2. Cataros

Cualcuns de os basallos de lo rai d´Aragón e d´os atros grans siñors se´n debotan ta la erexía albichesa, u seiga, son cataros, e la Ilesia Catolica refusa ista seuta crestiana por eretica.

Desde la torre redonda, las dos torres cuadradas del siglo XI /XIV de Foix (Francia). Dende la tor retona, las dos tors cuadratas d´es sieglos XI/XIV de Foix (Oczitania).

Desde la torre redonda, las dos torres cuadradas del siglo XI /XIV de Foix (Francia). Dende la tor retona, las dos tors cuadratas d´es sieglos XI/XIV de Foix (Oczitania).

Entre els se conoxen como güens crestians u güens omes, enxamás emplegan lo bocable “cataros”. Son os catolicos os que lis mentan d´ista traza, esdebenita de lo bocable grieco “catharos”, que sinifica “purs”. Son tamién conoxitos como albicheses, por a importanzia de as collas cataras establitos en a zidá d´Albi e los suyos arredols; e mesmo lis n´anomenan “bougres”, por estar os Balcans bulgaros a zona d´arranque d´ista dotrina.

Foix desde la torre redonda del siglo XV del castillo (Francia). Foix dende la tor retona de lo sieglo XV de lo castiello de Foix (Oczitania)

Foix desde la torre redonda del siglo XV del castillo (Francia). Foix dende la tor retona de lo sieglo XV de lo castiello de Foix (Oczitania)

Bi´n ha de comunaldaz cataras per tota la Uropa ozidental, pero lur nuclio prenzipal ye en Oczitania – en lo Languedoc e la Provenza – debito a lo refirme i atorgato per Guillén, duque d´Aquitania, e la nopleza oczitana.

Impresionante foto de una postal del castillo cátaro de Montsègur (Francia). Enluzernador afoto de postal de lo castiello de Montségur (Oczitania)

Impresionante foto de una postal del castillo cátaro de Montsègur (Francia). Enluzernador afoto de postal de lo castiello de Montségur (Oczitania)

Os cataros creyen estar a berdadera Ilesia de Dios. Ta els esisten dos orichens: lo de lo Bien, feitura espritugal de Dios; e lo de lo Mal, lo material que mena ta la No-Cosa, feitura de Satán; istos dos prenzipios se´n achuntan en lo seyer umán. Lo catarismo nomás ye que un cristianismo dugalista.

Ne b´ha diferiens d´aspeutos que lis esferenzian esclateramén de lo poder ofizial de Roma: os cataros han estatuezito que a tot ome li cal bibir d´o propio treballo d´el; lo cual, que no´n creyan de peitas qu´esen d´apoquinar as chens ta lo sustén de lur ilesia; ixo lis esferenzia muito d´o deseyo de poder temporal y as grans brilantors de lo Papato e Bispes, y as mullers bi son almititas en igualdá plena con os omes.

En Oczitania os cataros -sin d´estar mayoría- se i troban muito inseritos en una soziedá tolerán, espleitando asobén d´a sozleba e proteuzión de a nopleza e burzesía. Iz que os cataros sapen ufrir una rispuesta relichiosa achustata a las medranas anguniaderas de l´ome meyebal.

Impresionante vista de una postal de la ciudad medieval de Carcassonne con los Pirineos al fondo (Francia). Enluzernadera ambiesta de postal d´a zidadela de Carcassona con es Pirinés enta lo fundo (Oczitania)

Impresionante vista de una postal de la ciudad medieval de Carcassonne con los Pirineos al fondo (Francia). Enluzernadera ambiesta de postal d´a zidadela de Carcassona con es Pirinés enta lo fundo (Oczitania)

Como contrimuestra d´a güena pacha que fan lo catarismo e la zebilizazión oczitana, achuntamos un trozet literal d´un ritual cataro de lo sieglo XIII, que i prisienta os prenzipios d´ista relichión:

“…..Mas aissí coma la santa paraula de Dieu nos ensenha e los sants apòstols e los nòstres fraires espiritals nos o anoncian, que nosautres degitem tota desirança de la carn e tota lagesa, e fasam la volontat de Dieu, lo perfach ben complot, mas nos, servitors negligents non fasèm solament la volontat de Dieu enaissí coma se convendriá, mas soventament acomplissèm los desirs de la carn e las curas del sègle, si qu’als nòstres esperits nosèm… entre los crestians sèm pecadors… O tu, sant e bon Senhor, totas aquelas causas qu’a nosaustres endevènon, al nòstre sens e a la nòstra pensada, a tu las manifestam, Sant Senhor, e tota la moltesa dels pecats pausam en la misericòrdia de Dieu e en la santa orason e en lo sant Evangèli, car nombroses son los nòstres pecats… O Senhor, juja e condamna los vices de la carn; non ajas mercés de la carn, nada de corrupcion, mas aja mercés del esperit, pausat en preson, e administra a nos jorns e oras e venias e dejuns e orasons e presicacions, enaissí coma es costuma de bons crestians, que nos non siám jujats, ni condamnats al Jorn del Judici coma los felons…”

pax. 352 de lo metodo d´Alain Nouvel (se beiga la Bibliografía).

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