2. Sallén de Galligo

Sallén de Galligo ye a capetal istorica de ra Bal de Tena; pasa de ros mil abitadors, se troba a una altaria de 1.3O5 mts y a 1OO kmts enta ro norte de Güesca ziudá. Ye plandificata en un parache de gran politeza, en o mesmo pedero de ra Peña Foratata (2.321 mts).

Respeutibe a ista Peña ne b´ha una liyenda montañesa perfeutamén esbrusata por José Damián Dieste en o mannifico libro suyo “Tradiciones Altoaragonesas”:

“La Peña Foratata de Sallent de Gállego estaba amueblada de secretas moradas rupestres y tenía un porte blanco, elegante y doñeguil y desde su erguida cumbre señoreaba todo el cantón de Tena. Con la femenina vanidad que quieren los dictados patriarcales, alardeaba de hermosura con pueril indiscreción. El monte Balaitús era atezado, bravío, y tan pronto eran atrabiliario como se transformaba en un sensual trovador occitano, hasta que un voto de expurgación lo llevó a sus soledades puritanas. Pero su lascivia era más poderosa y bramante que su eremitismo forzado y presto renegó de la contemplación, espoleado por la coquetería vana de la princesa Foratata, la que tenía las guedajas por las nubes. El gigantesco Balaitus con la rijosidad exhortada por la limpieza de formas de la Foratata, se llenó de negro deseo y avanzó hacia ella con mal agüero. La núbil Foratata, asustada del afanado y poderoso caminar del monte (dicen que los pasos resonaban como astas de bucardos en celo) maldijo su veleidosidad y que mientras procuraba huir a la grupa del viento, su voz acongojada llegó hasta los recovecos de los valles. Por casualidad las hormigas del Formigal escucharon sus ruegos y con la salvaje valentía de los débiles se enfrentaron al amenazante Balaitús. La Foratata, desde aquella hazaña de las fornigas, en tiempo de invierno derrama nieve para que por el estío las hormigas tengan pan”.

Sosprendenmén, Sallén no ye cruziato por o Galligo, sino por o suyo afluyén Aguas Lempedas, que leba astí muita más augua que o propio Galligo, antis de complegar-sen un poqué más abaxo de Sallén.

L´arriu Aguas Lempedas naxe en as tucas e ibons d´Arriel y ye aprobetato pa ra fetura d´eletrezidá en l´ibón represato de Respomuso y en l´entibo de Ra Sarra.

Casas e Iglesia de Sallent de Gállego. Casals e ilesia de Sallén de Galligo.

Casas e Iglesia de Sallent de Gállego. Casals e ilesia de Sallén de Galligo.

Os molimentos más importans de Sallén son a ilesia parroquial de l´Asunzión, gotica de l´año 1.525, o puen baxomeyebal d´un solo güello sopre l´arriu Aguas Lempedas y güen rabaño casas con arquitetura tradizional de clarisma influyenzia gascona.

En Sallén enfilan cara ta l´ostal qu´han reserbato; chintan en a cambra y discansan astí bel raté. Dimpués deziden fer una gambadeta ta ro miralgüén de “El Salto”, o nombre de Sallén parez promanar d´iste saldo d´augua, u sallén, u sallán (que mesmamén asinas se diz tamién n´aragonés). En latín: “Salio” (saltar), “Saliente” (ro que salta), “Salien” (fuen); anque tamién poderba esdebenir de l´induropeyo y prerromán “Salia” (corrién d´augua). Dinantes de fer l´entibo de Ra Sarra ( más entaldo de ro saldo iste ) a chorrotera suya yera muitismo más gran y ro son de l´augua, en cayer y estrucaziar as piatras, s´escutaba perfeutamén dende Sallén.

Anuncios