5. Pedro Arnal Cavero

O presonache más remarcable de ra istoria rezién d´Alquezra ye estau Pedro Arnal Cavero (Bellver de Cinca,Güesca; 12-O3-1885 – Zirigoza; 27-O4-1962); se teneba por alquezrano por aber-se-ne criau astí, pos o pai suyo yera de maistro en a poblazión.

Balconadas y soportales en la Plaza Mayor de Alquézar.

Pedro Arnal, pedagogo y escritor, gosaba albertir:Corrige, reprende; pero después acaricia”. Recorrió amplamén l´Alto Aragón y en os años 5O de ro sieglo pasato publicó lumerosos articlos a lo respetibe en o “Heraldo de Aragón”. Coronista de ras chens y tiarras altoaragonesas, publicó bels libros costumbristas de gran balura lingüistica y etnograficaVocabulario del Alto-aragonés (de Alquézar y pueblos próximos), “Refranes, dichos , mazadas…en el Somontano y montaña oscense”, “Costumbres y Tradiciones”, “Aragón de las Tierras Altas” y “Aragón en Alto”.

Arnal Cavero describiba a l´aragonés, en definir-lo d´istas trazas:

Reflexivo, parco de palabras, impetuoso y de arranques si le pinchan; es sentencioso, es brusco y dice las cosas sin eufemismos. Habla claro; no disimula la intención; no se le convence fácilmente y sostiene un criterio con tesón y firmeza; sólo se da, sólo rinde su obstinación energética cuando comprende que no tiene razón o cuando los demás tienen más que él. El aragonés, sobre todo el altoaragonés es el tipo del buen sentido que prefiere un mal arreglo a un buen pleito.

Casa ermita de Alquézar.

Pedro Arnal Cavero replegó en charradetas con as chens de l´Alto Aragón muitismos ditos y mazadas; se´n i achuntan una chiqueta contrimuestra de belunos d´els.

“San Vicente lo Barbato rompe lo chelato, pero pone otro más arrefinato”.
“Cergüellos y virol a os críos y charrachón a os güeis no les preban guaire bien”.
“Aturas u no; paez que tiens forniguilla”.
“Iche ye un misache muy leíu”.
“Que si quies, que si quies
que me chite con tú
y te rasque ros piez”
Anuncios