6. Danzes-Capezudos-Mosica

A las doze aztúan los danzans entrepetando´l baile las espadas, cullebretas, zintas, canastillo, ezt. Po´l atro costau aztúan los capezudos, caballez, caretas, Furtaperas, Furtapruns, chigans, bandas de mosica y los gaiters del Grupo de Danzes y Albadas.

Ñay dos tipos de bailes: el Danze y las Zintas. El Danze é composau por la catafila de mudanzas de dos bailes diferens: el d´Espadas y el de Palitroques.

Los Cabezudos con las cintas en la plaza mayor de Graus. Los Capezudos con las Zintas en la Pllaza Mayó de Graus

En el de las Espadas cada danzán portia una espada en cada man, con ropas d´aspeuto femenín; é composau de tres mudanzas: “la Cardellina”, “el Taninaná” y “la Cullebreta”. En el de Palitroques los danzans bailan con bastons a´l son del populá “Amadruga”. Dos Repatans guidan a los danzans, bailán con ells el baile de las Espadas y l´empieze y remate del de las Zintas.

El baile de las cintas, delante el Caballé en la plaza mayor de Graus. El baile las Zintas -en primé pllano, el Caballé- en la Pllaza Mayó de Graus

Iste de las Zintas é un baile composau por atros: las zintas, el pasamanos, el saludo, la recogida y el canastillo, en los que i bailan las misachas y dimpués los misaches, agarraus ta un arCo zentral que i debantan ent´alto,

En toz los bailes tocan la gaita aragonesa y el tamboril, encara qu´en fa d´añadas tamé l´alcompañaba la trompa ribagorzana y el “grall”, u dolzaina. Entremientres, los capezudos cretican y se´n mofllan de los temas d´atualidá. Los chigans son grans feguras representán los Reis Catolicos. Los caballez son los más corredors, é una fegura de caballo amontau por un chinet armau con un fuguet. El Furtaperas y el Furtapruns son dos trapazers fén las más allegres rabesadas.(Furtaperas es, tradicionalmente, un muñeco que gira y gira durante las fiestas en un palo grueso de la pared del Ayuntamiento de Graus).

Cuántos presonaches diferens eñay n´istas fiestas¡¡.!Qué colorius, qué sons y qué ambién¡. Entre l´aperitibo y los danzes, se´n rezaga´l minchá más que no´n eban pensau….

De tardis marchan -unatra begada ta la pllaza- a escuitá al grupo de mosica populá aragonesa “Hato de Foces”, a´l que conozen y almiran d´atras atuazions. Como izen els mesmos, iste conchunto tradicional: pretende animar a emprender el conocimiento de la riqueza musical de Aragón, resucitando canciones de los antepasados, que se estaban perdiendo”.

Como contrimuestra de l´animau conzierto, rebutiu de chen, contino bi achuntan la lletra de la famosa “Albada del Palitroque” de Graus, qu´entrepeta el grupo, y que marca en la Billa toz los años l´encomenzá de las fiestas.

“A las doce del día doce

las campanas baldiarán

y en San Miguel la rondalla

los mozos prepararán.

Amadruga, druga, druga,

amadrugan los zagals

preparanse pistoneras

y que a la tarde empllearán”.

Amadruga repatán

a esperar los tres gaiteros

de Caserras a Solans.

Ya baixan la baixadeta

juez, alcalde y capellán

se sienten los trabucazos

pues las doce en punto dan.

Ya suben ripas arriba

camino de los tozals

suben los mozos y las mozas

a la puerta el Catalán”.

De nuit, dimpués de zená, tornan a yí ta´l “Centro Deportivo Recreativo Gradense” on eñay de baile a cargo de “Janio Martí y su orquesta”. Oy, más de lo mesmo.

Anuncios