10. Collado de Chistén-Valle de Estós-Benasque

26-7-1982. ITINERARIOS: Virgen Blanca (1.550 mts.) – Collado de Chistén (2.600 mts.)- Benasque (1.138 mts.) o Virgen Blanca (1.550 mts.) – Posets (3.375 mts.) – Eriste (1.118 mts.) y Benasque (1.138 mts.)

En el Collado de Chistén a 2.600 m.cansados de la subida. En o Collau de Chistén a 2.600 m. cansos d’a puyata

Los más fuertes salen de noche para subir el Posets. Los demás, -tocayos incluídos- por el Collau de Chistén y el Valle de Estós. Otro palizón que Miguel Ángel Pérez entre lo de hoy y el recién partido de fútbol, lo paga en los días posteriores. Algunos pasan por el sitio más alto de toda la Marcha; los menos fuertes por los 2.600 m. del Collau de Chistén.

Miguel Ángel Pérez en la nieve  bajando el valle de Estós. Migalánchel Pérez en a nieu, baxando a bal d’Estós

Tocan nieve y caminan por ella bajando hacia Estós. ¡Qué valle más maravilloso con vacas y caballos, y qué agua más fría lleva el río donde se bañan desnudos!; les cuesta mucho llegar a Benasque. Duermen en la escuela.

Miguel Angel Pérez bajando el valle de Estós con unos caballos detrás. Migalánchel Pérez baxando a bal d’Estos con unos caballos dezaga

Según las anotaciones de Miguel Ángel Martín, ” uey diya 28 de chulio (se trafuca dan el 27) semos escansando a Benás, ayer rematamos a chornada muito cansos, pus fuemos dende o campamento Birxen Blanga (n´o fundo d´a bal de Chistáu) dica Benás. Ye cuasi con toda seguranza a gambadeta más polida de todas, pus nabesemos a bal d´Estós ta enfilar n´a bal de Benás. Yera una etapa luenga, m´en metié tres pars de calzetins y enduré pro bien a caminata; a bal d´Estós ye una d´as más polidas d´o Pirineo, en meyo l´estíu bi´n-ha de nieu en as tucas más altas d´a bal, que no están solamén en o fundo, sino tamién por os costáus d´a bal. De risultas d´isto l´augua surte por cualsiquier puesto y toda la bal ye emplida d´una bexetazión qu´enarca a cualsiquier presona…. lo rio Estós ye enluzernador, fa una güeltas, unos mayencos(sic)y unas clamórs que te dixan fundamén enarcáu y caducando que cal esfender tanta polideza y tanta naturaleza birxen…… a begatas l´augua se fica por debaxo d´a tierra ta surtir dimpués con forteza y corambre renobadas(sic). Se fan espelungas, pasiellos, pozetas y atras marabillas d´a naturaleza….”.

Dos animalicos disfrutando. Dos animalez con muito goyo

27-7-1982. Hoy descanso y todo el día en Benasque. Por la tarde proyección de una película sobre los glaciares pirenaicos y otra sobre el románico pirenaico. Por la noche cenan en la terraza del restaurante Ball de Benás y después verbena con el grupo “Brasilia”. Según las notas de Miguel Angel Martín: “…. Adormiemos n´as escuelas por dos nueys, anque n´a segunda risultó pro difizil dica ras cuatro y meya d´a maitinada, primero por o baile (dica ras tres y a lo costáu mesmo d´as escuelas) y dimpués por as collas de chen que canturriaban y esberrecaban por puestos amanáus a ras escuelas….”.

Calle de Benasque. Carrera de Benás

A los de Benasque se les dice “llaminés” y “tripas de queses”, y dichos muy majos:

“Chen de Benás
chen de Barrabás,
patas, gola y nada más”.
“De Benás, benasqueso
real de a cuetre,
tripes de diaplle,
Benasqueso, tripa de queso”.
“Los de Benás
llevan la coda arrastro
y comen rebasto”.
“Mosetetas de Benás,
cascarrietas de Ancils”.
“A Benás tots sáben agón les muérde l’abarquéra”.
“A Benás, yey dos cáses de tracás,
tracás del cábo la bíla y tracás
del suél de la bíla”.

Iglesia de Benasque. Ilesia de Benás
Anuncios