticas u cantas antigas d´o lugar y, ta lur sospresa, lis diz que “entre 10 u 12 del pueblo nos inventemos un día en el bar una canción; es larga, no sé si m´acordaré de toda”. Pos sí, por suarde la remeraba cuasi entegra:

“Hay una quema, una quema/ en el bago Landonada/ hay una quema, una quema/ desde aquí se ve la llama./ Ya pasan los Forestales/ pa que vayamos apagá-la/ y nosotros les decimos/ que tenemos talcual gana/ los pinos se ven arder/ y no nos importa nada,/ porque llegando al verano/ nos traen todas tronadas/ se nos apedrega el trigo/ y la cebada y l´avena/ se nos llevan las uvas…../  pues que s´aplane la Sierra !!./ Con l´aplanación de Sierra/ habrá grandes manantiales/  y sembraremos perales,/ abugos y bembrilleras/ pa dar vistas a Tobed/ y a Campo de Cariñena/ para transportar las uvas/ en carros y camionetas./ Los “Maliganes”  han dicho/ al analizar el vino/ que no hay vinos en el mundo/ ni tan suaves ni tan finos./ Ya no bajamos más vino/ y a Calatayú a vender,/  que nos lo pagan más caro/ que lo paga Juan Manuel./ Los de Mara querís vinos,/ pues replantar El Cañuelo/ Torrejón y Manzanera/ y hasta la Casa El Platero./  En Ruesca ya no hay leñeros/ qu´es una hermosa ribera/ qu´hemos plantau perales/ abugos y bembrilleras./  Con las aguas d´El Campillo/ y con l´aplanación de Sierra/ en Mara no ha de quedar/ más que la Casa La Vera./”

Como no se´n alcuerda d´o remate de ra canzión, siñó Victor se´n imbenta uno sopre la marcha:

“Y aquí termina la historia/ en esta bonita bodega/ echando dos vasos de vino/ y que se salve´l que pueda/ en este pueblo de Ruesca.”

Desiguida lis rezenta os motes tradizionals qu´en remera de Ruesca y os coleutibos de ros lucars bizins:

“Chuja, Margarito, Carrazo, Mamés, Currutaco, Cabezón, Josito, Pedrete, Malate, Currillo, Esquerola, Truques, Polito, Rita, Rullaus, Palomera, Picaraza, Chota, Alpargatero, Mamaca, Orejas de Liebro, Esquilador, Grajas, Lanas.”

“Los de Mara: Coquetos; los de Ruesca: Rosquinos; los de Miedes: Miedosos; los de Orera: Oreranos”.

Encantuchaus d´o güen ratico pasau en a bodega d´iste eszeuzional rosquino, os Zerris se´n dispiden muito agradixitos por l´amabilidá, espitalidá y confitanza que lis ha brindato siñó Victor;  sopre lo suyo museyo, chuscriben de raso as parolas de Serafín Martín á lo rispeutibe, en o blog  www.plenas.net :

“Víctor Calvo Hernández tiene una bodega museo……. Este museo es digno de ver y animo a que lo visiteis. Este vecino ha hecho con sus propias manos maquetas de todas clases con luz y movimiento. Así mismo guarda fósiles encontrados  por el campo. Me invitó a probar su vino de excelente calidad. Este museo bodega es lo que ahora llaman los modernos “Una performance”.”  

Victor Calvo en la puerta de su bodega-museo de Ruesca. Victor Calvo en a puarta d'a suya bodega-museyo de Ruesca

Victor Calvo en la puerta de su bodega-museo de Ruesca. Victor Calvo en a puarta d’a suya bodega-museyo de Ruesca

A tardada ba cayendo y os Tocayos continan por l´A-1504, pasan por Miedes y, nabesando un collau entre as siarras Modorra y l´Espigar, plegan en Codos, do chusto lis bendrá ta rechirar alox, zenar y chitá-sen á adormir.

Anuncios