5. Nerín-Sercué (José Ceresuela) y II

En Marzo de 1988 Migalánchel Martín -acompañado del malogrado y querido amigo de los Zerrigüeltaires, Armando Otero- conversa y graba en Zaragoza a José Ceresuela de casa Rei de Sercué, uno de los últimos habitantes del desaparecido pueblo.

José Ceresuela de 63 años le cuenta cosas de su niñez, “de chicorrons”:

¡Oh, antes hablaban zarradote, pero yo como m’en fue tan choben d’allí!

De críos nos tocaba coger buxos y aliagas, pelar hojas de fraixins y de guormos o urmos. A los 10 años me fui de pastor a Escalona a cuidar vacas y burras. Cobraba dos duros al mes. Me llamaban “Chuberé” (sería como “Pastoré”) y los del pueblo me deziban a yo:¡Frente Popular Anarquista Ibérico!

Luego fui a servir a “A nau” en Toledo de la Nata (A Fueba), aquí cobraba cinco duros y medio. En la guerra civil cogié bombas de mano –como otros chicos- y una de ellas en la faja de San Beturián (Peña Montañesa) y abaixo en Toledo en esplotabanos, enzendebanos una foguera en o fuego y nusotros nos escondebanos, hasta que me explotó a mí y se me llevó a mano, fue el 1 de julio de 1938.

Conozeba una anécdota: Os zagals que no se dejaban peinar al quitarle los piojos, las madres les hacían buenas trenzas en o pelo, les salían ramals y les llevaban arrastras ta la Guarga Biandico debajo del barranco Espuzialla.

De las fiestas: As fiestas de San Martín el 11 de noviembre. Beniban toz d’os lugars d’allí (Nerín, Buarba, Bió). Ta cualquier lugar que ises te daban de comer, pero no se pagaba ni cosa; en todas casas mataban una güella y con un guitarrón y acordión d’o lugar, se feba a fiesta.

Cuando éramos zagals, las chicas decían:

as mozas d’iste lugar son pocas y lamineras

que cuando ban a fregar se laminan as orteras”

as mozetas de Nerín

s’han comprau un briolín,

pa fer bailar a ras pulgas

al tiempo de ir a dormir”

La iglesia del pueblo abandonado de Sercué. A ilesia d’o lucar albandonato de Sercué

José Ceresuela recuerda un dicho que le contó su padre, y que a él le recitó su agüelo:

“De la Coriata soi baixato

y me i meso bien muixato”.

Cuenta el principio del Romance de Gallisué:

O diya de l’Aszensión

por ser un día mui señalado

os mozos de Gallisué sobaron a Cuadrado”. Yo creo que no más deziban ixo.

De la romería: Iban de romería a San Urbez el 1 de mayo, aún la fan. Cuando no llobeba, iban ta fer rogatibas y sacaban o Santo de la Cueba.

De las brujas: As mujeres cuando hacían beilada contaban cosas de brujas, pero yo era chicorrón.

Del último oso: O zaguero onso lo mató de un tiro un hombre de casa Marzial de Sercué en la Balliñisclo. Un turroco de sebo d’onso lo guardaron durante muitos años. Se feba uno un mal y ta curar-se, lo untaban con o sebo.

Otro remedio: Con a termentina que se cría en los abetes punchaban las ambollas y salía un chorro que cuando uno se rompeba algo s’agarraba, curando os mals. Al practicante le suena que se le llamabaalbéitar”.

Le dice las casas de Sercué: Rei (casa nuestra), Pardina, Galino, Marzial, Sierra. Ahora está todo de barzas y aliagas. En a Sanmigalada dormí 4 u 5 días en una buarda.

En Sercué se muiban as güellas y crabas y 15 u 20 días al año se feba queso y el caldo que quedaba -“siero”- lo bebebanos bien fresco de noches, y cuando venía el correo de Fanlo se les daba quesos y una zesteta de güebos pa que los lebase a bender ta Fanlo, allí había carabineros, y a veces tamién en Escalona u en L’Ainsa.

De cuando era pastor: Iba ta lo puerto por una liana hast’arriba donde tenebanos as güellas. Nusotros ibamos con una toña de pan en o culo y una zesta de patatas en una talega de lana. Por drechos antiguos se feba “O día d’a Suelta”. El 1 de agosto se iba ta ros Puertos y ta Góriz toz os de Solana y de Ballibió “a soltar” güellas, crabas y vacas.

Os nombres d’as güellas y crapas recién nazidas: 1 año: borregas. 2 años: añiscas, luego cuatromudadas. En vacas: betiellos y añencas.

Ibamos con o rabaño d’as güellas que tenebanos u sirbiendo pa un amo. El amo que necesitaba pastor iba buscando en las ferias de Broto, Aínsa, Boltaña. De contrato no s’en feba ninguno, de palabra, era costumbre el día de San Miguel. Comíamos sopas y patatas p’almorzar y pa zenar y cuando no’n había, pan y bino.

En imbierno en trashumancia ta tierra plana, contino, debe de fer ya, quimisió, 30 años, no seguro. Pasabamos por (Buerba, Gallisué, Escalona, Aínsa, Corral de la Mata, Corral de Coscojuela, Sierra Nabal, Nabal, Barbastro) por Monzón e ibanos ta la ribera del Ebro, Caspe, Quinto de Ebro, Albalate de Cinca y ta Monegros. Os pantalons tot de piazos. O pelo no te lo cortabas más que una vez en seis meses y casi sin labar-te-lo, afaitar-te, una cada 15 días. Dormir, un poco de paja abajo y una piel de güella enzima durante 7 u 8 meses. De noches en un corral y as güellas en una mallata.

Cuando s’esquiraba caleba ir con cudiau, si se feba una herida a una güella se le ponía un pizco de carbón molido que se sacaba de lo forno cuando s’amasaba porque si no se ponía una crosta y se cagueban as moscas.

Sobre como hacían la lana: Primero esquiraban as güellas, dimpués lababan a lana, la cardaban las mujeres, las filaban y feban chubillos de filo (con a rueca y o fuso). Feban calzetins o pedals; tamién baxaban ta Javierre donde feba mantas un tejedor.

Nombra topónimos: Os nuestros de casa Rei: As Nicuaralas, O Racón, Cundrilleta, Juan Bendita, A Coriata, Mosquera, Sandiñals, As Biñas, As Peras, O Secalar, Campo Andreu.

Otros: Respena, As Zerezeras, As Pluquetas, Flecaruxo, Campo Mayor, O Campo a Medias, Faixo Langa, O Campo ro Güerto, Fenols Bajos, As Nicarualas, As Faixualas, O Trungo, As Sirualas, O’staño (Abaixo en el barranco en un charco d’augua, cuando cortabanos brimbéz d’as brimberas, las llebabanos ta ixe charco y allí los poneban dos u tres meses pa fer capazos y zestas), Astiba, Mondoto, Lo Puerto, Cueba Grallera, A Capariza, (En Sestrals en abeba un refugio de pastor pero era de casa Puertolas o A Corz de Bio), Peña es Botelleras (tal como le daba el sol ya sabíamos la hora que era), Faixa Zicutosa, Lacunas, Faixeta de Lomenera, O Fumarazo, Salz, Bozuelo, Pardina o siñor. Por la Punta ra Cuta antis no’n había de sarrios, estaba todo lleno de güellas y crapas.

Cuevas (Esplucas, Foratos): Grallera, Forato Crapariza, Pacho, O Carduso, O Forato es Paixaricos, Guerdios, Sabarils, A Esplugueta, Forato la Zera.

Fuentes: Fuante u Fante en Sercué no más hay una. Las mujeres feban un cabezal de lana y subeban l’agua en a cabeza en marmitas (pozales).

Anuncios