3. Trobadors – Luenga

Istas tierras de lo Sur de Franzia son tamién as de los trobadors qu´en luenga d´Oc cantan en os castiellos “la fin´amors”, ye izir: l´amor pur e refinato, e i zilebran ” lo paratge “, a igualdá de mingalas ta toz os corazons noples. Esfensors d´un amor acobaltato, baluran más que más a la muller e , n´iste aspeuto, son parellanos con as balguas espritugals apropias de os cataros, con os cuals gosan enzertar por un regular en os mesmos puestos bitals: castiellos, reyunions e zerimonias cortisanas.

El rio Ariège, Foix y al fondo su castillo (Francia). L´arriu Ariége, Foix e lo suyo castiello (Oczitania)

El río Ariège, Foix y al fondo su castillo (Francia). L´arriu Ariége, Foix e lo suyo castiello (Oczitania)

Como exemplo, trascribimos fidelmén y esauta un chiquet cacho d´un poema de Bernat de Ventadorn, un de os millors trobadors oczitans:

Tan ai mon còr plen de jòia

“Tan ai mon còr plen de jòia

Tot me desnatura;

Flors blanca, vermehl’ e blòia

M’ sembla la freidura,

Qu’ab lo vent e ab la plòia

Me creis l’aventura,

Per que mos prètz monta e pòia

E mos chants melhura.

Tant ai al còr d’amor

De jòi e de dòuçor

Qu’iverns me sembla flor

E la neus verdura.

Pax. 346 d’o debanmentato metodo d’aprendizax.

La iglesia de St. Volusien del siglo XII de Foix a las 12 h. 28’ (Francia). La ilesia de St. Volusien d´o sieglo XII de Foix, a dos menutos d´a meya ta la una d´a tardi

La iglesia de St. Volusien del siglo XII de Foix a las 12 h. 28’ (Francia). La ilesia de St. Volusien d´o sieglo XII de Foix, a dos menutos d´a meya ta la una d´a tardi

Escuentra la raspura de os costumbres dominans en lo Norte de Franzia, payís d´Oil -muito más rezagato culturalmén que lo payís d´Oc- , en lo “Midi” han un remarcable desembolique cultural.

Ixe libel cultural esistén en Oczitania, que chira arredol d´a nueba luenga romanz, fa que la nopleza local se sientan diferiens de os franzeses (qui, antiparti, eban lo latín allora como luenga ofizial) e, doncas, deseyen continar independiens de lo Norte.

Casas tipicas con porches de madera, al fondo la catedral de la villa de Mirepoix (Francia). Casals tipicos con porchegatos de tiera, enta lo fundo la catedral de Mirepoix (Oczitania)

Casas típicas con porches de madera, al fondo la catedral de la villa de Mirepoix (Francia). Casals tipicos con porchegatos de tiera, enta lo fundo la catedral de Mirepoix (Oczitania)

La Cruzata cuentra os cataros estrucaziará de firme la luenga oczitana (qu´estió durán dos sieglos la luenga de cultura en as Corz ozidentals uropeyas), anque continará emplegando-se en l´almenistrazión y os afers, asinas como en una literatura de segunda, estando aibata amoniquet por lo franzés en a escritura.

La fachada sur del castillo condal del siglo XII de Carcassonne (Francia). La frontera sur d´o castiello contal de lo sieglo XII de Carcassona (Oczitania)

La fachada sur del castillo condal del siglo XII de Carcassonne (Francia). La frontera sur d´o castiello contal de lo sieglo XII de Carcassona (Oczitania)

A iste rispeutibe, trascribimos literalmén bels parrafos d´as paxinas 72 e 74 de lo debanmentato metodo de Alain Nouvel:


La cavalariá occitana e Paratge

La cavalarià occitana s’enracina dins la feudalitat; per sos principis e son importància, es mai qu’un òrdre, es un eveniment.

Lo sieu principi primièr es Paratge, l’egalitat entre totes los cavalièrs, quala que siá lor origina sociala: per èstre un cavalièr, èra pas necessari d’èstre nòble de naissença, mas caliá èstre nóble de còr.

Aquela nocion èra a-n-aquela epòca una revolucion vertadièra dins la concepción de l’existéncia, per que las nocions de naissença e de classa sociala, tant importantas per la noblessa francesa de l’epòca èran remplaçadas en Occitania per las de Valor e de Prètz.

Aital, dins aquel òrdre, pas cap de senhors e de vilans, pas cap de rei e de servidor mas d’òmes pars que devián aver fachas las pròvas de lor granda Valor e de lor grand Prètz.

Mas la filosofia d’aquel òrdre èra pas pasiva. L’egalitat fondada sus la Valor èra mai que mai un principi de vida, e non pas una finalitat.

Aital, l’òme qu’aviá degut provar son Prètz per poder venir cavalièr, deviá acceptar tanbén como finalitat de se melhorar, en mostrant Leialtat, Fiseltat, Respècte de la Vida e de la Libertat.

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